۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۲۱۷۳۰۷
کارشناس و مبلغ حوزوی:

حقیقت علم از مسیر عبودیت حاصل می شود

خبرگزاری رسا ـ یک کارشناس مذهبی گفت: حقیقت علم از طریق عبودیت حاصل می شود، امام صادق(ع) می فرمایند: « علم به آموختن نیست بلکه نوری است که در دل هر کس که خداوند بخواهد هدایتش کند قرار می دهد. بنابراین اگر خواهان علم هستی نخست حقیقت عبودیت را در جان خودت جویا شو و دانش را از طریق به کار بستن آن بجوی و از خداوند آن را بخواه».
حقیقت علم از مسیر عبودیت حاصل می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فاطمه ملاشاهی، کارشناس و مبلغ حوزوی، امروز در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی، به بیان سیره امام صادق(ع) پرداخت و گفت: دامنه علم امام صادق(ع) سراسر دنیا را فرا گرفته و ایشان با برخورد نیکوی خود توانسته بود حتی مخالفان را مجذوب خویش سازد.

 

وی ابراز کرد: افراد بسیاری در درس امام صادق(ع) حاضر می شدند؛ نکته حائز اهمیت این است که این افراد به یاران و اصحاب ایشان خلاصه نمی شدند، بلکه از فرقه و ادیان مختلف و از اطراف و اکناف جهان از کلاس درس ایشان استفاده می کردند. 

 

این کارشناس تاریخ تشیع، به جایگاه علمی امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: مورخین، نام ابو حنیفه ومالک بن انس را که از پیشوایان اهل سنت می باشند، نیز جز شاگردان امام صادق(ع) ثبت کردند، ابوحنیفه در مورد جایگاه علمی امام صادق(ع) می گوید: «لَو لَا السنتان لَهلکَ النُعمان؛ اگر آن دو سال نبود، نعمان (ابو حنیفه) هلاک می شد.» منظور از دو سال زمانی است که خدمت امام صادق(ع) می رسید و از او دانش فرا می گرفت.

 

ملاشاهی با بیان این که  امام صادق(ع) با برخورد نیکوی خود توانسته بود حتی مخالفان را مجذوب خویش سازد، گفت: ابن ابی العوجا، که یکی از مخالفان امام صادق(ع) بود، در مورد امام صادق(ع) می گوید:«ما در کلاس درس ایشان ،حاضر می شدیم، او عنوان می کرد آن چه در دل دارید بر زبان بیاورید، به تمام سخنان ما گوش می کرد و در پایان، با عباراتی کوتاه و مستدل ما را مجاب می کرد.». 

 

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: امام صادق(ع)، شاگردان زیادی تربیت کردند که هر کدام به جایگاه علمی رسیده، به عنوان مبلغان امام صادق(ع) به تعلیم دین اسلام می پرداختند.

 

این پژوهشگر دینی گفت: منصور دوانیقی از هر فرصتی برای متزلزل کردن شخصیت امام صادق(ع) استفاده می کرد، غافل از این که امام صادق(ع) و ائمه معصومین(ع)، منتخبین خداوند هستند و آنچه از سوی خداوند به آن ها افاضه گشته، از آن ها باز پس گرفته نمی شود.

 

وی ابراز کرد: امام صادق(ع) معجزات بسیاری داشتند؛ چرا که لحظه لحظه زندگی ایشان پر از برکات و کرامات است، این وظیفه ماست، آنچه از زندگی ایشان می خوانیم و می شنویم بدان عمل کنیم.  

 

حقیقت علم از مسیر عبودیت حاصل می شود

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: حقیقت علم از طریق عبودیت حاصل می شود، امام صادق(ع) می فرمایند: « علم به آموختن نیست بلکه نوری است که در دل هر کس که خداوند بخواهد هدایتش کند قرار می دهد. بنابراین اگر خواهان علم هستی نخست حقیقت عبودیت را در جان خودت جویا شو و دانش را از طریق به کار بستن آن بجوی و از خداوند آن را بخواه».

 

 ملاشاهی با اشاره به این که امام صادق(ع)، حقیقت عبودیت و بندگی را در سه چیز می دانند، گفت: انسان به حقیقت عبودیت و بندگی نمی رسد، مگر این که مالکیتی، برای خودش در نظر نگیرد؛ او باید به این یقین برسد که آنچه خداوند به او عنایت کرده است، به صورت موقت است و بنده هیچ اختیاری از خود ندارد.

 

این کارشناس تاریخ تشیع عنوان کرد: اگر جامعه ما ادعای شیعه بودن می کند، می بایست به تمام برنامه های دین عمل کند؛ لذا اگر اعتقاد انسان این باشد که مال و ثروتی که در اختیار دارد، امانت خداوند است، انفاق کردن در راه خدا برای او آسان می شود.

 

این پژوهشگر دینی با اشاره به آیه «وَأُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ؛ من کار خویش را به خدا واگذار مى‏کنم، که خدا به (حال) بندگان بیناست»، گفت: انسان نباید برای امور خودش هیچ تدبیری انجام دهد، بلکه واگذاری تدبیر امور زندگی به خداوند، از دیگر اصول حقیقت عبودیت در وجود انسان است.

 

وی ادامه داد: اگر بنده تدبیر تمام اموراتش را به خداوند واگذار کند، در نتیجه بلاها و مصیبت ها برای او آسان می شود. 

 

این کارشناس مذهبی به آخرین شرط رسیدن به حقیقت عبودیت و بندگی اشاره کرد و گفت: بنده، می بایست سعی کند که تمام لحظه های زندگی اش در امر و نهی خداوند صرف شود، از این رو باید در نظر داشته باشد که اعمالش مورد قبول ائمه معصومین(ع) است یا خیر؟

 

خانم ملاشاهی افزود: اگر بنده تمام لحظه های عمرش را در امر و نهی خداوند صرف کند، خداوند به او توفیق عطا می کند که تمام امورات دنیا برای او آسان شود، از این رو به یک درجه از آسایش و راحتی می رسد که در ثمره آن، دیگر جایی برای تکبر و فخر فروشی باقی نمی ماند. 

 

منتظر حقیقی، مزین به ورع و محاسن اخلاق است

وی با اشاره به آیه «إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ؛ جز این نیست که خدا از پرهیزگاران مى‏پذیرد.»، خاطر نشان کرد: تبعیت و ولایت پذیری ائمه معصومین(ع) شرط قبولی اعمال است.

 

این کارشناس تاریخ تشیع تصریح کرد: همه ابعاد زندگی ائمه معصومین(ع)، الگوی شیعیان است، قول و فعل ائمه معصومن(ع) یکی است. آن ها در تمام امورشان راضی به رضای پرودگار و تسلیم امر او بودند.

 

این پژوهشگر دینی به بیان وظایف منتظران در عصر غیبت پرداخت و گفت: امام صادق(ع) فرمودند:« هر کس دوست دارد از اصحاب و یاوران قائم(عج) باشد، باید که در انتظار به سر برد و بر اساس ورع و محاسن اخلاق عمل نماید در حال که منتظر است.».

 

ملاشاهی افزود: «ورع»، درجه بالاتر از «تقوا» است؛ چرا که تقوا انجام واجبات و ترک محرمات است، اما «ورع» پرهیز از امور متشابه در زندگی است./1309/پ202/ب5

ارسال نظرات