۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۲۰۵۲۴۲
مشروح برنامه دیروز امروز فردا در شبکه سه سیما؛

زاکانی: آقای روحانی و ظریف باید بیش از همه دلواپس باشند/ حق شناس: منتقدین دولت اقلیتی در مجلس هستند

خبرگزاری رسا ـ علیرضا زاکانی و محمد جواد حق شناس دو فعال سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در برنامه دیروز امروز فردا به مناظره درباه فضای نقد در کشور پرداختند. زاکانی در این برنامه تاکید کرد که آقایان روحانی و ظریف بیش از همه باید دلواپس باشند، حق شناس نیز منتقدین دولت را اقلیتی محدود در مجلس شورای اسلامی نامید.
ديروز، امروز فردا حق شناس فعال سياسي اصلاح طلب دکتر عليرضا زاکاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا محمد جواد حق شناس روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب و علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پنج شنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی دیروز امروز فردا شبکه سوم سیما به بیان دیدگاه های خود درباره نقد و لزوم نقد پذیری مسؤولان پرداختند.
 
حق شناس با ریشه یابی مساله نقد و مرتبط دانستن آن با مسکوکات، گفت: اگر مسؤولان از قانون گریزان باشند و به اخلاق پایبند نباشد و منافع شخصی را بر منافع ملی مقدم بدارند جامعه به انحطاط می رود و لازم است این موقعیت شناسایی شود.
 
از فضایی که انقلاب برای نقد ایجاد کرد به درستی استفاده نکرده ایم
وی نقش نقادان را در جوامع برای تشخیص سره از ناسره مهم ارزیابی کرد و گفت: باید دهها جلسه در حوزه های مختلف حقوقی، اجتماعی و سیاسی به این مساله اختصاص داده شود.
 
وی در پاسخ به این پرسش که فضا را الان چگونه می بینید؟ گفت: یکی از دلایلی که انقلاب بزرگ ما شکل گرفت، بی توجهی به نقد در رژیم گذشته بود؛ انقلاب ما مبتنی بر نقد است تا افراد فعالانه قدرت را نقد کنند و بله قربان گویی را کنار بگذارند.
 
این فعال سیاسی و رسانه ای تاکید کرد: من فکر می کنم این فضا یک نعمت و موقعیتی بود که متاسفانه به دلیل برخی گرفتاری ها از جمله جنگ، تحرکات ضد انقلاب و برخی تفسیرهای غلط و خودخواهی های مسؤولان موقعیت نقد روز به روز ضعیف شده و به هیچ وجه از فضای نقد راضی نیستم.
 
فضای نقد در کشور مطلوب نیست
دکتر زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز درباره فضای نقد امروز در جامعه تصریح کرد: در ادبیات دینی ما تاکید و تایید بر نقد و عیب جویی درست وجود دارد. مؤمن آیینه مؤمن است و خوب و بد را باهم نشان می دهد.
 
وی بیان داشت: نقد مطلوب، نقدی است که از سر دقت، عالمانه، مشفقانه و از سر دلسوزی برای رفع یک مشکل بیان شود و در کنار آن نقاط قوت و زیبایی ها نیز ذکر شود تا پیام اجتماعی آن امیدواری باشد.
 
این فعال سیاسی و فرهنگی تاکید کرد: کسی که از او نقد می شود باید تحمل و سعه صدر داشته باشد خود را در مقام اصلاح و انجام کار عمومی مردم قرار داده باید پاسخگویی را بپذیرد و در مقابل نقادان پاسخگویی لازم را داشته باشد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که بنده هم فضای موجود را نمی پذیریم و فضایی غیر منطقی حاکم است، گفت: کشور ما یک جزیره با ثبات در بین کشورهای متلاطم منطقه است و با یک آرامش و شرایط غیر قابل قیاس با کشورهای منطقه است و این هم نتیجه هدایت های امام و رهبری و صبر و تحمل مردم است؛ این موقعیت امکانی را فراهم کرده تا ما از سایرین ممتاز شویم اما ظاهرا خودمان نمی خواهیم بپذیریم.
 
