۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۲۰۲۴۹۰

نخست وزیر ترکیه رئیس جمهور می شود

خبرگزاری رسا ـ بر مبنای قوانین ترکیه، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور، پس از سه دوره نخست‌وزیری دیگر حق ادامه این مسئولیت را نخواهد داشت.
اردوغان و عبدالله گل

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری گفت: عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه، چهارماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور اعلام کرد که مخالف تعویض پست‌های ریاست جمهوری و نخست وزیری طبق الگوی روسیه در ترکیه است.
رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه چنین اقدامی به درد ترکیه نمی‌خورد گفت: من فکر نمی‌کنم چنین کاری به نهادینه شدن دموکراسی در کشور کمک کند.
قابل ذکر است دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، در سال 2008 میلادی به جای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور نشست، زیرا پوتین بر مبنای قانون اساسی روسیه نمی‌توانست برای سومین بار نامزد پست ریاست جمهوری شود. پوتین و مدودف در سال 2012 بار دیگر مسئولیت‌های سیاسی خود را عوض کردند.
انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه قرار است در دو مرحله در دهم و بیست‌و‌چهارم اوت سال جاری در این کشور برگزار شود.
بر مبنای قوانین ترکیه، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور، پس از سه دوره نخست‌وزیری دیگر حق ادامه این مسئولیت را نخواهد داشت. اردوغان گرچه تاکنون خود را نامزد رسمی پست ریاست‌جمهوری نکرده، اما گفته می‌شود که او قطعا خواستار دستیابی به این پست سیاسی در ترکیه است و بنا بر قانون می تواند توسط انتخابات جاری رئیس جمهور این کشور شود.
اردوغان روز جمعه (29 فروردین / 18 آوریل) در مراسمی از طرف حزب عدالت و توسعه ترکیه اعلام کرد که او هنوز در رابطه با نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری تصمیمی نگرفته است.
پیروزی نخست‌وزیر ترکیه در انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه سبب شده است که اردوغان به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بیشتر امیدوار شود.
حزب عدالت و توسعه ترکیه در انتخابات محلی این کشور که در روزهای پایانی ماه مارس برگزار شد، موفق شد با بیش از 45 درصد آرا با فاصله‌ای زیاد، قوی‌ترین نیروی سیاسی در این کشور شود.
در همین حال عبدالله گل در مصاحبه مطبوعاتی روز جمعه (29 فروردین / 18 آوریل) خود به‌طور غیرمستقیم اشاره کرد که احتمالا به فعالیت‌های سیاسی‌اش به عنوان رئیس‌جمهوری پایان خواهد داد. او گفت: «می‌خواهم بگویم که در شرایط موجود برنامه‌ای سیاسی برای آینده ندارم».
در چنین شرایطی در صورت انصراف گل از ادامه فعالیت در پست ریاست جمهوری، راه برای پیروزی اردوغان در انتخابات باز خواهد شد.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات