۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۲۰۰۲۱۵
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

فلسفه اسلامی و شیعی معتقد به عدالت عقلی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این که فلسفه اسلامی و شیعی معتقد به عدالت عقلی است، گفت: امروز با افرادی مواجهیم که به نام اسلام و مسیحیت جنایت می کنند، ممکن است این افراد برداشت غلطی از دین داشته باشند اما ما نباید اسلام و مسیحیت را متهم کنیم.
حجت الاسلام والمسلمين خسروپناه حجت الاسلام والمسلمين خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در دیدار هیات کاتولیک ایالات متحده آمریکا که بنا به دعوت دفتر بین الملل جامعه مدرسین در محل ساختمان این نهاد برجسته حوزوی در قم برگزار شد، با بیان این که من جلسات بسیار متعددی با مسیحیان و کاتولیک ها داشته ام و سال گذشته نیز دیدارهایی در این باره داشته ایم و با پاپ قبلی نیز دیدار کرده ام، گفت: در این زمان نیازی نیست به اختلافات اسلام و مسیحیت بپردازیم، الان بحث از تثلیث و تجسم نیاز انسان معاصر نیست.

 

وی با بیان این که نیاز انسان معاصر به عدالت و صلح جهانی است، گفت: باید ادیان دست به دست هم دهند و برای این امور و مسائلی مثل عدالت و صلح بیندیشند و راهکار اجرایی بدهند.

 

استاد خسروپناه ابراز داشت: امروز با افرادی مواجهیم که به نام اسلام و مسیحیت جنایت می کنند، ممکن است این افراد برداشت غلطی از دین داشته باشند اما ما نباید اسلام و مسیحیت را متهم کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تاکید کرد: فلسفه اسلامی و شیعی معتقد به عدالت عقلی است، یعنی عدالت را یک اصل عقلی قبل از ایمان می داند، این گونه نیست که بگوییم اول شخص مؤمن شود و بعد عدالت را بپذیرد.

 

وی بیان کرد: عقل انسان درک می کند صلح مصداقی از مصادیق عدالت است، صلح پیوند و ارتباط مسالمت آمیز بین انسان ها است، آیا عقل رابطه مسالمت آمیز را صلح می داند یا رابطه خصمانه را؟

 

استاد خسروپناه خاطرنشان کرد: منشا این تفکر فلسفی این است که اسلام یک نگاه خاص به انسان دارد و در این نگاه ما با شما مشترک هستیم و آن این است که اسلام انسان را حقیقتی دارای فطرت الهی می داند، روح الهی در انسان دمیده شده است( نفخت فیه من روحی)

 

وی بیان کرد: مشکل امروز ایران و آمریکا این است که به هر دلیل و علتی که من نمی خواهیم اینجا درباره آن بحث کنم یک آمریکا هراسی در ایران هست و یک اسلام هراسی در آمریکا نیز وجود دارد.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: من وقتی با دانشجویان خودمان صحبت می کنم این را از من می پرسند که چرا این مساله تحقق پیدا کرده است؟ در جواب باید گفت رفتار سیاسیون قطعا نقش داشته است که من در اینجا به آن کاری ندارم، من می خواهم بگویم یک عامل فلسفی اینجا هست و باید یک تجدید نظر در فلسفه انسان بکنیم و انسان را بار دیگر و به گونه ای دیگر بشناسیم و انسان عقلانی و ایمانی را به جهان معرفی کنیم.

 

وی یادآورشد: اگر انسان را حقیقتی دارای فطرتی الهی بدانیم که از دو عنصر عقل و ایمان برخودار است و به هر دو هم نیاز دارد، بسیاری از مشکلاتی که در جهان معاصر است می تواند تا حدودی برطرف شود؛ بنابر این عامل تنها رفتار سیاسیون نیست بلکه بینشی و نگرشی است و این نگاه با ادیان الهی و آسمانی از جمله اسلام و مسیحیت قابل تبیین است. /924/پ202/ج

ارسال نظرات