افرادی که باید پذیرای نقد باشند قدری عصبانی و بی تحمل هستند
وی بیان داشت: من شرایط را نامطلوب می بینیم و احساس می کنم نقادان و کسانی که باید نقد را بپذیرند قدری عصابی و بی تحمل هستند و همدیگر را تحقیر می کنند و به هم پرخاشگری می کنند و نوع ادبیات شان نشان می دهد که ظرفیت های لازم را ندارند.
 
زاکانی در پاسخ به این پرسش که منشا این فضا را کجا می بینید؟ ابراز داشت: به عنوان مثال وقتی راجع به توافق ژنو یک سری نقدها صورت می گرفت، نقادان متهم به بی سوادی شدند و این نامطلوب بود و شرایط به گونه ای پیش رفت که همدیگری را متهم می کردند.
 
وی افزود: یک فرصت مناسب در اختیار دولت و مجلس است و باید دست به دست هم دهند و نوکری مردم را بکنند، گروه ها و جناح ها دشمن هم نیستند و باید بپذیرند عقلا و نخبگان کشور برای نوکری مردم هستند و متاسفانه شاهد هستیم که بر خلاف این عمل می شود.
 
منتقدین دولت اقلیتی در مجلس هستند
حق شناس نیز در این خصوص ابراز داشت: مسائل اجتماعی امکان این که یک برش بخورد و بگوییم یک اتفاق از هفته قبل شکل گرفت، به این سادگی نیست، جامعه در حال حرکت مباحث به شکل علت و معلولی همین طوری پیش می آید و حتی به آینده هم منتقل می شود.
 
وی با بیان این که نقد یک هدیه است، گفت: رهبر معظم انقلاب هم دیدگاه های بسیار خوبی درباره نقد دارند، آیا کسی از این هدیه باید دلخور باشد قطعا جواب منفی است، اما به دلیل پیچیدگی مباحثی شکل می گیرد که اگر در آن دقت کنیم باید به ضلع سوم که انتقاد شونده است بپردازیم.
 
این فعال سیاسی و رسانه ای تصریح کرد: این سؤال پیش می آید که آیا منتقدینی که امروز با عصبانیت فضا را در اختیار می گیرد آیا رطبی نخورده اند که منع رطب می کنند؟ من تصور می کنم دوستانی که امروز مباحثی را مطرح می کنند که یک جریان خاص سیاسی در مجلس هستند و اقلیت مجلس اصولگرا تندتر از بقیه عمل می کنند و ماجرای دلواپسی های را مطرح کردند و به نوعی یک نگاه تؤام با انتظاری که دولت و طرفداران دولت بحث داشتند موضوع بحث ما است. من فکر می کنم موضوع باید دقیق تر شکافته شود که آیا اصلا فضایی برای نقد وجود دارد؟
 
وی با تاکید بر این که ما مقدمات درستی برای نقد طی نکرده ایم، منتقدان دولت را عصبانی خواند و بیان داشت: معیارهای دوگانه ای که شکل گرفته و عده ای برای خودشان نقد را یک حق می دانند اما برای طرف مقابل میوه ممنوعه می دانند، این است که جامعه را نسبت به این نقدها باور پذیر نمی کند.
 
زاکانی در این خصوص با بیان این که مردم باید در این باره قضاوت کنند، گفت: من این مساله را دو طرفه می دانم و نمی خواهم دولت را محکوم کنم، هر دو را دعوت به خویشتنداری می کنم و باید آرامش جامعه را پاس بدارند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: به منتقدین می گویم که اول وقتی نقد می کنید نقدتان عالمانه، دقیق و منصفانه و مشفقانه باشد، نکته دوم این که وقتی نگاه می کند فارغ از این که چه کسی است نکات مثبت و منفی را باهم ببیند و حربه به دست دشمن ندهد و نکته سوم این که علاوه بر نقد ارائه راهکار نیز داشته باشند.
 
رییس جمهور قدری عصبانی است
وی افزود: سه نکته نیز رییس جمهور و دولت باید دقت کند، ایشان هم قدری عصبانی است و این در بسیاری از سخنرانی های شان ملموس است و من ایشان را به خویشتنداری و سعه صدر توصیه می کنم و البته در نظر گرفتن حق منتقدین.
 
زاکانی اضافه کرد: دولت محترم و رییس جمهور باید توجه کنند ببینند در بیان منتقدین با توجه به این که یک سلیقه و محفل نیستند و در حوزه و دانشگاه و طیف های مختلف حضور دارند همه را نباید یک کاسه کرد و سخن آقای حق شناس که می گویند منتقدین دولت اقلیتی در مجلس هستند سخن نادرستی است.
 
وی افزود: رییس جمهور و دیگران در دولت باید از ظرفیت های منتقدین بهره بگیرند و نکته دیگر این که به وعده های خود عمل کنند و پاسخگوی منتقدین باشند.
 
اطرافیان رییس جمهور اطلاعات درستی به آقای روحانی ارائه کنند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: اطرافیان رییس جمهور نیز اطلاعات صحیح به ایشان برسانند، ایشان را از مردم و متن جدا نکنند، ویژگی سوم اطرافیان این است که نگاه قبیله ای نداشته باشند و نکته دیگر که آقای حق شناس درباره دلواپسی مطرح کردند و من هم می گویم دلواپس هستم و به نظر من بیش از همه باید آقای ظریف و تیم شان دلواپس باشند که با یک دشمن بهانه جو و زیاده خواه مذاکره می کنند؛ من هیچ وقت نگفته ام که خیانت می کنند و این ادبیات را درست نمی دانم.
 
دلواپسی من از جنس دلواپسی منتقدین دولت نیست
حق شناس در باره این بحث تاکید کرد: من هم دلواپس هستم، اما دلواپسی من از جنس این دلواپسی ها نیست. پرونده هسته ای ایران از بزرگ ترین پرونده هایی است که با آن درگیریم و تمام بخش ها را با خود درگیر کرده است و این دولت و تیم مذاکره کننده برای حل آن تلاش می کنند.
 
این فعال سیاسی بیان کرد: ما دلواپس انقلاب و ملت هستیم چراکه لحظات حساسی را سپری می کنند، دوستان را هم دعوت می کنیم به جای تمرکز به یک نقطه، آینده کشور و انقلاب را هم ببینند و دلواپس آینده هم باشند.
 
حق شناس در ادامه در پاسخ به سؤال مجری درباره سخن رییس جمهور مبنی بر این که هر کس نقد می کند باید شناسنامه داشته باشد، آیا این سخن را سخن درستی می دانید و آیا حامیان هم باید شناسنامه داشته باشند؟ اظهار داشت: اداره کشور ساز و کار دارد، درباره نقد و نظارت نیز سازو کار آن پیش بینی شده است و بخشی از کارکرد احزاب نهاد سازی و نقد قدرت است.
 
وی بیان کرد: وقتی در یک فضای کلان گفت وگو ها شکل می گیرد و عده ای از موقعیت این که نظر مردم این است سخنی را مطرح می کنند و مدعی نظر مردم هستند نسبت خود را با نظر مردم وزن کشی کنند و باید شناسنامه ارائه شود.
 
حق شناس تصریح کرد: معنای این حرف این نیست که وقتی رییس جمهور در جایی رفت و یک فردی سخنی را مطرح کرد ایشان از آن فرد شناسنامه بخواهد، اما وقتی در مجموعه ای دلواپسی خود را مطرح می کنند و آن را به ملت نسبت می دهند ایشان می گوید شناسنامه و نسبت خود با مردم را بیان کنید.
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در سال 92 انتخاباتی شکل گرفت، یک عده اظهار نگرانی می کنند که نامزدشان چهار میلیون رای آورده است، یکی از مهم ترین مباحث در فضای تبلیغات و انتخابات که مورد توجه بود بحث سیاست خارجی بود و در رسانه ملی تمام نامزدها مواضع خود را در این باره و پرونده هسته ای بیان کردند.
 
وی تاکید کرد: این سخن آقای روحانی که سانتریفیوژها باید بچرخد اما زندگی مردم هم باید بچرخد را مردم شنیدند و بخش عمده ای از رایی که به سبدشان ریخته شد به خاطر همین مساله بود، طرف مقابل نیز که هشت سال پرونده هسته ای در اختیارشان بود چهار میلیون رای آورد و من فکر می کنم شناسنامه اینجا معنا پیدا می کند.
 
چطور برای افراد جامعه حق نقد قائلید و برای یک جمع نه؟
زاکانی درباره ایراد حق شناس نیز گفت: نمی شود بخشی از مردم را از آنها جدا کرد، شما برای یک نفر حق قائلید اما برای صد نفر و یک گروه حق قائل نیستید! در قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر یک حق عمومی است که مردم باید داشته باشند، بنده معتقدم مهم ترین بخش این سه جز امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به مسؤولان است.
 
وی افزود: انتظار این است که شما نمایندگان مردم را بپذیرید؛ آنها قسم خورده اند، همان گونه که رییس جمهور قسم خورده و باید به آن پایبند باشد.
 
نماینده مردم تهران گفت: در صحبت آقای حق شناس تناقضی است که مردم را از اساتید و نمایندگان مجلس جدا می کنید و این راه، راه صواب نیست، انتخابات گذشت.
 
متاسفم که هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به شعار ناصواب آقای روحانی پاسخ ندادند
وی اضافه کرد: من متاثرم به خاطر شعاری که آقای روحانی دادند( چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد اما چرخ زندگی مردم هم باید بچرخد) و متاسفانه از سوی آقایان دور میز مناظره جواب داده نشد، امروز دشمن به ما زور می گوید، بیست سال آینده که سوخت فسیلی پایان یابد، کسی به ما چیزی نمی دهد. این شعار انتخاباتی بود و گذشت و من متاسفم که کسی در آن جمع جواب نداد که آقایان بیست سال آینده که سوخت فسیلی تمام شد باید این کشور را دو دستی تقدیم آمریکا کرد.
 
زاکانی اضافه کرد: مردم ما با بصیرت و آگاه هستند و بسیاری از کسانی که به نامزدهای دیگر رای دادند امروز دل نگرانند و بسیاری از افرادی که به آقای روحانی هم رای دادند دل نگران هستند و خود ایشان هم باید دل نگران و دلواپس کشور باشد.
 
وی افزود: نباید حرفی بزنیم که نادرست است، باید با عدد و رقم با مردم صحبت کنیم. من خواهش می کنم علمی برخورد کنیم و منتقدین را به بی سوادی متهم نکنیم. منتقدین آرمان گرایان واقع بین هستند.
 
واژه بیسواد برای منتقدین را نمی پسندم
حق شناس گفت: سخنی که آقای رییس جمهور مطرح کرد در دانشگاه بود و در واقع آنها را دعوت به مشارکت کرد، چراکه حوزه نقد افتاده دست کسانی که تفاوت ان پی تی و ام پی تی را نمی دانند و این طرحی بود که امضای 130 نماینده پای آن بود. البته من خودم کلمه بیسواد را نمی پسندم.
 
زاکانی گفت: آقای حق شناس اصلا نمایندگان چنین طرحی را امضا نکردند و این حرف شما توهین به نمایندگان مجلس است.
 
ماجرای لغو سخنرانی سید حسن خمینی در دانشگاه بروجرد و واکنش زاکانی
حق شناس در این لحظه مدعی شد که سیستم دانشگاه دولتی بروجرد به آقای سید حسن خمینی اجازه سخنرانی نداده است.
 
زاکانی در پاسخ ابراز داشت: بسیار دور از ذهن است که یک دانشگاه دولتی از آقای سید حسن خمینی دعوت به سخنرانی کند و آن دانشگاه سخنرانی ایشان را لغو کند، اما من می گویم از این طرف دهها دانشگاه سخنرانی منتقدین را لغو می کنند و می گویند اجازه ندارید سخنرانی کنید.
 
دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به ما می گوید نباید راجع به برخی موضوعات صحبت کنید
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اتفاقا الان موضوعات مهم کشور وجود دارد که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی حق من نماینده را که می خواهم با مردم حرف بزنم می گوید نباید راجع به این موضوع صحبت نکنید؛ با وجود این که تخصص دارم مثلا راجع به کرسنت به رییس مجلس، معاون رییس جمهور و دیگران گفته ایم این اتفاقات تلخ دارد می افتد اما با یک بحث کلی و واهی مانع از این هستند که یک فرد حرف منطقی بزند، نه اجازه می دهند به خودشان حرف مان را بزنیم و نه اجازه می دهند بیان منطقی برای جامعه داشته باشیم.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: زشت است که سخنرانی های مختلف در دانشگاه را مانع می شوند، یک سی دی جمع دانشجویان درست کرده اند ببینید چطور برخورد می کنند.
 
حق شناس درباره فضای دو قطبی کردن جامعه از سوی برخی رسانه ها و مطبوعات و این که آیا این فضای نقد را نمی شکند، گفت: من همچنان معتقدم نقد هدیه الهی است و برای رسیدن به جامعه آرمانی باید فضای نقد را در جامعه فراهم کنیم و آن فضا نباید دو قطبی شود. الان در هفته اخیر دو روزنامه بسته شد چرا؟ آیا نباید سیستم قضایی را به خاطر این مساله نقد کرد و ما انتظار داریم نمایندگان مثل مرحوم مدرس مسائل را مطرح کنند.
 
از نقد استقبال می کنیم اما معیارهای دوگانه را نمی پذیریم
حق شناس در پاسخ به سؤال مجری درباره همایش دلواپسیم و این که آیا برخورد رسانه های همفکر خودتان با این مسلاه را متعادل دیدید؟ تصریح کرد: من گفته ام از نقد استقبال می کنیم اما معیارهای دوگانه را نمی پذیریم، آقایان هشت سال گذشته دلواپس نبودند و امروز ظرف این یک سال دلواپس شده اند؟ جامعه این معیارهای دوگانه را نمی پذیرد. دوستان حق دارند نقد کنند اما این کافی نیست و نمی توانیم در یک پشت بام دو سیاست را حاکم کنیم.
 
ماجرای مستند من روحانی هستم
حق شناس درباره مستند من روحانی هستم، گفت: من درباره این مستند بدون این که ببینم گفت وگو کرده ام، من عرض کردم یک مجموعه ای که فیلم را ساخته اند خودشان را معرفی کنند و شناسنامه خود را بگویند، مؤسسه ای که سرمایه گذاری کرده شناخته شود.
 
زاکانی بیان کرد: بسیاری از جلمه آقای حق شناس فیلم را ندیده بودند منتهی اظهار نظر کرده بودند و این بسیار زشت است. این سی دی از سوی جمع دانشجویی و به صورت مستند و دقیق تهیه شده و بر اساس استنادات تهیه شده است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اشکالی که آقای رییس مجس بیان کردند این بود که نقش ایشان(روحانی) در مک فارلین دروغ است، در حالی که این بر اساس خاطرات آقای هاشمی است، امروز به آن دانشجو نمی توان اشکال کرد و باید به آن نویسنده کتاب ایراد گرفت.
 
حق شناس نیز در این باره اظهار داشت: یا آقای هاشمی باید بگوید این حرف درست نیست و یا آقای روحانی بگوید؛ اگر آقای هاشمی و یا روحانی تکذیب نکند حرف درست است.
 
بزرگ ترین جفا به دانشجویانی شد که مستند روحانی را ساختند
زاکانی نیز خاطرنشان کرد: در یک بخشی از این فیلم هم من اظهار نظری دارم و از آقای روحانی تعریف کردم که چه سخنرانی خوبی ایشان داشتند. به نظر من در این ماجرا بزرگ ترین جفا در حق دانشجویانی شد که به صورت مستند کار کرده بودند، دوستانی که فیلم را ندیدند و اظهار نظر کردند حق این دانشجویان را تضییع کردند. دانشجو که شناسنامه دارد و متاسفانه در دانشگاه ها مانع می شوند تا این سی دی دیده شود.
 
وی یادآورشد: سال 77 وقتی شهردار وقت تهران محاکمه شد من و آقای سید نظام موسوی جلوی دادگاه بودیم، یک عده چاقو به دست آمدند و می خواستند به خانم های طرفدار آقای شهردار حمله کنند و ما ایستادیم و گفتم نباید به آنها حمله کنید و نگبهانی چاقوها را از آنها گرفت، اما همین افراد چند ساعت بعد چند خیابان آن طرف تر شعار امیر کبیر تهران سر می دادند، ببینید این ها از بسیاری از اوقات مظلوم نمایی می کنند و در فتنه ها نیز این مساله وجود دارد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: خواهش می کنم آقایان بگویند چه کسی مانع سخنرانی آقای سید حسن روحانی شده و حتما با او برخورد کنند. /924/ز502/ج
ارسال نظرات