۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۲۰۵۵۳۳
احمد مبلغی:

رابطه حوزه قم و قانونگذاری باید به صورت مباشر و روزمره باشد

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه علمیه قم باید ارتباط خود با نهاد قانونگذاری به صورت جدی، روزمره دنبال و آمادگی ارائه خدمات فقهی فقیهانه به مجلس را داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی روز یکشنبه در دیدار با آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: هر چند حوزه علمیه تاکنون ارتباطات و مکتوبات زیادی در زمینه قانونگذاری ارائه داده است ولی رابطه فقه و قانون آنگونه که باید به صورت روزمره و مباشر نبوده است، ولی امروز با تاسیس مرکز تحقیقات مجلس این ارتباط در حال تاسیس و سامان یابی است.


وی ادامه داد: قانونگذاری به جهت رابطه خاصی که با دین و جامعه پیدا می کند دارای تاثرات بسییار و سرنوشت سازی است به گونه ای که نوع قانون می تواند دین را ضعیف، کم رنگ و یا بر عکس پررنگ و پر رونق کند و از رهگذر دین مصالح دین و جامعه، در فضای اجتماعی محقق می شود.


رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: عدم ارتباط بین فقه و قانون برای جامعه خسارت بار است، چرا که در سایه بی ارتباطی، امکان ارائه و نفوذ دادن بسیاری از خواسته های فقه و دین در قانون، وجود ندارد.


حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی دامه داد: با توجه به حساسیت های تقنین، وجود یک نهاد و مرکز حوزوی برای ارتباط با قانون امری مهم به نظر می رسد و بر همین اساس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس هر چند با تاخیر، تاسیس شد و تاکنون فعالیت های چشمگیری داشته است.


وی ادامه داد: ما بعد از تاسیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای جبران ضعف ها و خلاء هایی که تاکنون وجود داشته، کارهای زیادی را انجام دادیم و چون در حوزه تجربه ورود به این کار را وجود نداشت، زمان زیادی را برای صرف بازسازی بسترهای برقراری ارتباط بین حوزه و مجلس کردیم.


حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: با توجه به اینکه قوانین زیادی در گذشته تصویب شده است، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در کنار ساپورت طرح های ارجاعی از سوی مجلس شورای اسلامی، تنقیح آن قوانین گذشته را به درخواست مجلس انجام می دهد.


استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: مرکز تحقیقات در قم با امور و فعالیت های ضروری چندگانه ای مواجه است که باید به صورت همزمان آنها را انجام دهد هم باید انجام تجربه کند، هم قدرت انتقال مفاهیم و مقتضیات قانون به فقهای حوزه را داشته باشد و به موقع هم باید پاسخ دهد و هم باید در صورت تقاضا، قوانین گذشته را مرور کند.


وی ترکیب محققان و اعضای حلقات علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را متشکل از استاد درس خارج حوزه، حقوقدانان حوزه و دانشگاه و قضات و وکلای دادگستری ذکر کرد و گفت: زمان دریافت طرح یا لایحه از مجلس، این سه گروه در حلقات و جلسات متعدد روی آنها نظر داده و بعد از اتمام، خود مرکز نیز ارزش افزوده ای را به آنها اضافه خواهد کرد و بعد از بررسی مجدد در جلساتی و عبور از معبر شورای فقهی، به کمیسیون مربوطه ارسال خواهد شد.


حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به کمبود امکانات مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با وجود حجم کار بالا، گفت: با وجود فعالیت های زیاد مرکز، از نظر امکانات خصوصا نیروی انسانی با مشکل مواجه هستیم و حوزه علمیه علاوه بر بعد امکاناتی، از نظر فکری پشتیبان اصلی فکری و معرفتی این مرکز می باشد.


وی همچنین از برگزاری همایش حوزه و قانونگذاری با همکاری مراکز حوزوی در قم خبر داد و گفت: بخشی از این همایش آسیب شناسی گذشته و آینده و بخشی نیز انتظارات نسبت به حوزه در مبادرت و مباشرت نسبت به قانونگذاری و قسمت دیگر نیز تئوریک و علمی است و اکثر مراکز حوزه ای نیز نماینده ای برای این کنفرانس به مرکز تحقیقات مجلس معرفی کردند./919/د102/ن

ارسال نظرات