۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۹۸۷۲

تلاش لیبی برای جلوگیری از خروج غیرقانونی نفت

خبرگزاری رسا ـ نخست وزیر لیبی تهدید کرده که در صورت سرپیچی نفتکش از دستورات دولت لیبی، آن را منهدم خواهد کرد.
نفت

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، به نقل از صدای آمریکا، نیروی دریایی و شبه نظامیان طرفدار دولت لیبی ناوهایی به رأس لانوف اعزام کرده اند تا یک نفتکش حامل پرچم کره شمالی را که قصد دارد بدون اجازه دولت لیبی مقادیری نفت از آن بندر واقع در شمال کشور خارج کند، متوقف کنند.


دولت لیبی پیشتر شبه نظامیان را از فروش مستقیم نفت خام به بازارهای جهانی منع کرده است.


علی زیدان، نخست وزیر لیبی تهدید کرده که در صورت سرپیچی نفتکش از دستورات دولت لیبی، آن را منهدم خواهد کرد.


گفتنی است مردان مسلح روز شنبه کارگران را مجبور کرده بودند تا کشتی را در کنار اسکله رأس لانوف بارگیری کنند. سخنگوی شبه نظامیان به دولت هشدار داده که جلوی حرکت کشتی را نگیرد.


گفتنی است بسیاری از شورشیان پیشتر توسط غرب و آمریکا جهت سرنگونی معمر قذافی در سال 1390 به انواع تسلیحات نظامی تجهیز شده بودند که پس از سقوط قذافی سلاح هایشان را نگه داشتند و اکنون دولت نوپای لیبی را با چالش فراوانی روبرو کرده اند. تحلیلگران بر این باورند که این اتفاق در آینده سوریه نیز رخ خواهد داد.


مناقشه بر سر نفت تنها یکی از وجوه آشوب عمیقی است که لیبی با آن دست و پنجه نرم می کند. نخست وزیر لیبی اخیراً در حالی که به نظر می رسید از چالش های پیش روی دولتش به ستوه آمده، گفت همه علیه دولت فعالیت می کنند.


متحد کردن همه گروه های مختلف و شورشیان تا دندان مسلح زیر پرچم لیبی کاری به غایت دشوار است. تحلیلگران می گویند عواقب شکست دولت در سر و سامان دادن به اوضاع، دامن کل منطقه را خواهد گرفت./1415/ 1409/ح

ارسال نظرات