۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۲۱۸۳۵۱

مشهدالرضا غرق در شور و شادی میلاد کریمه اهل بیت

خبرگزاری رسا ـ هم زمان با سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س)، خواهر بزرگوار امام هشتم شیعیان(ع) مراسم جشن میلاد در حرم مطهر رضوی و سطح شهر مشهد برگزار شد.
حرم رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، زائران رضوی و شهروان مشهدی میلاد کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) را با برگزاری جشن شادی و سرور و گلباران حرم رضوی گرامی داشتند.

جشن زائران رضوی در شب میلاد

ویژه برنامه شب میلاد حضرت معصومه(س) با حضور زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در حرم مطهر حضرت رضا(ع) برگزار شد.

مولودی خوانی ذاکران اهل بیت، جشن و سرور و سخنرانی در از جمله برنامه های مراسم شب میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) بود، که از ساعت21 تا 22:30 در صحن جامع رضوی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید حمید میر باقری، استاد حوزه علمیه  سخنران ویژه این مراسم به تبیین ویژگی های شخصیتی حضرت معصومه(س) پرداخت و بر ضرورت الگوگیری بانوان از سیره آن حضرت تاکید کرد.

گلباران حرم رضوی توسط بانوان مشهدی

هم زمان با میلاد با سعادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س)، هزاران بانوی مشهدی حرم مطهر رضوی را گلباران کردند.

حرم ملکوتی و مطهر امام رضا(ع) از ساعات نخستین میلاد فرخنده و مبارک حضرت معصومه(س) مملو از زائران و مجاورانی بود که به بارگاه ملکوتی رضوی مشرف شده بودند تا میلاد خواهر بزرگوارشان را به ساحت مقدس ثامن الحجج (ع) تبریک گویند.

در میان خیل عظیم زائران این بارگاه منور، هزاران بانوی مشهدی حضور داشتند، آنان با تجمع در میدان شهدا و راهپیمایی و گلباران حرم مطهر رضوی، عرض تبریک خود را به ساحت مقدس امام رضا (ع) ابراز کردند.

مراسم گلباران حرم مطهر رضوی توسط بانوان هرساله با حضور جمع کثیری از بانوان مشهدی برگزار می‌شود و امسال نیز  با استقبال گسترده و پرشور بانوان مشهدی مواجه شد.

این برنامه با هدف نمایش نمادین عفاف و حجاب و همچنین حضور زنان محجبه در صحنه‌های اجتماعی و با رعایت موازین اسلامی در حرم مطهر رضوی برگزار شد که اهدای شاخه گل به زائران و مداحی و مولودی خوانی از جمله برنامه‌های این مراسم بود.

حسینیه و کتابخانه امام رضا(ع)

ویژه برنامه ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) با حضور تولیت آستان قدس رضوی در حسینیه و کتابخانه امام رضا(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی طی سخنانی در این مراسم برنامه‌های دهه کرامت در سطح کشور از سوی آستان قدس رضوی را بی نظیر دانست و گفت: ماه ذی القعده را می‌توان ماه امام رضا(ع) نامید زیرا در این ماه ولادت حضرت معصومه(س)، ولادت امام رضا(ع)، دحو الارض و در پایان ماه سالروز شهادت حضرت معصومه(س) قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: ماه ذی القعده از ماه‌های حرام است و زائران خانه خدا برای اعمال حج عازم مدینه‌ منوره و مکه مکرمه می‌شوند، جنگ در این ماه حرام است و در روایات فضیلت‌های زیادی برای نماز روز یکشنبه ماه ذی القعده ذکر شده است؛ در حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) آمده است که نماز روز یکشنبه، سوغات رسول اکرم(ص) از معراج است.

وی ادامه داد: برنامه‌ها و جشن‌هایی که در دهه کرامت توسط آستان قدس رضوی و تشکل‌های مردمی صورت می‌گیرد پیام نشاط و رأفت و ولایت‌پذیری را با خود به همراه می‌آورد

وی افزود: استقبال مردم از خادمین حرم مطهر رضوی در برنامه زیر سایه خورشید نشان از ارادت مردم به امام رضا(ع) است که باعث افزایش معرفت در قلوب مؤمنین می‌شود.

حجت الاسلام حسینی قمی گفت: مقام‌های حضرت معصومه(س) فقط به‌خاطر دختر و یا خواهر امام بودن نیست، بلکه خود حضرت(س) مقام‌های اکتسابی زیادی دارند و توجهی که علما، در طول تاریخ به ایشان داشته‌اند قابل تأمل است.

