۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۲۳۳۴۶۰

دولت میانمار به دنبال بیرون راندن تمامی مسلمانان روهینگیا

خبرگزاری رسا ـ یک فعال حقوق بشر می‌گوید دولت میانمار اقلیت مسلمانان روهینگیا را به ترک این کشور وادار می کند.
ميانمار

 

به گزارش خبرگزاری رسا، سفی‌الله محمد، یک فعال روهینگیایی روز شنبه ( 8 آذر) گفت: «آن‌ها می‌خواهند تمامی روهینگیاها را از کشور بیرون کنند.»

 

سازمان ملل می‌گوید مسلمانان روهینگیا که در ایالت راخین میانمار زندگی می‌کنند یکی از ستمدیده‌ترین گروه‌ها در جهان به شمار می‌روند. این مسلمانان به دلیل خشونت آواره شده  و به کشورهای همسایه متواری شده‌اند.

محمد افزود قاچاقچیان انسان پناهجویان روهینگیایی را در مسیر رفتن به کشورهایی مانند مالزی و تایلند مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

 

بی بی جان رحیم الله، یک مسلمان روهینگیایی دیگر که در ماه اکتبر با قایق از میانمار به مالزی متواری شد، می‌گوید قاچاقچیان انسان با ما کاری نداشتند اما شنیدم که زنان مورد آزار واذیت قرار می‌گیرند.

 

من خود شاهد بودم که چطور آن‌ها یک زن را با خود بردند. وی افزود: «قاچاقچیان انسان با زنان مانند برده رفتار می‌کنند.»

این پناهجوی 27 ساله گفت: «انتظار نداشتم در مسیر آمدن به این‌جا (مالزی) با این تراژدی روبرو شویم. اگر می‌دانستم هرگز نمی‌آمدم. ترجیح می‌دادم در خانه خود بمیرم.» بی بی جان گفت که وی به قاچاقچیان 2500 دلار داده است.

 

سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از دولت میانمار خواسته است به اقلیت مسلمانان روهینگیا حق شهروندی کامل اعطا و طرح بحث‌برانگیز خود را در مورد تغییر هویت آن‌ها لغو کند./982/د102/ک

 

ارسال نظرات