۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۲۲۸۲۷۱
نویسنده کتاب سبوی کربلا:

ورود شاعران ممتاز آیینی به عرصه نوحه سرایی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب سبوی کربلا، ورود شاعران ممتاز آیینی به عرصه نوحه سرایی با زبان گرم، صمیمی و قابل درک برای مخاطب عام را راهگشای آسیب های وارده به شعر آیین دانست.
شعر آييني ورود شاعران ممتاز آیینی به عرصه نوحه سرایی ضروری است

حسین ترکمان، گردآورنده کتاب «سبوی کربلا» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به آسیب شناسی شعر آیینی پرداخت و گفت: آسیب های وارده به شعر آیینی از قرن 10 و 11 وجود داشته و در برخی کتب مشاهده می شود که از نظر زبان شعری ضعیف، واژگان نارسا، گاهی اوقات غلوهای مردود وارد شعر شده است و هدف گرفتن اشک  است.

 

وی با اشاره به برخی از این آسیب ها، افزود: در برخی موارد شاعران آیینی، امام زین العابدین(ع) را بیمار، قلمداد می کنند و یا عبارت «زینب مضطر» را به کار می برند که وجهه مناسبی ندارد.

 

نویسنده کتاب «تجلی عاشورا در شعر معاصر بعد از انقلاب» با بیان این که در زمینه نوحه زدگی اشعار نیز باید به آسیب شناسی و تاثیر آن در جامعه پرداخت، گفت: از جمله در کتاب ارزشمند «رسانه شیعه » به این آفت های شعری پرداخته شده است و شاعران نیز بایستی جهت بهبود کیفیت شعر خود به آن توجه داشته باشند و آن را حمل بر غرض ورزی نکنند.

 

ترکمان، با بیان این که این انحرافات شعری، منحصر به شعر شیعه نیست، اظهار کرد: اگر در شعر شیعه، موشکافی کنیم این آسیب ها چندان پرنمود نیست و با توجه به ارادتی که به خاندان اهل بیت(ع) داریم هر کسی در توان به این مسأله پرداخته است.

 

وی با تأکید بر این که شعر متین و رسمی از نوحه زدگی متمایز است، افزود: معمولا آسیب ها بر شعری وارد است  که جهت مجلسی خاص سروده شود همانند شعر هایی که  در زمان محمود غزنوی سرووده می شد و تنها هدف شاعران، شعر گفتن بالاتر از دیگری بود. شعر آیینی رسمی، کاملا متفاوت از این جنبه است و شاعرانی فاخر در این زمینه داریم که هر کدام می توانند یک کتاب ارزشمند در این خصوص ارائه دهند.

 

نویسنده کتاب «سبوی کربلا»، همچنین ورود شاعران ممتاز آیینی به عرصه نوحه سرایی با زبان گرم، صمیمی و قابل درک مخاطب عام را راهگشای نوحه زدگی عنوان کرد.

 

ترکمان، جهت حمایت از شاعران جوان و تجلی آن ها در شعر آیینی، راهکارهایی را مناسب دانست و تصریح کرد: از جمله برنامه های موثر در این زمینه می توان به حمایت دولت و نهادهای دست اندرکار مانند وزارت فرهنگ و ارشاد، تامین زندگی شاعران جوان، چاپ آثار آن ها، برگزاری  همایش ها دعوت از پبشکسوتان شعر که مایه دلگرمی شاعران جوان هستند، اشاره کرد./1310/ت302/ب5 

 

ارسال نظرات