۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۲۰۳۹۹۷

درگیری لفظی چین و آمریکا درباره ایران

خبرگزاری رسا ـ دادستان دادگاه فدرال آمریکا مبلغی نزدیک به ۷ میلیون دلار را که به حساب یک بازرگان چینی واریز شده بود، توقیف کرده است.
رئساي جمهوري آمريکا و چين

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری گفت: وزارت امور خارجه چین به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به شدت اعتراض کرده است.
به گفته این خبرگزاری؛ چین روز چهارشنبه (30 آوریل/ 10 اردیبهشت) مخالفت قاطع خود را با تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا علیه ایران که مشمول هشت شرکت چینی و یک بازرگان چینی شده، اعلام کرد.
وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه، 9 اردیبهشت، افراد و موسسات جدیدی را به دلیل کمک به برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین همکاری با جمهوری اسلامی به منظور دور زدن تحریم‌های نفتی در فهرست جدید تحریم‌های خود قرار داد.
دادستان دادگاه فدرال آمریکا نیز مبلغی نزدیک به 7 میلیون دلار را که به حساب یک بازرگان چینی واریز شده بود، توقیف کرده است.
"کین گانگ"،سخنگوی وزیر امور خارجه چین گفته است: چین قاطعانه با اقدام اخیر آمریکا درباره تحریم بازرگان چینی و شرکت‌های چینی مخالف است. ما معتقدیم اقدام اخیر دولت آمریکا کمکی به حل مسئله ایران نمی‌کند و به همکاری‌های دوجانبه و تعامل رو به رشد دو طرفه نیز لطمه خواهد زد.
سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار امیدواری کرده که آمریکا "روند غلط تشدید تحریم‌ها" علیه ایران را متوقف و تحریم شرکت‌های چینی و بازرگان چینی را لغو کند، به قانون عدم گسترش معاملات بسنده کرده و خواهان قطع روابط تجاری پیشین نباشد.
"کارل‌لی" در سال 2009 نیز به فروش مواد مشمول تحریم به ایران متهم و شرکت او LIMMT از ادامه فعالیت تجاری در آمریکا محروم شد. او متهم شده بود که گرافیت و دیگر مواد مورد نیاز برای برنامه موشکی ایران را به این کشور فروخته است.
این بازرگان چینی در تماسی که فوریه 2013، یعنی 14 ماه پیش، خبرگزاری رویترز با او گرفت تصریح کرد که به معاملاتش با ایران ادامه می‌دهد اما تنها برای اجناس مجاز و خارج از تحریم. وی همچنین تاکید کرد که شرکتش فروش فلزات به ایران را از سالها پیش و با شروع تحریم‌های آمریکا علیه ایران متوقف کرده است.
وزارت امور خارجه آمریکا "لی" را ارسال‌کننده اصلی قطعات موشکی به تهران دانسته و اعلام کرده که این شخص به اتهام کلاهبرداری و پولشویی تحت تعقیب است./1421/1409/ح

ارسال نظرات