۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۲۱۱۷۵۰
امام جمعه بجنورد:

روزه ماه رمضان و تلاوت قرآن شفاعت کننده انسان در روز قیامت هستند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بجنورد، گفت: روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان و تلاوت قرآن در این ماه سبب می شود تا این دو فریضه در روز قیامت در مقابل شکایت اعضای بدن، شفاعت انسان را در درگاه باری تعالی بکنند.
حجت الاسلام يعقوبي - امام جمعه بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد ظهر پنج شنبه در جلسه تفسیر قرآن در محل مسجد امام رضا(ع) بجنورد که با حضور مردم روزه دار مرکز خراسان شمالی برگزار شد، با اشاره به اثرات معنوی روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان، بر استفاده حداکثری از این فرصت تأکید کرد و افزود: باید در این ماه پر خیر و برکت جسم و جان خود را برای سایر ماه های سال بیمه کنیم.

 

وی اضافه کرد: در روز قیامت و حسابرسی انسان نیاز به شفاعت و پادرمیانی دارد اما برای این که مشمول شفاعت شویم باید خود نیز بخشی از مسیر تقرب به بارگاه الهی را طی کنیم و آن گاه انتظار شفاعت داشته باشیم.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با بیان این که روزه و قرآن دو شفاعت کننده انسان در روز قیامت هستند، اظهار داشت: در روز قیامت انسان با دو گروه شاکین و شافعین روبرو است؛ یعنی گروهی که از انسان به واسطه انجام منکرات و یا نپرداختن به معروفات شکایت می کنند و گروهی که در برابر این شکایات شفاعت انسان را می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با قرائت حدیث «الصیام والقرآن یشفعان للعبد یوم القیامة، یقول الصیام: أی رب منعته الطعام والشهوات بالنهار فشفعنی فیه و یقول القرآن منعته النوم باللیل فشفعنی فیه قال: فیشفعان» اضافه کرد: بنا به فرموده حضرت محمد(ص) روزه و قرآن؛ روز قیامت برای بنده شفاعت می کنند روزه می گوید پروردگارا من در طول روز او را از خوراک و شهوت باز داشتم شفاعت من را در مورد او بپذیر و قرآن می گوید: پروردگارا من خواب شب او را گرفتم شفاعت من را برای او بپذیر، سپس شفاعت هر دو پذیرفته می شود.

 

وی با بیان این که ماه رمضان ماه خودسازی و خودداری و کنترل است، افزود: امام علی(ع) هنگامی که حضرت محمد(ص) در یکی از خطبه ها در شـأن ماه رمضان سخن مى‏گفت برخاست و پرسید: بهترین اعمال در این ماه چیست؟ و پیامبر اکرم(ص) هم پاسخ داد«الوَرَعُ عن مَحارم اللَّه» یعنی بهترین عمل در این ماه، پرهیز از گناه است.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به این که گناه یعنی هر کاری که بر خلاف فرمان خداوند باشد و گناه هر چند کوچک هم باشد چون نافرمانى خدا است، بزرگ است، اظهار داشت: انسان نباید در سایر ماه های سال نیز گناه کند اما این تأکید به آن دلیل است که انسان در ماه مبارک رمضان حتی اعمال شبهه ناک و نزدیک به گناه را نیز انجام ندهد.

 

وی با بیان این که پرهیز از گناه شرط مؤثر واقع شدن طاعات و عبادات است، افزود: حرمت ماه رمضان به اندازه ای رفیع است که مؤمنان می باید در این ماه افزون بر این که گناه نمی کنند، کار شبهه ناک نیز انجام ندهند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به این که ماه رمضان فرصت مناسبی برای توبه و بازگشت به سوی باری تعالی است، اظهار کرد: کسی که در این ماه پرخیر و برکت خود را از رحمت و مغفرت الهی محروم کند؛ بزرگ ترین بازنده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی خطاب به روزه داران از آنها خواست تا در ماه مبارک رمضان با استغفار و استغاثه روح و روان دربند خود را رها ساخته و بار سنگین گناهان خود را با ره توشه آخرت تعویض کنند./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات