۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۲۱۲۷۱۴
استاد حوزه علمیه قم:

روزه مهم‎ترین امتحان برای سنجش اخلاص انسان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری، روزه را مهم‎ترین امتحان و بزرگ‎ترین تمرین برای سنجش اخلاص انسان عنوان کرد و گفت: به یقین خداوند متعال روزه را بر انسان واجب کرد تا آزمایشی برای سنجش ایمان و اعتقاد مؤمنان باشد.
حجت الاسلام صالحي خوانساري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در جمع طلاب شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه این استان، بر ضرورت بهره‌گیری از فرصت تبلیغی ماه رمضان تأکید کرد و اظهار داشت: تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب به ویژه در زمینه اقتصاد و فرهنگ نیازمند عزم جدی مردم و مسؤولان است.

وی در این راستا با تأکید بر نقش سازنده و مؤثر دولت در فرهنگ‌سازی در بخش‌های گوناگون و تلاش برای استحکام پایه‌های اقتصادی کشور، نقش مردم را نیز بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: تحقق این مهم بدون همراهی و همدلی مردم با مسؤولان محقق نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در بحث اقتصاد، با انتقاد شدید از افزایش مدگرایی در میان مردم و چشم و هم‌چشمی‌ها، بر اهمیت مسأله قناعت اشاره کرد و افزود: قناعت و صرفه‌جویی از بحث‌های مهم و دامنه‌داری هستند به طوری که ائمه معصوم(ع) همواره بر این مسأله تأکید داشته‌اند.

وی با استناد به فرموده‌ای از حضرت علی(ع)، قناعت و صرفه‌جویی را سرمایه‌ای مهم برای بشریت خواند و تصریح کرد: ایشان همواره ساده‌زیستی را سرلوحه خود قرار داده و در تمام امورات زندگی آن را مد نظر قرار می‌دادند.

مدرس حوزه علمیه قم در این راستا و با اشاره به نام‌گذاری امسال با عنوان سال اقتصاد و فرهنگ از سوی رهبر معظم انقلاب، بر اهمیت احیای این سنت حسنه در جامعه تأکید کرد و افزود: امروزه یکی از اصول بسیار مهم که می‌تواند ما را در برابر فشارها و تحریم‌های غرب پیروز و سربلند بیرون آورد، رعایت قناعت در جوانب گوناگون زندگی و صرف مبالغ آزاد شده از این طریق برای انجام امورات مهم و سازنده است.

این مقام مسؤول، مدگرایی را آفت بزرگ جامعه اسلامی به ویژه در شرایط کنونی خواند و یادآور شد: حفظ عزت و اقتدار نظام اسلامی و دفاع از آرمان‌ها و دستاوردهای آن در عرصه‌های گوناگون نیازمند تلاش همه آحاد مردم است که این مسأله با مدگرایی و مشغول شدن افراد به مسائل مادی و دنیوی بی‌ارزش منافات دارد.

وی در این راستا بر رسالت خطیر حوزه‌های علمیه در تبلیغ و ترویج این مسأله تأکید کرد و افزود: نباید اجازه دهیم دشمنان نظام اسلامی با ترفندهای خود، افکار جوانان و خانواده‌های ما را ربوده و آن ها را مشغول به پیگیری امور پوچ و واهی کنند.

این استاد اخلاق حوزه، خطاب به طلاب حوزه‌ علمیه گفت: ماه رمضان فرصت ارزشمندی برای تبلیغ این مسأله و روشن ساختن اذهان عمومی جامعه از افکار پلید دشمنان است و لازم است از این ظرفیت به نحو شایسته برای فرهنگ‌سازی مناسب در میان خانواده ها استفاده شود.

این مقام مسؤول ادامه داد: سفره‌های رنگارنگ افطاری ماه رمضان متأسفانه خود به عنوان آسیب بزرگی در این زمینه تبدیل شده‌ است که می‌توان با فرهنگ‌سازی مناسب از ریخت و پاش‌های اضافی در این زمینه کاست و مبالغ آزاد شده آن را صرف اطعام نیازمندان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری، روزه را مهم‎ترین امتحان و بزرگ‎ترین تمرین برای سنجش اخلاص انسان عنوان کرد و بیان داشت: به یقین خداوند متعال روزه را بر انسان واجب کرد تا آزمایشی برای سنجش ایمان و اعتقاد مؤمنان باشد، امیدواریم همه شیعیان و مؤمنان از این آزمایش سربلند بیرون آیند.

وی به روایتی از حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنان(ع) اشاره کرد و ابراز داشت: در روایات معتبر آمده که حضرت فاطمه و امیرمؤمنان در خصوص روزه ماه مبارک رمضان فرموده اند که خداوند متعال روزه را «تَثْبیتاً لِلاْخْلاصِ» برای اثبات و ماندگاری اخلاص بشر خاکی واجب کرده است.

این مدرس حوزه علمیه، در ادامه به فلسفه روزه داری از دیدگاه ائمه اطهار(ع) اشاره و تصریح کرد: یکی از فلسفه های اصلی روزه مبارک رمضان گرسنگی و تحمل آن است که با این کار به یاد افراد گرسنه می افتیم و بدانیم که افراد بی بضاعت در چه سختی و تنگ دستی احوالات خود را سپری می کنند.

وی رهایی از بند کبر و غرور را از دیگر ویژگی های مؤمنان در ماه مبارک رمضان دانست و گفت: اگر انسان بداند تکبر ریشه اصلی گناهان و از گناهان کلیدی جامعه امروز است، هیچ گاه مرتکب این عمل زشت و ناپسند نشده و هموار با خود مراقبتی مانع نفوذ شیطان در وجود خویش می شود.

این استاد حوزه علمیه رسیدن به پاداش الهی را دیگر فلسفه روزه عنوان و خاطرنشان کرد: خداوند متعال ماه مبارک رمضان را فرصتی برای بندگی خالصانه خداوند متعال قرار داده تا به واسطه آن انسان بتواند به پاداش عظیم عرفانی و معنوی برسد.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در پایان افزود: پاداش روزه داری در حقیقت یک مرتبه از عرفان حقیقی بوده و اگر فردی به معنای واقعی کلمه، عاشق دلباخته خداوند متعال شد، حضرت باری تعالی درب هایی از چشمه جوشان علم لایتناهی را به روی او باز می کند./9457/پ202/ب2

 

ارسال نظرات