۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۲۰۴۶۱۶
آیت الله واعظ طبسی:

دشمن به دنبال استحاله فکری نسل جوان است/ضرورت تبیین جایگاه سیاسی و فرهنگی معلمان در جامعه

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان قدس رضوی با تبیین نقش معلم در فضای فرهنگی جامعه تاکید کرد: معلم با فراهم آوردن فضای فکری در امنیت کشور و مذاکرات سیاسی نظام تاثیرگذار است که شهید مطهری به عنوان معلمی برتر نیز چنین بود.
دشمن به دنبال استحاله فکری نسل جوان است/ضرورت تبیین جایگاه سیاسی و فرهنگی معلمان در جامعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله عباس واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی، امروز 15 اردیبهشت ماه با معلمان و فرهنگیان استان خراسان رضوی به مناسبت هفته معلم دیدار کرد.

 

وی به تبیین ویژگی های شخصیتی شهید مرتضی مطهری پرداخت و تاکید کرد: هر معلم و استادی که دارای این خصوصیات باشد، می تواند در تحول اساسی عمیق مسائل اجتماعی و فرهنگی در سطح عموم تاثیرگذار باشد.

 

آیت الله واعظ طبسی پاکی، اخلاص، عشق و علاقه به تعلیم و تربیت را از جمله ویژگی های برجسته مرحوم مطهری برشمرد و تصریح کرد: شهید مطهری کسی است که با شناخت جایگاه تعلیم و تعلم به مقام تعلیم و تعلم احترام می گذارد، او به جایگاه معلم در جامعه معتقد و به هویت معلمی پی برده است.

 

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که شهید مطهری بدون توجه به باور دیگران نسبت به معلمی، با عشق و علاقه به تدریس می پردازد، خاطرنشان کرد: جامعه معلمی به مفهوم عام (دبیران، استادان و...) آنچنان که مورد انتظار بوده، مورد توجه دیگران قرار نگرفته است، اما مهم عملکرد معلمان است که بدانند چه تاثیری بر فضای فرهنگی جامعه دارند.

 

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر نقش معلم در فرهنگ جامعه افزود: معلم با فراهم آوردن فضای فکری در جامعه می تواند در امنیت کشور، در مذاکرات و مسائل سیاسی نظام و مبارزه علیه استبداد و دشمنان اسلام موثر باشد که شهید مطهری به عنوان معلمی برتر چنین بود.

 

وی خصوصیت دیگر هر معلم نخبه و برتر که در هر رشته ای بدان مشغول تدریس است را صلاحیت های علمی، تخصصی و داشته های فکری صرفه نظر از ایمان و تعهد به اسلام و نظام عنوان کرد.

 

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: متاسفانه معلمانی داریم که از یافته های خاصی که می تواند در دانش آموز موثر باشد، برخوردار نیستند در حالی که شهید مطهری عالم، فاضل، متفکر، اسلام شناس، آزاداندیش، معتقد به اسلام ناب محمدی بود.

  

آیت الله واعظ طبسی تصریح کرد: مرحوم مطهری با همه جریان های فکری ارتباط و با جریان های روشنفکر نیز رابطه ای متعادل داشت اما نسبت به جریان تحجر و جریان های که جامعه را به سوی انحراف تهدید می کردند، بسیار حساس بود.

 

وی در ادامه خطاب به معلمان استان و همه فرهنگیان مطالعه کتاب های شهید مطهری را مورد تاکید قرار داد و افزود: مرحوم مطهری اهل قلم بود، که عمیق ترین، دشوارترین و مهم ترین مسائل فکری را در قالب جملات و کلمات ساده بیان کرده است.

  

مدیر حوزه علمیه خراسان به نقش کلیدی شهید مرتضی مطهری در مبارزات ملت ایران و تشکیل نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: از دیگر خصوصیات این شهید به عنوان یک معلم نخبه اندیشیدن و فکرکردن در مورد مبانی نظام و مبانی جمهوری بر اساس اسلام است.

 

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: شخصیت دانش آموز را باید دید، فکر نکنید دانش آموز پایه اول متوجه خودش نیست، آن ها هم برای خودشان شخصیتی قائل هستند، همان گونه که به حکم ائمه و معصومین(ع) موظف به احترام معلمان خویشند؛ معلم نیز در برابر دانش آموز باید احترام بگذارد، زیرا در ایجاد خاطره دانش آموزی بسیار موثر است.

 

وی با بیان اینکه برای پیروزی در مذاکرات سیاسی، دفاع از آرمان و ارزش ها نیازمند بالا بردن سطح علم و دانش همراه با تقویت مسائل اخلاقی و فکری در کشور هستیم، افزود: رتبه ما در فضای سیاسی و علمی در دنیا قابل توجه است اما کافی نیست و به نسبت پیشرفت های ما دنیا هم جلو رفته است لذا پیشرفت های اخیر ما را از تلاش هر چه بهتر شدن باز ندارد.

 

آیت الله واعظ طبسی فضای جامعه را برای نوجوانان و جوانان آسیب پذیر عنوان کرد و افزود: اینجا ایران است اما به ظاهر امریکا و اروپا است با دیگر کشورها مرزی نداریم و در یک ثانیه همه مسائل علمی، سیاسی، فکری، فرهنگی از آن سوی مرزها دیده می شود.

 

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نقش معلم و تاثیر بیشتر آنان نسبت به والدین در فرزندان خاطرنشان کرد: دشمن به دنبال استحاله فکری نسل جوان است و جوانان و نوجوانان در معرض تهدید هستند بنابراین این معلمان هستند که با سرمایه فکری، بیان گرم و شیرین خود ضمن تعلیم، می توانند نسل جوان را تربیت کنند، مسائل را برایشان باز کنند، تا دشمنان تمدن و فرهنگ ما را بشناسند. /9312/پ201/ب

ارسال نظرات