۱۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۲۰۰۸۱۳
عضو کمیسیون آموزش مجلس مطرح کرد؛

توجه ویژه به علوم انسانی لازمه تحقق اهداف فرهنگی نظام

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار سال، مسأله فرهنگ را مقدم بر دیگر مسائل کشور دانست و گفت: لازمه تحقق اهداف فرهنگی نظام توجه ویژه به علوم انسانی است.
قاسم جعفري
قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و رییس مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به شعار «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال جدید انتخاب شده، گفت: تا زمانی که فرهنگ در جامعه ما اصلاح نشود؛ نمی توانیم در دیگر زمینه ها به پیشرفت پایدار برسیم.
 
وی که دانش آموخته حوزه علمیه قم و دکترای فقه و علوم اسلامی هست، اضافه کرد که دو محور اقتصاد و فرهنگ که در شعار سال از سوی رهبری مطرح شده اند؛ در واقع مبانی و زیربنای حرکت نظام اسلامی محسوب می شوند اما در این راستا فرهنگ بر اقتصاد تقدم دارد.
 
این عضو جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اقتصاد جامعه اسلامی نیز بایستی برگرفته از اصول اقتصادی مبتنی بر فرهنگ اسلامی باشد چرا که در غیر این صورت تفاوت چندانی با نظام سرمایه داری نخواهد داشت.
 
جعفری افزود: برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصادی و فرهنگی لازم است همه مردم و مسؤولان مشارکت کرده و از تجربه های گذشته نیز درس بگیریم.
 
وی معتقد است که برای درمان دردهای اقتصادی جامعه اسلامی ابتدا می باید به مقوله فرهنگ توجه کنیم چرا که به نظر او اصلاحات فرهنگی در نهایت سبب توسعه متوازن و پایدار اقتصادی می شود.
 
این فعال فرهنگی یکی از معضلات اقتصاد کشور را نوع نگاه مردم به مسائل اقتصادی و تلاش آنها برای یافتن کاری کم زحمت و پرسود دانست و اظهار کرد که این نگاه سبب شده تا در جامعه مشاغل سطحی و تورم زای زیادی به وجود بیاید به گونه ای که اکنون تولیدکنندگان کشور سهم اندکی در سود نهایی دارند و واسطه گران غالب سود را به جیب می زنند.
 
جعفری با تأکید بر لزوم اصلاح این معضلات در سال جدید، رفع این مشکلات را نیازمند اقدامات فرهنگی دانست و گفت: دست یابی به توسعه اقتصادی در گرو اصلاح فرهنگ بوده و لازمه بهبود ساختار فرهنگی کشور نیز توجه ویژه به علوم انسانی است.
 
به گفته این نماینده مجلس تحقق شعار سال که مقام معظم رهبری آن را نیازمند عزم ملی و مدیریت جهادی دانسته اند؛ با اقدامات نمایشی و برگزاری همایش ها و نشست ها به هیچ عنوان امکان پذیر نبوده و در این زمینه لازم است همه مردم این تحول را ابتدا از خود آغاز کنند.
 
وی افزود: توسعه اقتصادی و فرهنگی با رویکرد دینی و مبتنی بر سبک زندگی اسلامی با دریافت اضافه کاری و حق جلسات از سوی مدیران و مسؤولان محقق نمی شود بلکه باید هر کس در وهله اول از درون خود به این باور برسد تا مطالبات رهبری در سال جاری محقق شود./9314/ت302/س
ارسال نظرات