۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۲۳۱۵۴۸
مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر:

حوزه علمیه نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی دارد

خبرگزای رسا ـ مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر گفت: استفاده از روش های مختلف کتاب خوانی راه حل ترغیب مردم به ویژه جوانان به کتاب خوانی است.
حجت الاسلام يوسف جمالي-مدير حوزه علميه خواهران بوشهر

حجت الاسلام یوسف جمالی مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر،‌ ضمن تسلیت ایام سوگواری اهل بیت عصمت و طهارت و ایام اسارت حضرت زینب(س) در خصوص میزان مطالعه روحانیان و اساتید حوزه علمیه گفت: روحانیان و اساتید با توجه به تدریس ها و منبرهایی که در طول هفته دارند مرتب با کتاب سروکار دارند و بیشترین حشر و نشرشان با کتاب است و همه اینها به مطالعه نیاز دارد و به شکل مستمر با کتاب سروکار دارند.



مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر در خصوص فواید و ضرورت کتاب خوانی در حل مشکلات جامعه اظهار داشت: در حقیقت هیچ مشکلی، حتی مشکلات ابتدایی بدون مطالعه و تحقیق حل نمی شود و اگر مشکلی بدون کار کارشناسی و مطالعه در ظاهر حل شود، در حقیقت مشکلی به مشکلات دیگر افزوده شده است در حالی که در ظاهر تاحدودی مشکل قبل حل شده است، ولی بدون تحقیق و مطالعه پرداختن به یک معظل و مشکل، اضافه کردن یک مشکل بر مشکلات دیگر است.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر ما بیش از آنکه در حقیقت به خود فعالیت ها، چه فعالیت های اقتصادی یا فرهنگی و چه فعالیت های اجتماعی نیازمند باشیم، به کارشناسی آن و کاری که تمام جوانب امر در آن دیده شده باشد نیاز داریم.



حجت الاسلام جمالی بیان داشت: در تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است، حتی خواندن کتاب برای نوزادانی که در گهواره هستند تاثیر دارد و اینجا است که انسان متوجه آن روایت نبوی می شود که می فرماید"اطلبو العلم من المهد الی اللحد" یعنی حتی در گهواره هم می شود علم را یاد گرفت چه رسد به سنین دیگر، پس مطالعه کردن به سن خاصی تعلق ندارد.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر در خصوص سرانه مطالعه در کشور بیان داشت: سرانه مطالعه در کشور پایین است و این به خاطر آن است که هم زمینه مطالعه فراهم نیست و متاسفانه کتابخانه های ما بیشتر در گوشه دانشگاه ها هستند، در حالی که باید کتاب در دسترس باشد، چطور ما آب را در همه جا در دسترس مردم قرار می دهیم و هرکجا که تشنه شویم، آب در دسترس است، پس کتاب هم باید همین طور در دسترس باشد.

 

وی افزود: کتاب باید متناسب با فضا طراحی شود، مثل این کار زیبایی که در بعضی مکان های عمومی مثل فرودگاه انجام شده است، همان کتابخانه سیار است که هر کس آنجا حضور دارد کتاب را مطالعه می کند یا در اتوبوس واحد و بخش های دیگر هم همین گونه باید کتاب در دسترس باشد و در هر بخشی باید متناسب با آن، کتاب در دسترس عموم قرار گیرد.



حجت الاسلام جمالی گفت: استفاده از روش های مختلف کتاب خوانی راه حل ترغیب مردم به ویژه جوانان به کتاب خوانی است و در حال حاضر ما بحث کتابخانه الکترونیک را داریم یعنی اینکه ما از وسایل الکترونیکی مثل تلفن همراه که در دست کودک و نوجوان و بزرگسال و همه مشاهده می کنیم، استفاده کرده و با آن ذوق و سلیقه ای که داریم، کتب را در همین تلفن های همراه قرار بدهیم که به راحتی بتوانند استفاده کنند، در واقع امروز ما استفاده از تکنولوژی روز را یکی از ضرورت ها برای تشویق جوانان به بحث کتاب خوانی می دانیم.



وی در مورد برنامه های فشرده هفته کتاب عنوان کرد: ما باید یک برنامه مستمر، مشخص و معینی در طول سال داشته باشیم و این مثل این است که یک بیمار ضعیف و ناتوان را در کل سال رها کنیم و در طی ده روز به بهترین صورت غذاهای مقوی و مفید به او بدهیم، این بیمار اصلا توان جذب این همه غذا و استفاده از آن ها را ندارد و آن را پس می زند و استفاده ای از آن نمی کند.

 

حجت الاسلام جمالی ادامه داد: در حال حاضر هدف از این همه همایش و جلسات و نشست هایی که برگزار می شود باید مشخص شود و اگر می خواهند هدف کتاب را نشان دهند، پس چرا در سایر ایام سال نباشد و آیا اهمیت کتاب در حال حاضر بیشتر شده است؟باید برنامه ای مستمر باشد که در طول سال برنامه ها اجرا شود و در برنامه های این هفته کتاب گزارش و بازخوردش گرفته شود نه اینکه کاری را که باید در کل سال باید انجام بدهیم، در یک هفته بخواهیم انجام دهیم.  



مدیر حوزه های علمیه خواهران استان بوشهر با اشاره به یکی از این عوامل پیش روی متولیان فرهنگ کتاب خوانی اظهار کرد: ما نتوانسته ایم اهمیت کتاب را به برخی اشخاص نشان دهیم یعنی کتابخوانی در حال حاضر به الزامات کتابخوانی تبدیل شده است، مثلا یک دانشجو به اندازه ای که از او انتظار دارند کتاب می خواند نه بیشتر و آن انتظار تنها برای محفل دانشگاهی است که این انتظار باید برداشته شود و در واقع ما نه تنها برای ضرورت ها بلکه برای هر امری باید به سمت مطالعه برویم و در نتیجه این موضوع مهمترین مانع فرهنگی است که خود ما ایجاد کرده ایم.

 


حجت الاسلام جمالی در خصوص نقش حوزه های علمیه و روحانیان در ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: همانطور که از اسم حوزه پیدا است حوزه علم است و لازمه علم هم کتاب است که نتیجه زحمات گذشتگان و علما را منتقل می کند و حوزه علمیه باید فرهنگ کتابخوانی را در جامعه نهادینه کند که البته این کار فقط از حوزه علمیه برنخواهد آمد و باید همه بخش های جامعه دست به دست هم بدهند تا به این هدف برسند.  




وی با اشاره به جامع ترین کتاب یعنی قرآن بیان داشت: قرآن کریم برای عموم مردم نازل شده است و برای اینکه ما بتوانیم از مفاهیم قرآن استفاده کنیم، حتما باید ترجمه ها و تفاسیر نوشته شده را خوانده و با آنها آشنا شویم تا بتوانیم کلام خدا را دریافت کنیم و همان قدر که خواندن قرآن ضرورت دارد، خواندن تفاسیر هم ضرورت دارد.



مدیر حوزه های علمیه خواهران استان بوشهر افزود: ما نمی توانیم هیچ کتابی را برای هیچ کس توصیه نکنیم، چرا که حتی بعضی از کتب ضاله هم کارشناسان ناچار به مطالعه آنها هستند تا بتوانند به شبهات پاسخگو باشند و ازاین رو هر کتابی مخاطب خاص خود را داشته و برای برخی افراد لازم است که خوانده شود.

 


حجت الاسلام جمالی تاکید کرد: ما باید فضاها را متناسب کنیم و هر کتابی تمرکز خاص خود را می خواهد که با هم متفاوت اند، مثلا رمان خواندن یک نوع تمرکز می خواهد و حل مساله پیچیده فیزیک تمرکز خاص خود را می طلبد، در نتیجه ما بایستی متناسب با هر فضایی کتاب را با توجه به نیازمندی تمرکز انتخاب کنیم.



مدیر حوزه های علمیه خواهران استان بوشهر گفت: بالاخره ما که خدمت گذار مقام معظم رهبری هستیم، باید در جهت تحقق منویات و اهداف ایشان حرکت کنیم و قطعا اینکه ما بتوانیم از جهل جامعه کم کنیم و به علم جامعه بیافزاییم، خدمتی به مقام معظم رهبری است که همه هم باید در این سمت و سو حرکت کنیم./833/ت302/ب4

ارسال نظرات