۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۲۰۱۸۵۳
مدیرکل اوقاف خراسان شمالی:

رسیدگی به بقاع متبرک خراسان شمالی مغفول مانده است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: وضعیت ساختمانی و نوسازی حرم امامزاده‌ها و بقاع متبرک این استان نسبت به استان های شاخص کشور عقب تر است.
حجت الاسلام سهرابي خراسان شمالي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی عصر دوشنبه در بازدید از پروژه احداث طرح جامع حرم امامزاده سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع)، گفت که که از 156 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده در این استان، 40 درصد آنها نیازمند احداث، بازسازی و یا تعمیرات اساسی هستند.
 
وی اضافه کرد که در سال های اخیر حرم 30 درصد از امامزاده های خراسان شمالی بر اساس طرح های سازمان اوقاف و امور خیریه و با رعایت استانداردهای معماری اسلامی احداث و یا نوسازی شدند.
 
به گفته حجت الاسلام سهرابی علاوه بر این در حال حاضر عملیات احداث حرم 30 درصد دیگر از امامزاده های خراسان شمالی نیز در دست اقدام بوده و امید می رود که احداث آنها تا پایان امسال به اتمام برسد.
 
وی عنوان کرد: امسال از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای احداث حرم امامزاده های استان تخصیص یافته که این اعتبار با هماهنگی هیأت امنای امامزاده ها و دفتر فنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان صرف نوسازی، بازسازی و یا تعمیرات اساسی حرم امامزاده ها و بقاع متبرک می شود.
 
حجت الاسلام سهرابی البته از نقش خیران و واقفان در نوسازی حرم امامزاده های این استان نیز قدردانی کرد و گفته که اگر چه با تلاش خیران و مسؤولان؛ اقدامات قابل توجهی در این بخش انجام شده اما هنوز وضعیت ساختمانی و نوسازی حرم امامزاده ها و بقاع متبرک خراسان شمالی نسبت به استان های شاخص کشور عقب تر است.
 
وی اظهار امیدواری کرد که با اختصاص این اعتبارات و نیز همت بیشتر خیران و واقفان، شاخص های استانی در این بخش ارتقا یافته و خراسان شمالی در رده سه استان برتر کشور در زمینه وضعیت ساختمانی امامزاده ها و بقاع متبرک قرار گیرد.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی البته در مورد امامزاده های میراثی، از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلایه داشت و گفت: با وجود این که امسال تفاهم نامه ای بین اوقاف و میراث فرهنگی خراسان شمالی به منظور تعمیر امامزاده های میراثی منعقد شد اما اداره کل میراث فرهنگی استان آن گونه که شایسته است پای کار نمی آید.
 
به گفته حجت الاسلام سهرابی از 156 امامزاده و بقعه متبرک موجود در خراسان شمالی 31 امامزاده میراثی هستند که وضعیت ساختمانی غالب آنها نامناسب است اما زمانی که اداره کل اوقاف و امور خیریه برای تعمیر آنها وارد میدان می شود؛ اداره کل میراث فرهنگی استان مانع شده و می گوید که طرح ها و نقشه های تعمیر ابتدا باید با این اداره کل هماهنگ شود.
 
وی اضافه کرد: با این وجود اداره کل میراث در این زمینه اقدامی نمی کند؛ اگر چه که اداره اوقاف آمادگی دارد تا با هماهنگی و همکاری میراث فرهنگی و تجمیع اعتبارات هر دو دستگاه، نسبت به تعمیر امامزاده های میراثی خراسان شمالی اقدام کند./9314/پ202/س
ارسال نظرات