۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۲۲۸۲۰۹
استاد حوزه علمیه قم:

خودشناسی سبب سعادت و برتری انسان می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با تاکید بر این که خودشناسی سبب سعادت و برتری انسان می شود، گفت: باید بدانیم حقیقت ما برای کجا بوده و می خواهیم به چه جایی برویم که فهم این امر می تواند در اعمال انسان اثرگذار باشد.
استاد حوزه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام سید یدالله یزدان پناه، مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی، امشب در سلسله نشست های با موضوع آسمان های باطنی که همزمان با دهه اول ماه محرم در حسینیه رضوان آمل برگزار می شود با بیان این که در کنار آسمان ظاهری آسمان معنا هم وجود دارد، گفت: انسان به طوراساسی آسمانی بوده و حقیقتش بر این اصل قرار دارد.

 

وی با اشاره به این که باید روح آسمانی خود را شناخته و بدانیم دنبال چه چیزی و چه حقیقتی هستیم، بیان داشت: اهتمام ما باید در این راستا بوده تا تاج کرامت بر سر گذاشته و آسمانی زندگی کنیم که سبب علو و برتری ما می شود.

 

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با بیان این که انسان حرص و شهوت دارد، اما باید تلاش کنیم تا انسانی زندگی کنیم، تصریح کرد: اگر کسی این معنا را بفهمد مسأله معاد و ارتباط با عوالم مشخص می شود.

 

حجت الاسلام یزدان پناه با تاکید بر این که خودشناسی سبب سعادت و برتری انسان می شود، افزود: باید بدانیم حقیقت ما برای کجا بوده و می خواهیم به چه جایی برویم که فهم این امر می تواند در اعمال انسان اثرگذار باشد.

 

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به این که می گوییم مرگ چیزی ناخوشی است واقعیت ندارد، گفت: غم برای کسانی درد بوده که با آن محشور بوده و انسی بسیار با آن داشته باشند.

 

وی با بیان این که انسان باید کاری کند تا روح اعظم در او حکومت کند، بیان داشت: باید بدانیم از حقیقت هستی فوق مجرد آمده و دوباره به سمت آن می رویم که آسمان و آسمانیان جزو نور بوده و آن چه در زمین می گذرد جز حجاب و ظلمت نیست.

 

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم، ادامه داد: قرآن کریم در باب انسان ها می گوید همین که عمر بر آن ها گذشت در دنیا زمخت می شوند، ام مگر آن که جهت آسمانی را به یاد خود بیاورند.

 

حجت الاسلام یزدان پناه با تاکید بر این که اگر کسی طاعت و عبادتی نکرده و با ولی خدا ارتباط نداشته باشد این دنیا برایش ظلمت خواهد بود، گفت: وطن اصلی ما عالم نور بوده که از آن جا به ظلمت آمدیم که در غربت قرار گرفتیم.

 

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به این که گاهی حال خوشی به انسان دست می دهد که وقتی انسان نگاه می کند می بیند امر جذابی است، بیان داشت: این خاصیت ما به لحاظ نور خداوندی است.

 

وی در پایان، افزود: باید بسیار به خود تذکر دهیم که در این جا باید آسمانی زندگی کرده و احکام عقل و روح را در خود حاکم کنیم و هر جایی که تعلق و احوال نفسانی است را ببریم./1314/پ202/ب1

ارسال نظرات