۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۲۰۸۳۱۱

فرمان کرزی بر عدم جانبداری دولتی ها به نفع نامزدها

خبرگزاری رسا ـ رئیس جمهوری افغانستان این فرمان را به دنبال بالا گرفتن انتقادهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از "دخالت" کارمندان دولت در روند انتخابات صادر کرده است.
کرزي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان با صدور فرمانی دستور داد که مقام ها و کارکنان ادارات دولتی که بی‌طرفی خود را حفظ نکنند، تحت پیگرد قرار گیرند.


در ماده نخست این فرمان ده مورد تذکر داده شده که تخلف از آنها پیگرد قضایی را به دنبال خواهد داشت. رعایت بی‌طرفی، خودداری از اعمال نفوذ، عدم استفاده از صلاحیت کاری و منابع دولتی به سود یا زیان نامزدها و خودداری از امر و نهی به کارمندان نهادهای انتخاباتی، مشمول این موارد هستند.


از دیگر موارد گنجانده شده در فرمان آقای کرزی بدین شرح است: خودداری از دعوت نامزدها در مراسم گشایش طرح‌های دولتی، ورود به مراکز رایگیری، معرفی کارمند به نهادهای انتخاباتی و دادن هدیه به آنها و همچنین حفظ و عدم اعلام اطلاعات انتخاباتی.


پیش از این آقای کرزی 12 مهر سال گذشته به نیروهای امنیتی کشور دستور داده بود که در روند انتخابات بی‌طرف بمانند و روز 27 اردیبهشت امسال پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات هم بر این موضوع تاکید کرد.


رئیس جمهوری این فرمان را به دنبال بالا گرفتن انتقادهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از "دخالت" کارمندان دولت در روند انتخابات صادر کرده است.


با وجود این، شماری از مقام‌های ارشد دولتی در مواردی در کنار نامزدها دیده شده‌اند و استدلال آنها این بوده که به صورت غیررسمی و از موضع غیردولتی در کنار آنها قرار گرفته‌اند.


برخی از وزیران و والی ها یا عضو حزبی هستند یا رهبری سازمانی را به عهده دارند. اگر این احزاب از نامزدی حمایت کنند، در آن صورت گاهی دیده شده که رئیس یا عضو حزبی که وظیفه دولتی دارد هم از نامزد مورد حمایت حزبش حمایت کرده است./1421/1409/ح

ارسال نظرات