۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۲۱۶۶۸۱
استاد حوزه علمیه رضویه بیرجند:

خود شناسی لازمه خداشناسی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بیرجند با بیان این که خودشناسی انسان را به خداشناسی نزدیک می کند، گفت: انسانی که توانایی خود را شناخته باشد از انجام گناه پرهیز و خود و جامعه اش را به سمت تقرب به خداوند هدایت کرده و از انجام گناهان مختلف دوری می کند.
خداشناسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام محمد مختاری،‌ استاد حوزه علمیه رضویه و سفیران هدایت و استاد دانشگاه بیرجند،‌ پیش از ظهر امروز در جلسه درس اخلاق در مسجد رسول بیرجند با بیان این که بیشتر آسیب های اجتماعی ریشه در بی ایمانی و عدم شناخت انسان از خود دارد، گفت: انسانی که خود را بشناسد قدر کرامت های وجودی خود را دانسته و خود را به انواع گناهان آلوده نمی کند و چنین انسانی از خودشناسی به خداشناسی رسیده پس به جای این که در جامعه چالش ایجاد کند جامعه و اطرافیانش را در مسیر کمال هدایت می کند.

 

وی با بیان این که خودشناسی یکی از اصول مهم موفقیت و کمال انسان در زندگی است، گفت: انسانی که کرامت های وجودی خود را نمی شناسد خواسته مادی و حتی منفعت پرستی و شهوت گرایی را در زندگی محور قرار داده و برای رسیدن به این خواسته ها دست به هر کاری می زند زیرا نمی داند خداوند او را به عنوان اشرف مخلوقات قرار داده است و سرنوشت او این است که مسجود فرشتگان و اهل آسمان شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که یکی از مراحل خودشناسی این است که انسان بداند تا بی‌نهایت قدرت صعود یا سقوط دارد، افزود: اگر انسان حد کمال و حد حیوانی شدن را از هم تشخیص دهد خواهد توانست در صراط مستقیم که همان راه انبیا و اولیای خداوند است گام بردارد و اگر این حدود را تشخیص ندهند در پایین ترین مرتبه یعنی مرتبه ای پایین تر از حیوانات قرار خواهد گرفت و خود و جامعه اطرافش را هم در سراشیبی سقوط و انحطاط قرار می دهد.

 

حجت الاسلام مختاری با بیان این که شناخت خود و مرتبه خلیفة الهی خداوند انسان را به حیات طیبه هدایت کرده و موجب می شود انسان تمامی فضایل اخلاقی را کسب کرده و از رذایل اخلاقی دور شود، گفت: حیات طیبه همان حیاتی است که تمامی انبیا و اهل بیت آروزی آن را داشته و انسان را به آن توصیه کرده اند.

 

وی با اشاره به این که امام علی(ع) بدترین جهالت را جهالت انسان نسبت به خویشتن می‌داند، افزود: براساس همین رهنمود گرانبهای امام علی(ع) می توان فهمید که اساس همه مشکلات اجتماعی، رفتاری، روانی و عاطفی عدم شناخت کرامت های انسانی است و اگر انسان از ظرفیت های وجودی خود آگاه باشد هرگز در مسیر گمراهی قرار نخواهد گرفت.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیرجند با بیان این که نیازهای متعالی پس از نیازهای اولیه اساسی‌ترین نیاز آدمی است، ادامه داد: در فرهنگ دینی نیاز انسان به عبودیت و پرستش معبود از مهم‌ترین نیازهای متعالی است که تنها از طریق انس با خدا و ذکر دائم او به دست می آید.

 

حجت الاسلام مختاری با بیان این که انسان باید سعی کند در مراحل مختلف زندگی در بعد معنوی رشد پیدا کرده و باحقیقت کمال آشنا شود، گفت: غفلت بزرگترین حیله شیطان در زندگی انسان است و اگر خدای نکرده انسان دچار غفلت شود عمر خود را به هدر داده است بنابراین انسان باید همواره ارتباط خود را با خداوند حفظ کند تا اگر زمانی دچار غفلت شد ایمان به خدا و خوشناسی بتواند دوباره او را به صراط مستقیم هدایت کند./968/پ202/ب4

ارسال نظرات