۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۲۰۸۰۲۰
حجت الاسلام محققی مطرح کرد؛

دفاع باید متناسب با تهاجم دشمن باشد/ عده ای در سایه اعتدال به دنبال اباحه گری فرهنگی هستند

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل خبرگزاری رسا در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی خبرنگاری ویژه طلاب حوزه علمیه قم، با بیان این‌که امروزه جمهوری اسلامی و مسلمانان مورد تهاجم هوشمندانه همه جانبه دشمن قرار دارند، گفت: وقتی وجوب دفاع در برابر دشمن لازم می‌شود باید متناسب با تجهیزات و نوع تهاجم دشمن پا به عرصه دفاع گذاشت.
حجت الاسلام محققي حجت الاسلام محققي مدير عامل خبرگزاري رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام محمدمهدی محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا، عصر شنبه در آیین افتتاحیه دوره آموزش خبرنگاری ویژه طلاب حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: رسانه‌ها ابزار انتقال پیام از جامعه تولید کننده پیام به جامعه مصرف کننده پیام هستند.

وی با اشاره به این‌که رسانه مفهوم توسعه یافته موضوعات شرعی است، ابراز کرد: رسانه یک عنوان جدید و مستحدثه است و باید دید حکم رسانه‌های امروزی در شرع مقدس چیست.

دشمن در جنگ نرم به دنبال تغییر فرهنگ و نظام ارزشی است

مدیر عامل خبرگزاری رسا با بیان این‌که تهدیدهای دشمن نرم و برخی سخت هستند، اظهار کرد: دشمن در جنگ نرم به دنبال تغییر رفتار از طریق تغییر فرهنگ و نظام ارزشی بدون حضور فیزیکی است.

حجت‌الاسلام محققی ادامه داد: دشمن با تأسیس رسانه‌ها، رفتارهای مردم را در عرصه‌های مختلف تغییر می‌دهد و این مفهوم تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و یا ناتوی فرهنگی است.

این فعال عرصه رسانه افزود: در چنین تهاجمی نظام ارزشی جامعه تغییر می‌کند و مردم آنگونه می‌شوند که دشمن می‌خواهد.

دفاع در برابر دشمن باید متناسب با تهاجم دشمن باشد

وی با بیان این‌که امروزه جمهوری اسلامی و مسلمانان مورد تهاجم هوشمندانه همه جانبه دشمن قرار دارند، ابراز کرد: وقتی وجوب دفاع در برابر دشمن لازم می‌شود باید متناسب با تجهیزات و نوع تهاجم دشمن پا به عرصه دفاع گذاشت.

این فعال عرصه رسانه با اشاره به این‌که حکم اولی «الجهاد واجب»، عرف دفاع را توسعه می‌دهد، اظهار کرد: از این رو لازم است که جمهوری اسلامی ایران با ایجاد رسانه‌ها و توجه به دانش رسانه‌ای در برابر تهاجم دشمن دفاع کند.

وی با اشاره به آیه نفر لزوم نشر و تبلیغ دین را برای طلاب امری ضروری دانست و گفت: گاهی تبلیغ چهره به چهره و از طریق منبر است و گاهی نیز تبلیغ از طریق رسانه و از راه دور انجام می‌گیرد.

مدیر عامل خبرگزاری رسا با بیان این‌که اگر تهاجم دشمن بالفعل بود دفاع هم باید بالفعل باشد، افزود: برخی تهاجمات بالقوه است پس اعداد و آمادگی در برابر این تهاجمات لازم می‌شود.

رسانه ابزار مهمی برای برتری مسلمانان در جهان است

حجت‌الاسلام محققی با اشاره به روایات «علوّ» اسلام را امری ضروری خواند و ابراز کرد: لازم است که مسلمانان در همه عرصه‌ها برتر باشند؛ این‌که رهبری تأکید می‌کنند که اقتصاد مسلمانان اقتصاد برتر باشد و با یک تحریم دشمن اراده آنها بر ما تحمیل نشود، همه این موارد از وجوب و برتری اسلام حکایت می‌کند و این برتری امروزه با داشتن رسانه محقق می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که ورورد به عرصه رسانه یک سری الزاماتی دارد، گفت: رسانه اسلامی که بر اساس موازین اسلامی شکل گرفته یک سری محدودیت‌ها و ضوابطی دارد که از ناحیه قانون و یا شرع آمده است.

مدیر عامل خبرگزاری رسا با اشاره به این‌که خبر می‌تواند اعتقادات مردم را زیر سؤال ببرد، خاطرنشان کرد: متأسفانه در دوره اصلاحات برخی از مطبوعات پایگاه دشمن شده بودند و از این طریق برخی از احکام الهی را زیر سؤال می‌بردند.

حجت‌الاسلام محققی با تأکید بر این‌که خبر نباید نا امنی و تشویش اذهان عمومی را در پی داشته باشد، افزود: خبر نباید با قانون اساسی نا سازگار باشد و نباید اصول قانون اساسی را تضعیف کند.

این فعال عرصه رسانه با اشاره به این‌که بهتان، افتراء، قذف و افک از انواع تهمت هستتند، گفت: افک یک نوع تهمت و دروغ پیچیده است که رأس حاکمیت را هدف قرار داده و آنچه در فتنه سال 88 گذشت تهمتی از نوع افک بود که رأس نظام را بدون هیچ دلیل محکمی و تنها با ادعا زیر سؤال برده بود.

ضرورت ورود طلاب به عرصه رسانه و بهره‌گیری از دانش رسانه‌ای

مدیر عامل خبرگزاری رسا در ادامه با اشاره به اهمیت کار در عرصه رسانه و ضرورت بهره گیری از دانش رسانه‌ای، ابراز کرد: اگر قرار است کاری انجام گیرد باید متقن باشد و طبق اصول باید پیش رود.

حجت‌الاسلام محققی بر ضرورت شناخت دوست و دشمن در عرصه فعالیت رسانه‌ای تأکید کرد و گفت: شناخت دوست و دشمن در عرصه رسانه نیازمند یک جریان شناسی دقیق است.

وی با بیان این‌که سه جریان سنتی، نو اندیش و عقلانیت اسلامی در حوزه وجود دارد، گفت: جریان سنتی کسانی هستند که بیشترین وابستگی را به میراث گذشتگان دارند و با هر نوع تجدد، نوآوری و مظاهر تکنولوژی مخالف هستند.

مدیر عامل خبرگزاری رسا با اشاره به این که جریان نو اندیش معتقد است که باید اصول و میراث گذشتگان را رها کرد و سراغ تکنولوژی جدید رفت، افزود: جریان عقلانیت اسلامی معتقد است باید ضوابط و اصول اسلامی را در مراجعه به مظاهر تمدن غرب مورد توجه قرار داد و آنچه با مبانی اسلامی سازگار بود آنرا می‌گیریم و غیر سازگار با مبانی دینی را رها می‌کنیم.

این فعال عرصه رسانه با بیان این‌که این سه گروه در مواجهه با حاکمیت سلبی و ایجابی هستند، ابراز کرد:‌ جریان سنتی سلبی اعتقادی به تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت ندارد، اما جریان سنتی ایجابی معتقد است حال که حکومت تشکیل شده مخالفت با آن حرام است.

وی ادامه داد: جریان نو اندیش سلبی می‌گوید روش اداره جامعه از سوی عقلای قوم است و جریان نو اندیش ایجابی اعتقاد دارد که باید بین مظاهر تمدن غرب و اسلام حداقل ارتباط را برقرار کرد.

ضرورت توجه به دشمن شناسی در عرصه رسانه

حجت‌الاسلام محققی با بیان این‌که در عرصه دشمن شناسی سه دشمن خارجی، داخلی و هوای نفس پیش روی ما قرار دارند، گفت: برای فعالیت درونی باید این دشمنان را بشناسیم و اگر دشمن شناسی ما ضعیف باشد بدون این‌که اطلاع داشته باشیم، عامل دشمن می‌شویم.

این فعال عرصه رسانه با اشاره به آیات قرآن تعامل با کفار را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: در قرآن آمده که کافران دوست دارند شما را کافر کنند پس در تعامل با کفار فکر این‌‌که بتوانیم به یک حد مشترک و حد یقف برسیم را باید از سر بیرون کرد.

مدیر عامل خبرگزاری رسا صهیونیسم جهانی را از مهمترین دشمنان مسلمانان دانست و با بیان این‌که ضد انقلاب، منافق، خط انحراف و فتنه از دشمنان داخلی ما هستند، افزود: تا زمانی که فتنه گران نسبت به اشتباهات خود در مورد نظام اسلامی اعتراف نکنند، دشمن هستند.

برخی در سایه شعار اعتدال دولت به دنبال اباحه گری فرهنگی هستند

حجت‌الاسلام محققی با بیان این‌که شبکه اباحه گری فرهنگی که در دوران مختلف در مناصب و پست‌های پس از انقلاب حضور داشته و امروز نیز در برخی از مراکز فرهنگی حضور دارند، اظهار کرد: با وجود این‌که رأس دولت یک شخصیت روحانی است و وی هیچ‌گاه نمی‌خواهد مردم دین و ایمان خود را از دست بدهند و به اصول اسلامی معتقد است، اما در سایه شعار اعتدال و تدبیر و امیدی که بیان کرده این افراد فضا پیدا می‌کنند./927/پ201/ج

ارسال نظرات