۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۲۲۹۴۶۰

پارسا؛ پیشگام در نشر الکترونیکی متون اسلامی

خبرگزاری رسا- پایگاه اطّلاع‏ رسانی سراسری اسلامی(پارسا) از موسسات وابسته به دفتر حضرت آیت الله سیستانی، به عنوان پیشگام نشر الکترونیکی متون اسلامی و توزیع‏کنندة جهانی آثار و تحقیقات اسلامی است.
پارسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایگاه اطّلاع‏ رسانی سراسری اسلامی(پارسا) از موسسات وابسته به دفتر حضرت آیت الله سیستانی است که در سال 1378 با حمایت و اشراف حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد شهرستانی تأسیس شد.

هدف اساسی این موسسه، اطّلاع‏ رسانی و ارایه خدمات در زمینه منابع و آثار اسلامی و پژوهش‌های مرتبط با جهان اسلام است.

پایگاه اطّلاع‏ رسانی سراسری اسلامی(پارسا) همچنین به عنوان پیشگام نشر الکترونیکی متون اسلامی و توزیع‏کنندة جهانی آثار و تحقیقات اسلامی، توانسته است تا حدّ زیادی خلاء فقدان یک نظام اطّلاع‏رسانی جامع و ثبت شده را برطرف نماید.

در این مؤسسه تلاش بر آن است تا تمام آثار و تحقیقات اسلامی تحت یک نظام خاص در اختیار پژوهشگران قرار ‏گیرد؛ نحوه کار به این ترتیب است که، ابتدا در بخش «مأخذ شناسی آثار اسلامی» مشخصات کتاب‏ شناختی هر اثر شامل پدیدآورنده، نام اثر، ناشر، تعداد جلد، تعداد صفحات، عکس روی جلد، و... استخراج می‏گردد. در این مرحله کلیه آثار اسلامی صرف‏نظر از قابلیت پژوهش داشتن یا نداشتن، معرّفی می‏شوند.


آن دسته از آثار اسلامی که بر اساس ارزیابی کمیته علمی، جنبه پژوهشی و تحقیقاتی داشته باشند، چکیده‏ای از آن تهیّه می‏شود که پس از ترجمه و ویرایش به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در اختیار پژوهشگران و محققان قرار می‏گیرد.

با توجه به تورم اطّلاعات و برای سهولت دسترسی به منبع موردنظر، این مؤسسه اقدام به طراحی و تدوین اصطلاحنامه ویژه علوم اسلامی کرده است. در این اصطلاحنامه بیست موضوع اصلی و هزاران شاخة فرعی برای علوم اسلامی تعریف شده است که سرشاخه‏ های اصلی اصطلاحنامه مزبور شامل اخلاق، ادبیات، ادیان و فرق، اقتصاد، پیامبر و اهل‏بیت(ع)، تاریخ و جغرافی، جامعه‏شناسی، حدیث، حقوق، روان‏شناسی و علوم‏تربیتی، شخصیت‏شناسی، عرفان و تصوف، علوم سیاسی، علوم طبیعی و ریاضی، فقه و اصول، فلسفه و منطق، قرآن و علوم قرآنی، کلام، مرجع و هنر می باشد. اصطلاح‏نامه علوم و معارف اسلامی به صورت سلسله مراتبی (درختی) طراحی شده و دارای انعطاف لازم و قابلیت جرح و تعدیل در شاخه‏هاست.

خدمات و محصولات این مؤسسه از سه طریق شبکه جهانی اینترنت، لوح فشرده (CD)، و آثار مکتوب ارایه می‏شود گفتی است بستر اصلی ارایه محصولات پارسا از طریق وب سایت www.parsabooks.com است.  

در پایگاه پارسا در حال حاضر بیش از سیصد هزار رکورد اطّلاعاتی شامل کتاب، مقاله، مجموعه مقاله و پایان‏نامه در موضوعات اسلامی وجود دارد این اطّلاعات به روش جستجوی کلمه‏ای و موضوعی قابل بازیابی است و شامل اطّلاعات کتاب‏شناسی، نمایه و چکیده و تصویر روی جلد هر اثر است.

گفتنی است، برای دریافت اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی www.islamicdatabank.com مراجعه کنید./1325/پ203/س

ارسال نظرات