۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۲۱۶۹۵۷
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

تکریم زبان فارسی عزم جدی تر مسؤولان را می‌طلبد

خبرگزاری رسا ـ سرابی گفت: با توجه به قانونی شدن تکریم زبان و ادب فارسی و نیز تأکیدات رهبر معظم انقلاب، تکریم زبان فارسی عزم جدی‌تر مسؤولان را می‌طلبد.
فرهنگ جامع زبان فارسي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ظهر امروز در نشست خبری اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی و القاب بیگانه که در محل این اداره کل برگزار شد، گفت: ستاد اجرایی این قانون در استان تشکیل شده و اقدامات مناسبی تا امروز صورت گرفته است.

 

وی افزود: نگاه ستاد اجرای قانون ممنوعیت استفاده از اسامی و القاب بیگانه به این است که بیشتر به پیشگیری در این حوزه بپردازد و بانک اطلاعاتی‌ای از اسامی مجاز برای ثبت شرکت‌ها فراهم آید تا به اجرای این قانون کمک کند.

 

سرابی خاطرنشان کرد: در گذشته رویکرد این ستاد، برخورد با واحد‌های تجاری خردی بود که از واژه‌های بیگانه استفاده کرده بودند، اما پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که واحد‌های تجاری بزرگ در استفاده از واژه‌های لاتین تأثیر بیشتری بر اجتماع می‌گذارند، لذا اولویت ستاد تغییر کرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: این که از اسامی زیبایی که در فرهنگ و تمدن غنی اسلامی و ایرانی داریم استفاده نشود و از اسامی بیگانه استفاده شود نوعی کج سلیقگی است که متأسفانه شاهد برخی اقدامات در راستای یافتن حاشیه امن در این حوزه هستیم.

 

وی ابراز امیدواری کرد: رسانه‌ها عزم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی را در برخورد ضربتی با متخلفان از این قانون منعکس کنند تا بی‌اطلاعان از قانون آگاه شوند و شاهد حضور داوطلبانه صاحبان مراکز تجاری برای آمادگی در عمل به قانون باشیم.

 

همچنین در این جلسه، یوسف امینی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با اشاره به اقداماتی که در راستای اجرای قانون منع استفاده از اسامی بیگانه در سه ماهه اول سال جاری در اداره متبوعش انجام شده است، اظهار کرد: 228 نفر از ابتدای سال جاری برای انتخاب نام به این اداره مراجعه کرده اند که این رقم در سال 92 مجموعاً 780 مورد بوده است.

 

وی افزود: در مواردی که برای انتخاب نام برای مراکز تجاری، اداری و گردشگری اختلافی پیش می‌آید، از فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان مرجع استعلام به عمل می‌آید که تعداد مواردی که در سال 92 نیاز به استعلام از این فرهنگستان داشت 62 مورد بود که این رقم در پنج‌ماهه ابتدای سال جاری 50 مورد بوده است.

 

امینی خاطرنشان کرد: این گزارش‌ها به نوعی حاکی از افزایش فعالیت‌ها در اجرای این قانون است که طبیعتاً سرعت بیشتری را می‌طلبد. 

 

حسین مسگرانی، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی نیز در این جلسه از پیشگام بودن خراسان رضوی در اجرای قانون منع استفاده از اسامی و القاب بیگانه خبر داد./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات