۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۲۰۳۹۹۳

برونئی عربستانی دیگر

خبرگزاری رسا ـ برونئی دارالسلام در همسایگی دو کشور مسلمان مالزی و اندونزی قرار دارد. حکومت محافظه‌کار برونئی همواره مقررات اسلامی وابسته به عربستان را در این امیرنشین اجرا کرده است
مسلمانان برونئي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری گفت: به فرمان سلطان برونئی از این پس قوانین مجازات اسلامی در این امیرنشین حاکم خواهد شد.
حدود 420 هزار نفر در امیرنشین برونئی واقع در شمال غربی جزیره بورنئو زندگی می‌کنند که 70 درصد از آنان مسلمان و سنی ‌مذهب هستند. قرار است قوانین مجازات اسلامی با راهنمایی عربستان سعودی و در چند مرحله در آنجا به اجرا درآید.
این تصمیم که قرار بود از ماه آوریل اجرایی شود، با انتقاد شدید سازمان‌های حقوق بشری مواجه شده است. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از اجرای قوانینی نظیر سنگسار و شلاق و قطع اندام‌های بدن، ابراز نگرانی عمیق کرده و در درون برونئی نیز این طرح با انتقادهایی مواجه شده است.
سلطان حسن بولکیا، فرمانروای برونئی در پاسخ به انتقادها گفته است که «این قوانین در تئوری سخت و ناعادلانه به نظر می‌رسند، ولی این قوانین عادلانه هستند». نهادهای دولتی نیز تضمین داده‌اند که در اجرای این قوانین نهایت دقت را به عمل آورند و قضات دست‌شان برای صدور احکام مختلف باز خواهد بود.
وزارت دین برونئی از مساجد خواسته است که آغاز اجرای قوانین مجازات اسلامی را جشن بگیرند. شلاق، جریمه نقدی و زندان در مرحله اول و در قدم‌های بعدی قطع‌اندام و سنگسار به اجرا گذاشته خواهند شد. این مجازات‌ها برای قتل، تجاوز، دزدی، رابطه جنسی خارج از ازدواج، زنا، بی‌احترامی به قرآن و یا رفتارهای خلاف شئونات اسلامی در نظر گرفته شده‌اند.
برونئی دارالسلام در همسایگی دو کشور مسلمان مالزی و اندونزی قرار دارد. حکومت محافظه‌کار برونئی همواره مقررات اسلامی وابسته به عربستان را در این امیرنشین اجرا کرده است. تاکنون سیستم قضایی در برونئی شامل دادگاه‌های عادی و محاکم شرعی بوده است. دعاوی خانوادگی و زناشویی در محاکم شرعی و دیگر موارد در دادگاه‌هایی با قوانین برگرفته شده از قوانین حقوقی انگلیس بررسی می‌شود.
فرمانروای برونئی از سال 1967 در این کشور کوچک نفت‌خیز حاکم است. این سلطان خود نخست وزیر، وزیر دارایی و وزیر دفاع و رئیس مجلس مشورتی هم هست. او یکی از ثروتمندترین مردهای جهان است و خانواده او 600 سال است که بر برونئی فرمانروایی می‌کند. بولکیا برای به اجرا گذاشتن قوانین مجازات اسلامی گروهی را به عربستان سعودی فرستاده بود تا تجربه کافی در این راه بیندوزند./1421/1409/ح

ارسال نظرات