«ریحانه» ویژه نامه ای برای دختران

همزمان با میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و نخستین روز دهه کرامت رضوی ویژ‌ه‌نامه «ریحانه» در موسسه فرهنگی قدس منتشر شد.

ویژه‌نامه«ریحانه» دربردارنده 16صفحه و مطالبی مربوط به زندگانی حضرت معصومه(س)، وجهه علمی و اجتماعی این شخصیت بزرگوار و ... را در قالب مقاله، مصاحبه و گزارش دربردارد. است که به مناسبت روز دختر منتشر می‌شود و در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

 تلاش شده است تا با افراد برجسته دانشگاهی و حوزوی مصاحبه صورت پذیرد، و افزون بر بیان سیره و منش این حضرت، اطلاعاتی منطبق با نیاز روز برای دختران در جامعه کنونی ارائه شود. از جمله آن یادداشت اختصاصی آیت‌الله صافی گلپایگانی در رابطه با جایگاه حضرت فاطمه معصومه(س) و مصاحبه با دکتر غلامعلی افروز برای مخاطب است.

گفتنی است؛ این ویژه‌نامه به صورت رایگان و همراه با روزنامه در روز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر در باجه‌های روزنامه توزیع می‌شود.

15 هزار خادم پنجره فولاد حرم رضوی را غرق در گل کردند

 هم زمان با شب میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و در آستانه ایام پرفضیلت دهه کرامت، 15 هزار خدمتگزار بارگاه سلطان ولایتمدار ارض اقدس طوس در قالب مراسم باشکوه «گل والای والا» با شاخه‌های گلی که به نشانه تبریک و شاد باش در دست داشتند، به ساحت مقدس حضرت رضا(ع) مشرف شدند.

در این مراسم باشکوه و معنوی که با مدیحه‌سرایی و شعرخوانی ذاکران اهل بیت(ع) همراه بود، خادمان و خدمتگزاران حضرت شمس الشموس(ع) با لباس خادمی و شاخه‌های گل، از سازمان مرکزی آستان قدس رضوی به سوی بارگاه منور حضرت رضا(ع) روانه شدند.

بر اساس این گزارش خیابان شیرازی از چهارراه شهدا تا حرم مطهر رضوی مملو از خدامی بود که با شاخه‌های گل، برای عرض تبریک و شاد باش میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) به ساحت قدسی برادر بزرگوارشان، در صفوفی منظم در حرکت بودند.

خدام پیش از ورود به حرم مطهر رضوی و در فضایی ملکوتی، لحظاتی را متوقف و با چشمانی اشک آلود، هم‌نوا با حاج جعفر ملائکه-مدیحه سرای حرم حضرت ثامن الحجج(ع)، صلوات خاصه حضرت رضا(ع) را زمزمه کرده و سپس با نوای «رضا رضا جانم/ مولا رضا جانم» به بارگاه ولی نعمتشان مشرف شدند.

مراسم «گل والای ولا» از آئین‌های حرم مطهر رضوی بوده که در ایام دهه کرامت و با حضور خادمان بارگاه منور رضوی برگزار می‌شود.

«دختران بالنده، مادران آینده»

به مناسبت میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و نخستین روز دهه کرامت، همایش«دختران بالنده، مادران آینده» میزبان دختران مشهدی می‌شود.

در ادامه سلسله همایش‌های«آموزش خانواده و مهارت‌های زندگی»، این همایش ویژه دختران از سوی فرماندهی نیروی انتظامی خراسان رضوی ساعت 12-9:30 صبح پنجشنبه ششم شهریورماه در سالن همایش‌های موسسه فرهنگی قدس با همکاری موسسه فرهنگی قدس برپا شد

همایش«دختران بالنده، مادران آینده» با محوریت تبیین جایگاه حضرت فاطمه معصومه(س) و بررسی نیازهای دختران در جامعه کنونی تدارک دیده شده است و اساتید علوم تربیتی و اخلاق اسلامی همانند:حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین واعظ موسوی و دکتر سید امیر امین یزدی در آن به سخنرانی  پرداختند

اهدای جوایز به قید قرعه به دختران با نام مبارک فاطمه یا معصومه، اهدای تندیس و نشان ویژه به 14 دختر با نام‌های گفته‌ شده و توزیع ویژه‌نامه«ریحانه» از دیگر برنامه‌هایی است که در همایش«دختران بالنده، مادران آینده» انجام شد.

یادآور می شود، جشن شب میلاد حضرت معصومه(س) در سایر اماکن مذهبی، مساجد، حسینه ها، تکایا و... سطح شهر مشهد مقدس برگزار شد./1308/پ202/ب

ارسال نظرات