۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۲۲۰۹۸۸

سیاست یک بام و دو هوای منامه در موضوع تابعیت

خبرگزاری رسا ـ وزارت کشور بحرین که خود علاوه بر لغو تابعیت ده‌ها شهروند بحرینی، روند اعطای تابعیت به اتباع خارجی را در دستور کار داده،‌ اقدام شهروندان کشورش در گرفتن تابعیت یک کشور دیگر را «تخلف قانونی» خواند.
اعطاي تابعيت

 

به گزارش خبرگزاری رسا، راشد بن خلیفه آل‌خلیفه معاون وزارت کشور بحرین در امور ملیت، گذرنامه و محل اقامت تاکید کرد که دریافت تابعیت یک کشور خارجی برای شهروندان بحرینی نیازمند موافقت قبلی وزیر کشور است و حتی در صورت موافقت وزارت کشور، آن فرد شهروند بحرینی خواهد ماند. لغو تابعیت و یا از بین رفتن آن تنها در چهارچوب ابزارهای قانونی صورت می‌گیرد.

 

معاون وزارت کشور بحرین این مواضع را درباره بازداشت «صلاح محمد الجلاهمه» و بازجویی از وی از سوی دادستانی کل بحرین به علت دریافت تابعیت قطری، بیان کرد.

 

آل‌خلیفه تاکید کرد که قطر روند اعطای تابعیت به شهروندان بحرینی را ادامه می‌دهد. بر شهروندان بحرینی باید اهمیت پاسداری از حقوقشان را دریابند. منامه در اجرای قانون کاملا جدی است.

 

وی افزود: موضوع تابعیت مربوط به حاکمیت کشور بحرین است و در نتیجه پادشاهی بحرین حق دارد تدابیر قانونی و اداری لازم را در قبال این موضوع اتخاذ کند.

 

پیش از این نیز دولت بحرین که خود با اعطای تابعیت به شهروندان کشورهای مختلف، از سال‌ها پیش در صدد بر هم زدن ترکیب جمعیتی این کشور بر اساس گرایش‌های طایفه‌ای است، از اقدام دولت قطر در دادن تابعیت به برخی شهروندان خود به شدت انتقاد کرده بود.

 

اتهامات بحرین به قطر در حالی مطرح می‌شود که مخالفان بحرینی بارها اعتراض خود را نسبت به رژیم آل‌خلیفه به خاطر دادن تابعیت بحرینی به اتباع کشورهای گوناگون و دارای مذهب معین، و استفاده از آن‌ها در پست‌های امنیتی برای سرکوب مردم، اعلام کرده و این اقدام را موجب بر هم خوردن توازن فرهنگی و اجتماعی بحرین دانسته‌اند./994/د102/ک

ارسال نظرات