۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۲۰۷۵۸۳
استاد کالج سنت اولاف آمریکا:

مطهری تصویری متفاوت از جهان آفرینش را پیش روی فیلسوفان جهان قرار داد

خبرگزاری رسا ـ استاد کالج سنت اولاف آمریکا با بیان این‌که استاد مطهری تصویری متفاوت از جهان آفرینش را پیش روی فیلسوفان جهان قرار داد، گفت: استاد مطهری به دنبال این است که علم و تجربه را حفظ کند و هیچ کدام را از بین نمی‌برد در حالی که اندیشمندان دیگر این‌گونه نیستند.
همايش بين‌المللي انديشه‌هاي شهيد مطهري در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چارلز تالیور استاد کالج سنت اولاف آمریکا امروز در همایش بین‌المللی اندیشه‌های شهید مطهری که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد،‌ گفت: استاد مطهری تصویری متفاوت از جهان آفرینش را پیش روی فیلسوفان جهان قرار داد.

وی ادامه داد: بسیاری از فیلسوفان جهان به طبیعت گرایی معتقد بوده و نیازمند یک تبیین کلی از طبیعت جهان نیستند البته این موضوع در اندیشه‌های شهید مطهری کاملا مخالف است.

استاد کالج سنت اولاف آمریکا با اشاره به مهمان نوازی ایرانی‌ها، ابراز کرد: بنده از هم نشینی با فرزندان استاد مطهری بسیار لذت بردم.

تالیور به اندیشه‌های فلسفی غرب و مقایسه آن با فلسفه شهید مطهری اشاره کرد و گفت: اواخر جنگ جهانی دوم به خاطر طبیعت گرایی در اندیشه‌های غرب افراد فراوانی به دنبال صلح جهانی بودند که قابل ستایش است.

وی با بیان این‌که طبیعت گرایی ارتباط فراوانی با تجربه حسی پیدا می‌کند، اظهار کرد: البته این موضوع به مرور زمان به علیت فیزیکی مستقل تبدیل می‌شود.

استاد کالج سنت اولاف آمریکا با اشاره به این که علیت بر اساس امور فیزیکی مورد بررسی قرار می‌گیرد، ابراز کرد: نباید تحلیل گرایی را رد کنیم چون این موضوع در جهان فلسفی از ارزش بالایی برخوردار است.

تالیور تأکید کرد: استاد مطهری به دنبال این است که علم و تجربه را حفظ کند و هیچ کدام را از بین نمی‌برد در حالی که اندیشمندان دیگر این‌گونه نیستند.

وی با بیان این‌که اندیشه ای که در فکر بشر از نابودی و فنا به وجود می‌آید ناشی از تمایل انسان‌ها به جاودانگی است، گفت: به اعتقاد شهید مطهری اگر تمایل به جاودانگی در انسان‌ها پاسخ مناسبی داده نشود زندگی پوچ می‌شود از این رو اعتقاد به جاودانگی باید وجود داشته باشد.

استاد کالج سنت اولاف آمریکا ادامه داد: همه می‌دانیم که بدن ما تمام می‌شود و از بین می‌رود اما آنچه از اهمیت برخوردار است این است که خود شخص هیچ وقت تمام نمی‌شود.

تالیور با بیان این‌که استاد مطهری به این مسأله که چگونه به هم معرفت داشته باشیم تأکید دارد، اظهار داشت: رفتار گرایی سبب شناخت می‌شود و ما باید در مرحله اول خود را بشناسیم.

وی ادامه داد: استاد مطهری چگونگی معرفت‌شناسی را مطرح می‌کند و این موضوعی است که وی را یک فیلسوف برجسته معرفی می‌کند./927/پ202/ع

ارسال نظرات