۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۲۱۳۲۰۰

مقام یقین در «گوهر کمیاب» بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «گوهر کمیاب»، به قلم فاطمه زین العابدین پور از سوی انتشارات ایده برتر منتشر شد.
گوهر کمياب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «گوهر کمیاب» دربردارنده موضوعات عرفانی و اخلاقی یقین، به قلم فاطمه زین العابدین پور از سوی انتشارات ایده برتر منتشر شد.
 
این کتاب در تبیین صفت یقین بر مبنای آیات، روایات و انظار عالمان ربانی و استادان اهل طریقت است و دارای سرفصل های «تعریف و تفسیر یقین، مقام و فضیلت و حقیقت یقین، پیامبران و اولیا، رابطه یقین با توحید، صاحبان یقین، رابطه یقین با صفات ممدوح، رابطه یقین با صفات مذموم، رابطه یقین با قلب و نفس، رابطه دین و عبادت با یقین، رابطه علم و عمل با یقین، رابطه عاقل با یقین، مراتب و اندازه یقین» است.
 
از دیگر فصل های این کتاب می توان به «اسباب ازدیاد یقین، رابطه یقین با مرگ و قیامت، رابطه دنیا با یقین، ضعف یقین، رابطه اذعیه و استجابت دعا با یقین، آثار و نتایج یقین» اشاره کرد.
 
در مقدمه این کتاب آمده است: یکی از گوهرهای کمیاب، یقین وباور است که متأسفانه مردم این جزم و باور را ندارند ولی همه ادعای داشتن آن را دارند.یقین را مراتبی است، پس هر کس به مقام «عین الیقین» برسد دارای مقامی بس بزرگ و فضیلتی شگرف و اعتقادی راسخ است. وقتی کسی این صفت را دارا شد، دیگر به حیرت و شک و جهل نمی افتد. برای آن که در یقین، جزم و باور محکم و درست، ثابت است، به عبارت دیگر اطمینان دارد و دیدگاهش قطعی است.
 
نویسنده در تعریف و تفسیر یقین آورده است: یقین به معنای بی شک و شبهه، بی گمان،باور محکم و درست، عقیده ثابت، راست و روشن، قطعی و حتمی و مطمئن است. و نیز علم و اطلاع که پس از بررسی و استدلال و بر طرف شدن شک و گمان حاصل شود را یقین می گویند.
 
یقین شریف ترین و مهم ترین فضایل اخلاقی و افضل و اعظم کمالات نفسانی است و کبریت احمری است که جز یگانه هایی از بزرگان عرفا یا حکما بدان دست نیابند و کسی که به آن برسد به والاترین مرتبه و بزرگترین سعادت نائل شده است.
 
در تعریف دیگری از یقین آمده: یقین عبارت از آن است که همه چیز را از خدای سبب ساز بدانی و به وسائط توجه نکنی بلکه همه را مسخر امر و حکم خدابدانی. ایمان به خدا و رسولش بدون آلودگی به شک، همان مرتبه یقین است که ثمره عقل و آخرن درجه حکمت است.
 
 مؤلف در بخش راه های رسیدن به یقین آورده است: حضور در نزد عالم یقین می آورد و انس با عالم باعث تمایل به خدا و یقین به امور اخروی می گردد و از طرفی نهایت عبادت قرب و نزدیکی به خدا و یقین به خداست و این به بهترین وجه با زیارت عالم تأمین می شود و همان طور که در روایات آمده چه بسا هزار سال نماز کار یک حضور در نزد عالم را نکند.
 
کتاب «گوهر کمیاب» از سوی انتشارات برتر با شمارگان 1000 نسخه در 144 صفحه با قیمت 4400 تومان انتشار یافت./921/ن601/س
ارسال نظرات