۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۲۱۴۵۱۳
مسؤول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه یزد:

ساخت مصلاهای یزد در گرو اعتبارات است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد با اشاره به این که پربار بودن خطبه‌های نمازجمعه یکی از مهمترین عوامل ترغیب مردم به شرکت در نمازجمعه است، گفت: برای پربارتر شدن و تولید محتوای خطبه‌ها تلاش می‌کنیم.
مسئول شوراي سياستگذاري ائمه جمعه استان يزد

به گزارش خبرگزاری رسا در یزد، حجت الاسلام شریفی مسؤول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد در نشستی خبری به مناسبت پنجم مردادماه، سالروز اقامه نخستین نمازجمعه توسط آیت الله طالقانی در تهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد افت آمار شرکت‌کنندگان در نمازجمعه اظهار داشت: در استان یزد بر اساس آمارگیری های انجام شده، افت چندانی نداشته ایم اما نسبت به رشد جمعیت، رشد شرکت در نمازجمعه را نیز شاهد نبوده‌ایم.

 

وی بیان کرد: در حال حاضر به طور میانگین بین هفت تا هشت هزار نفر هر هفته در نمازجمعه مرکز استان یزد شرکت می‌کنند که با توجه به جمعیت 500 هزار نفری مرکز استان، این آمار چندان قابل قبول نیست.

 

حجت‌الاسلام شریفی عنوان کرد: اما در برخی شهرستانها نظیر اردکان، میبد و بهاباد، آمار شرکت کنندگان در نمازجمعه افزایش داشته و اکنون نیز این شهرستانها، بیشترین آمار شرکت کنندگان در نمازهای جمعه را دارند.

 

مسؤول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد از دلایل افت حضور مردم در نمازجمعه را تبلیغات رسانه‌های بیگانه، پربار نبودن خطبه‌ها در برخی موارد و طولانی شدن خطبه‌ها اعلام کرد و افزود: ما همواره تاکید داریم که خطبه‌ها مختصر باشد و سقف آن را 35 تا 40 دقیقه در نظر گرفته ایم اما گاهی اوقات، طولانی شدن خطبه‌ها، افت جمعیت را به دنبال داشته است.

 

حجت‌الاسلام شریفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درخواست ساخت مصلی در مناطق مختلف استان یزد اظهار داشت: در برخی مناطق، زمین نیز برای ساخت اختصاص یافته اما به دلیل کمبود اعتبار، فعلا امکان ساخت مصلی نیست.

 

وی از جمله مناطقی که درخواست ساخت مصلی داشته‌اند را هرات و مهریز اعلام کرد و بیان داشت: در اردکان، میبد، احمدآباد و تفت نیز مصلی در حال ساخت است و مصلای ابرکوه نیز به پایان رسیده و به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

به جای ساخت مصلی در یزد، توسعه مسجد ملا اسماعیل را دنبال می‌کنیم

 

حجت‌الاسلام شریفی در مورد ساخت مصلای یزد نیز اظهار داشت: مشکلات واگذاری زمین این مصلی برطرف شده و شهرداری به طور رسمی زمین ترمینال سابق را برای ساخت مصلی واگذار کرده اما مشکل اعتباری برای آغاز ساخت مصلی وجود دارد بنابراین فعلا توسعه مسجد ملا اسماعیل، محل فعلی برگزاری نمازجمعه را دنبال می کنیم و به احتمال زیاد اقدام به ساخت مصلای روباز برای برگزاری نمازهای عید خواهیم کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری نمازجمعه در 24 نقطه از استان یزد اظهار داشت: در نقاط دیگری از جمله مهردشت ابرکوه، مهدی آباد بهادران، رستاق و نصرآباد نیز درخواست صدور مجوز برای برپایی نمازجمعه را داشته ایم اما صدور مجوز منوط به شرایطی از جمله جمعیت بالای پنج هزار نفر، وجود امکانات برگزاری نمازجمعه و ... است.

 

حجت‌الاسلام مسؤول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه این شورا، مسوولیت ستاد استهلال هلال ماه در این استان را نیز بر عهده دارد، اظهار داشت: در استان یزد چهار گروه استهلال کار رصد هلال را دنبال می کنند که یکی از این گروه‌ها در اردکان، یک گروه در میبد و دو گروه در یزد مستقر هستند و از روز یکشنبه نیز کار رصد هلال ماه شوال را دنبال می کنند.

 

نماز عید فطر در همه مساجد استان یزد برگزار می‌شود

 

وی همچنین با اشاره به برپایی نمازعید فطر در استان یزد اظهار داشت: نمازعید فطر در استان یزد به دلیل اهمیتی که مردم برای آن قائل هستند، معمولا در همه مساجد برپا می شود اما در شهرستان یزد، مرکزیت برگزاری در مسجد حظیره خواهد بود.

 

حجت‌الاسلام شریفی با اشاره به اینکه به احتمال زیاد، روز سه شنبه عید فطر خواهد بود، تصریح کرد: برنامه ریزی های لازم برای برگزاری نماز عید فطر در مسجد حظیره و مصلای استان یزد انجام شده است.

 

مسؤول روابط عمومی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد نیز در این نشست از ارزیابی ستادهای برگزاری نمازجمعه در استان یزد از نیمه دوم امسال خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر دو هزار و 500 نفر به صورت افتخاری در این ستادها فعالیت می کنند.

 

سهیل شریعتمداری همچنین از راه‌اندازی آژانس خبری ائمه جمعه با عنوان "اجنا" در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: اخبار ائمه جمعه سراسر کشور در نمازهای جمعه و سایر مراسم ها بر روی این سایت قرار خواهد گرفت./1328/د101/ب4

ارسال نظرات