۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۲۰۵۹۴۲

گفتگوی وحدت ملی اوکراین بدون دعوت از هواداران روسیه

خبرگزاری رسا ـ نمایندگان دونتسک و لوهانسک در شرق اواکراین که به تازگی رفراندوم استقلال برگزار کرده‌اند، در این میزگرد حضور نخواهند داشت.
شبه نظاميان طرفدار روسيه در شرق اوکراين

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری گفت: دولت موقت اوکراین در تلاش است که با برگزاری "میزگرد وحدت ملی" گامی در راه رفع بحران بردارد.
این در حالی است که به گفته این خبرگزاری؛ طرف‌های اصلی درگیری و بحران در اوکراین تمایلی به گفت‌وگو با یکدیگر ندارند، اما دولت موقت این کشور می‌کوشد تا با برگزاری میزگردی که چهارشنبه (14 مه / 24 ادریبهشت) آغاز می‌شود، جلوی تشدید بحران و بروز جنگی داخلی را بگیرد.
نامتمرکز شدن قدرت در اوکراین، حمایت از اقلیت‌های قومی و موقعیت زبان روسی در این کشور از جمله موضوعاتی هستند که قرار است در این میزگرد مطرح شوند.
فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان که برای میانجیگری راهی اوکراین شده، نهایت تلاش خود را کرد تا دو جناح هوادار غرب و هوادار روسیه را که هفته‌هاست مقابل یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند، به میز مذاکره بکشاند.
نکته جالب اما این است که جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین به "میزگرد وحدت ملی" دعوت نشده‌اند. نمایندگان دونتسک و لوهانسک در شرق اواکراین که به تازگی رفراندوم استقلال برگزار کرده‌اند، در این میزگرد حضور نخواهند داشت.
به گزارش این خبرگزاری آلمانی؛ نگرانی مردم این دو منطقه از بروز جنگ داخلی و تشدید خونریزی به مراتب بیشتر است تا امید به صلح و رفع بحران.
دولت موقت اوکراین در رابطه با عدم دعوت از جدایی‌طلبان هوادار روسیه تاکید ورزید که انجام مذاکره تنها با نیروهایی ممکن است که اهداف سیاسی خود را از راه‌هایی مشروع دنبال می‌کنند و دستان آنها به خون آلوده نیست.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات