۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۵۹۷
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

حوزه‌های علمیه رخوت‌های فرهنگی جامعه را درمان کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به شعار اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی، مسأله فرهنگ را بر اقتصاد مقدم دانست و اظهار کرد: باید حوزه های علمیه در راستای تحقق حماسه فرهنگی، رخنه و رخوت های فرهنگی جامعه را رصد کنند.
ديدار حجت الاسلام يعقوبي با طلاب خواهر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی، عصر یکشنبه همزمان با بیستم جمادی الآخر و سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، در جمع طلبه های خواهر حوزه علمیه الزهرا(س) گرمه، با اشاره به این که هر سال در لحظه تحویل سال نو دعای یا مقلب القوب والابصار قرائت می شود؛ به تفسیر فراز پایانی این دعا پرداخت و افزود: وقتی از خداوند می خواهیم حال ما را به احسن الحال تغییر دهد؛ این بدان معنا است که هر کسی باید روز و ماه و سال خود را به نسبت روز و ماه و سال گذشته بسنجد و خودارزیابی داشته باشد.
 
وی با بیان این که هر کس باید با نگاه به روزها و سال های گذشته، نگاهی به اعمال خود داشته باشد و برای بهتر شدن و نزدیک تر شدن به کمال تلاش کند، اظهار داشت: در این بین طلاب حوزه های علمیه نیز باید خود را از نظر علمی، دینی، اجتماعی و ... بسنجند و برای بهتر شدن کوشش کنند.
 
امام جمعه بجنورد با قرائت حدیثی از امام صادق(ع) که می فرمایند: «من استوى یوماه فهو مغبون و من کان آخر یومیه خیر هما فهو مغبوط ومن کان آخر یومیه شرهما فهو ملعون»، عنوان کرد: حضرت صادق(ع) می فرمایند اگر کسی دو روز از عمر وی با یکدیگر مساوی باشد ضرر کرده اما کسی که امروز او از دیروزش بدتر باشد ملعون است.
 
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: کسی که امروز وی از دیروزش بدتر باشد ملعون است؛ چرا که از رحمت خداوند دور شده و نه تنها به سوی پیشرفت و کمال حرکت نکرده بلکه عقب گرد هم کرده است.
 
وی با بیان این که بر اساس فرموده امام صادق(ع) دسته سوم کسانی هستند که امروز آنها از دیروزشان بهتر بوده و این افراد مورد غبطه دیگران هستند، گفت: باید همه تلاش کنیم تا جزء دسته سوم قرار گیریم.
 
پرداختن به اختلافات جزئی تحقق حماسه فرهنگی را مشکل می کند
 
رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال جدید انتخاب شده، اظهار داشت: رهبر انقلاب در سخنرانی تحویل سال و همچنین در سخنرانی حرم مطهر امام رضا(ع)، مسأله فرهنگ را بر اقتصاد مقدم دانستند چرا که اگر از نظر فرهنگی غنی نباشیم، نمی توانیم در بخش های دیگر از جمله اقتصاد، سیاست و ... پیشرفت پایدار داشته باشیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی تحقق حماسه فرهنگی را در گرو حضور و عزم ملی همه افراد جامعه و مدیریت جهادی مسؤولان دانست و افزود: در زمینه فرهنگ؛ مقام معظم رهبری نسبت به رخنه های فرهنگی که از جانب دشمنان مدیریت می شود؛ هشدار دادند، اما ما باید علاوه بر رخنه ها؛ مراقبت رخوت های فرهنگی نیز باشیم.
 
به گفته وی رخنه های فرهنگی از سوی دشمنان تحمیل می شود اما عامل رخوت های فرهنگی خود ما هستیم که با عملکرد نامناسب خود زمینه مشکلات فرهنگی را ایجاد می کنیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: در این بین طلاب، روحانیان و حوزه های علمیه باید دو محور رخنه ها و رخوت های فرهنگی را رصد کرده و با تلاشی جهادی برای ممانعت از این رخنه ها و رخوت ها وارد میدان شوند.
 
وی با تأکید بر این که حوزه های علمیه می باید انرژی و وقت خود را بر روی مسائل مهم متمرکز کنند، اظهار کرد: پرداختن به مسائل و اختلافات جزئی علاوه بر این که دردی را درمان نمی کند؛ نوعی رخوت فرهنگی نیز محسوب می شود و با فرمایشات مقام معظم رهبری در تضاد است.
 
سیره حضرت زهرا نمونه کامل حماسه فرهنگی است
 
رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی در ادامه عنوان کرد: آن چه در شعار سال مطرح شده در واقع تحول و تعالی فرهنگی بر مبنای آموزه های اسلامی و دینی است.
 
به گفته حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی حماسه فرهنگی تنها مربوط به نماز و روزه و واجبات دینی نمی شود؛ بلکه این فرهنگ باید در عرصه اجتماعی و ارتباط با اطرافیان، اقوام و افراد مختلف، عرصه سیاسی، عرصه اقتصادی و ... نمود پیدا کند.
 
امام جمعه بجنورد اضافه کرد: سیره حضرت زهرا(س) در واقع تفسیر و تبیین عملی همان فرهنگ مورد نظر مقام معظم رهبری است که باید مورد توجه و الگوی گیری همه افراد جامعه علی الخصوص بانوان قرار گیرد.
 
گفتنی است، در پایان این مراسم به مناسبت میلاد دخت نبی مکرم اسلام و روز زن و مادر، با اهدای هدایایی از بانوان طلاب ممتاز و برگزیده حوزه علمیه الزهرا(س) گرمه تجلیل شد./9314/پ202/س
ارسال نظرات