۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۲۰۳۱۹۷
اوباما:

آمریکا علنا چین را تهدید کرد

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور آمریکا به توکیو اطمینان داد که اگر چین جزایر مورد مناقشه با ژاپن را اشغال کند، ایالات متحده به تعهداتش برای دفاع از ژاپن عمل می کند.
اوباما

به گزارش سرویس ماینتورینگ خبرگزاری رسا به نقل از صدای آمریکا، باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا به توکیو اطمینان داد که اگر چین جزایر مورد مناقشه با ژاپن را اشغال کند، ایالات متحده به تعهداتش برای دفاع از ژاپن عمل می کند.

 

اوباما در آغاز سفر خود به چهار کشور آسیایی، روز چهارشنبه وارد توکیو پایتخت ژاپن شد و گفت: خط قرمزی تعیین نمی کند که نتیجه آن حمله آمریکا به نیروهای چینی باشد.

 

رییس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، اظهار داشت: آمریکا به پیمان دفاعی چند ده ساله خود با ژاپن پایبند است.

 

وی افزود: ژاپن و چین بر سر جزایری که توکیو آن ها را سنکاکو و چین آن ها را دیائیو می خوانند، اختلاف دارند.

 

نگرانی های برآمده از ادعاهای سرزمینی چین و برنامه هسته ای کره شمالی، افزون بر مسائل دوجانبه، تمرکز عمده گفت وگوهای اوباما در سفر 8 روزه به کشورهای ژاپن، کره جنوبی، مالزی و فیلیپین خواهد بود.

 

رییس جمهور آمریکا پس از توکیو رهسپار سئول خواهد شد و با رییس جمهور کره جنوبی درباره چگونگی مقابله با کره شمالی، که برخی معتقدند آزمایش هسته ای دیگری را تدارک می بیند، گفت و گو خواهد کرد.

 

اوباما در مالزی با نجیب رزاق نخست وزیر آن کشور گفت وگو خواهد کرد، از زمان سفر جانسون به مالزی در سال 966 ، این نخستین دیدار یک رییس جمهور آمریکا از آن کشور خواهد بود.

 

فیلیپین آخرین مقصد سفر دوره ای رییس جمهور آمریکا به آسیا خواهد بود که با چین اختلافات مرزی دارد و در نتیجه بر همکاری های نظامی اش با واشنگتن افزوده است./993/1409/ح

 

ارسال نظرات