۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۲۲۷۶۶۵
عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور:

امر به معروف و نهی از منکر سبب اصلاح جامعه می شود

خبرگزاری رسا ـ یک استاد معارف و علوم دینی و عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور گفت: امر به معروف و نهی از منکر می بایست همراه با مهربانی، ظرافت و رعایت شرایط باشد تا تأثیر لازم را در مخاطب داشته باشد.
امر به معروف

عباس کیفی بجستانی، استاد معارف و علوم دینی دانشگاه های استان خراسان شمالی و عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم، اظهار داشت: قیام و شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش نام قرآن، دین و اهل بیت(ع) را زنده نگاه داشت.

 

وی با بیان این که امام حسین(ع) و یاران صدیقش علیه ظلم، بی عدالتی و فساد حاکمان زمان به پا خاستند و از هستی خویش گذشتند، افزود: اباعبدالله الحسین(ع) به همراه 72 تن از شهدای کربلا بانگ رفیع عزت و ایستادگی و فریاد بلند «هیهات منا الذله» را سر داده و با شهادت خود الگوی عملی آزادی خواهان عالم شدند.

 

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: قیام امام حسین(ع) در طول تاریخ درس های فراوانی از شجاعت، رشادت، ظلم ستیزی و استکبار ستیزی به ملت های انقلابی و آزادی خواه داده و می دهد.

 

به گفته کیفی بجستانی انقلاب اسلامی ایران نیز به تأسی از قیام سرخ حسینی به رهبری امام خمینی(ره) به وجود آمد و خوشبختانه اینک این انقلاب الهی به برکت خون شهدا و با رهنمودهای ارزشمند رهبر معظم انقلاب به یک الگوی عملی در جهان تبدیل شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به این که هفته نخست ماه محرم به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است، افزود: باید در بین مردم همگامی و همراهی در اشاعه معارف دینی و دوری از فساد و گناه ایجاد شود چرا که در آیات متعدد قرآن امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز و احیای زکات بر مؤمنین واجب شده است.

 

این پژوهشگر دینی اضافه کرد: امروز باید با محبت و مهربانی و با رعایت شرایط، امر به معروف و نهی از منکر کرد تا اثرگذاری آن بیشتر شود، لذا بهترین شیوه های امر به معروف و نهی از منکر شیوه های بیان شده از سوی دین مبین اسلام است.

 

کیفی بجستانی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر ظرایف خاصی دارد و باید در هر جایی به تناسب زمینه ای که وجود دارد و روانشناسی طرف مقابل عمل کرد، خاطرنشان کرد: به خصوص در دانشگاه ها و مدارس و دیگر محیط هایی که با نسل جوان سروکار داریم باید با لطافت و دقت بسیار وارد عمل شد و با حسن خلق و اخلاق اسلامی جوانان و نوجوانان را جذب معارف دینی و اصول اخلاقی کرد.

 

عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور گفت: امر به معروف و نهی از منکر برای رسیدن به زندگی بهتر بوده از این رو دیدگاه مهم اسلام و قرآن و تنها راهی که جامعه را به سوی بهتر شدن سوق می دهد توجه درست به دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر است.

 

وی تصریح کرد: شهادت امام حسین(ع) موجب نشر و بقای دین اسلام شد و مردم درس شهامت، نهراسیدن از دشمن، اعتقاد و اعتماد راسخ به خدا، ایستادگی در راه امر به معروف و نهی از منکر و احیای فریضه نماز را از مکتب امام حسین(ع) آموختند.

 

کیفی بجستانی در ادامه همچنین با اشاره به مجالس عزاداری شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و برخی آسیب های عزاداری رایج در خراسان شمالی، اظهار داشت: رعایت شعائر اسلامی و پرهیز از خرافات در عزاداری ها از مهم ترین اصول سوگواری برای شهادت ائمه اطهار(ع) است.

 

وی با بیان این که مجالس امام حسین(ع) در محرم باید تقویت کننده محبت به اهل بیت(ع)، معرفت پیدا کردن به اهل بیت عصمت و طهارت و افزایش ایمان، اخلاق و آموزه های دینی و انسانی باشد، گفت: عزاداری و سینه زنی برای امام حسین(ع) ثواب دارد، اما مجالس نباید فقط منحصر به این میزان باشد بلکه می بایست مردم به ویژه نسل جوان ما نسبت به دین، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) معرفت و شناخت بیشتری پیدا کرده و سنت و سیره آنها را در زندگی خود پیاده کنند./9314/ت302/ب

ارسال نظرات