۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۲۳۱۰۸۱
محقق و پژوهشگر حوزوی:

امکانات و رفاه مادی، جایگرین فرزند نمی شود/ فرزند مایه نشاط و برکت خانواده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ه‍ژبری گفت: جامعه کنونی داشتن امکانات مادی سطح بالا را مهمتر از فرزند می داند، در حالی که امکانات و رفاه مادی هرگز جایگزین فرزند که مایه برکت و نشاط خانواده است، نمی شود.
امکانات و رفاه مادی، جایگرین فرزند نمی شود/ فرزند مایه نشاط و برکت خانواده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد ه‍ژبری، عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی، روز گذشته در دومین جلسه کرسی های آزاد اندیشی، که با موضوع ازدیاد نسل تهدید یا فرصت، در مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد، برگزار شد، گفت: طلاب و قشر فرهیخته جامعه می بایست با فرهنگ های غلط جامعه مقابله کنند، از این رو باید تولید کننده فرهنگ باشند نه مصرف کننده فرهنگ غلط جامعه.  

 

وی در پاسخ افرادی که می گویند کشور ایران، ظرفیت جمعیت بیشتر را ندارد، ابراز کرد: کشور ایران از منابع مادی و مالی فراوانی برخوردار است و در چشم اندازه 20 ساله از لحاظ اقتصادی پیشرفت خواهد داشت. صاحب نظران تخمین زده اند، تنها استان هایی چون، گیلان و مازندران ظرفیت400میلیون نفر جمعیت را دارد.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی ابراز کرد: در سال 65 نرخ باروری در ایران  5/6 بود، یعنی به ازای هر پدر و مادر 6 فرزند، اما در سال 91 این آمار به 8/1 رسیده است که استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و گلستان بیش ترین آمار نرخ باروری  و استان گیلان پایین ترین نرخ باروی را داشتند.

 

وی افزود: کشور ژاپن 4 جزیره دارد که تنها مقدرا کمی از استان خراسان بزرگ تر است، اما 180 میلیون نفر جمعیت دارد که در زمنیه اقتصادی با کشور آمریکا در حال رقابت است.

 

حجت الاسلام هژبری در پاسخ به این سؤال که در بحث فرزندآوری با فرهنگ نادرست جامعه چگونه برخورد کنیم؟ افزود: طلاب که جز اقشار فرهیخته جامعه هستند، می بایست در مقابل این فرهنگ غلط ایستادگی کنند، اگر چه همراه با سختی باشد، پیامیران الهی(ع) نیز با فرهنگ های غلطی روبرو بودند که در مقابل آن ها ایستادگی می کردند.  

 

این کارشناس مذهبی گفت: اقشار فرهیخته نیروی فرهنگی و علمی جامعه هستند که نباید فرهنگ غلط جامعه را مصرف کنند، بلکه می بایست تولید کننده باشند. 20 سال گذشته کشور آمریکا مقالاتی پیرامون محسنات فرزندآوری نوشته بود که به عنوان پایان نامه از آن دفاع شد، اما چرا بعضی از پزشکان کشور ما، فرزندآوری را خطر برای بانوان می دانند؟.

 

وی افزود: زمانی که بحث فرزندآوری مطرح می شود، مشکل اقتصادی مطرح می شود، اما باید دقت داشت که در این مسأله میان افرادی که حقیقتا فقیر هستند و افرادی که به بهانه فقر از فرزندآوری امتناع می کنند تفکیک قائل شد.  

 

حجت الاسلام هژبری افزود: از لحاظ روانشناختی رابطه معناداری میان ثروتمندی و فرزندآوری وجود دارد، طبق آمارهایی که گرفته شده است، در کشور ایران قشر ثرومند جامعه، فرزند کمتری دارند.  

 

 عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی ادامه داد: خانواده ای به سبب بیماری مادر، به خطر افتادن موقعیت اقتصادی خانواده، نبود سر پرست خانواده و بدهی مالی زیاد به طور قطع برای تولید نسل مشکل اقتصادی دارند، اما عده  کثیری که تعدادشان از دسته اول بیش تر است،از استاندارد اقتصادی  برخوردار هستند و تنها به بهانه فقر از زیر بار فرزندآوری شانه خالی می کنند.  

 

محسنات و برکات فرزند آوری

وی با اشاره به این که متأسفانه، عده ای سخت افزار و امکانات مادی را جایگرین فرزندآوری کردند، تصریح کرد: چرا در جامعه کنونی باید داشتن امکانات مادی سطح بالا مهم تر از فرزندی باشد، امکانات مادی که از چوب و فلز ساخته شده اند مهم تر است یا فرزندی که انسان است و برکت برای زندگی پدر و مادر به همراه دارد.

 

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: انسان ها از نعماتی که خداوند به آن ها عطا کرده است، غافلند، نعماتی که انسان بدون تلاش آن ها را به دست آورده است، لذا خداوندی که قبل از تولد انسان نعمت اعضای جسم  را به او هدیه کرده است، به طور قطع نیز روزی فرزند او را نیز می رساند، اما متأسفانه جامعه کنونی، این مسأله را باور ندارد.  

 

حجت الاسلام هژبری با اشاره به این که هر کدام از بانوان شیعه پایه گذار تمدن اسلامی هستند، گفت: بانوان با وجودشان شأن تمدنی اسلامی و با ذهنشان، شأن تمدن علمی هستند، از این رو مادری و محوریت خانواده شأن و جایگاه بانوی شیعه ایرانی است.

 

وی به مزایا و محسنات فرزند بیشتر اشاره کرد و گفت: فرزند بیشتر، تربیت را ساده تر می کند؛ چرا که فرزند بیشتر، گرایش داخلی فرزندان نسبت به یکدیگر را افزایش داده و باعث می شود تا فرزندان مدیریت سنی را تجربه کنند.

 

این کارشناس مذهبی به مباحث عاطفی و حضور فرزند در زندگی اشاره کرد و افزود: انسان، از واژه انس گرفته شده است، از این رو نقطه مرکزی فعال سازی انسان ها، در انس با دیگر انسان ها فعال می شود. به تعداد هر فرزندی که به این عالم اضافه می شود، نیرویی بر کل عالم وارد می شود، هر تلاشی که پدر و مادر برای تربیت فرزند انجام می دهند، حسنه و پاداشی برای آن ها ثبت می شود./1309/پ202/ب5 

ارسال نظرات