۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸
کد خبر: ۲۳۳۵۶۰
مشاورمدیرکل و رییس ارشاد کاشان خبرداد؛

ارائه 50 درخواست مجوز گروه تعزیه به انجمن تعزیه کاشان

خبرگزاری رسا ـ مشاور مدیرکل و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان گفت: از آغاز فعالیت انجمن تعزیه شهرستان کاشان تا کنون درخواست 50 مجوز گروه تعزیه به این انجمن ارائه شده است.
محمد مهدي صباغي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، محمدمهدی صباغی مشاور مدیرکل و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان یک شنبه شب در جلسه آسیب شناسی تعزیه در سالن کنفرانس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان گفت: قبل از تأسیس انجمن تعزیه در کاشان تنها دو، سه گروه تعزیه در کاشان دارای مجوز فعالیت بودند اما امروز بعد از گذشت حدود یکسال از تأسیس انجمن تعزیه حدود 50 درخواست مجوز فعالیت گروه تعزیه به این انجمن رسیده است.

 

وی تعزیه در شهرستان کاشان را دارای جایگاه و قدمت تاریخی درخور توجه دانست و یادآور شد: تعزیه در شهرستان کاشان همه ساله به صورت گسترده در سطح شهر و روستاهای این شهرستان برگزار می شود اما به دلیل این که در چارچوب قانونمند و به صورت تشکیلاتی اداره نمی شده است در رتبه بندی های استان جایگاهی نداشته و چنانچه امکانات و مساعدتی برای گروه های تعزیه استان در نظر گرفته می شده است، تعزیه کاشان از آن بی بهره بوده است.

 

به گفته وی، تعزیه شهرستان کاشان به قدری توانمند و دارای تعزیه خوان های قابلی است که حتی بخش ها و روستاهای شهرستان کاشان نیز دارای گروه های تعزیه توانمندی هستند.

 

صباغی یاد آورشد: رایزنی های فعالان عرصه تعزیه از سال گذشته برای ارتقای جایگاه تعزیه در شهرستان کاشان باعث شد تا برای تأسیس انجمن تعزیه اساسنامه ای تدوین و براساس آن اهداف و برنامه های انجمن تصویب و از طریق استان پیگیری و منجر به ثبت انجمن تعزیه کاشان شود.

 

وی یاد آورشد: با برگزاری انتخابات این حوزه با حضور یکصد نفر از فعالان تعزیه کاشان اعضای پنج نفره انجمن انتخاب و معرفی شدند و فعالیت خود را رسما آغاز کردند.

 

به گفته وی، انجمن به عنوان بازوی تخصصی، مشورتی و فنی اداره فرهنگ و ارشاد و اسلامی کاشان جهت ساماندهی فعالیت های تعزیه و حمایت و آموزش در راستای ارتقای تعزیه کاشان  فعالیت می‌کند.

 

وی استفاده از افراد متخصص و آگاه درانجمن تعزیه شهرستان کاشان را با هدف برخورد با گروه های فاقد مجوز و دوره گرد و افرادی که به قصد بازکردن دکان وارد این عرصه شداند اعلام کرد و تأکید کرد: هدف انجمن ارتقای کمی و کیفی گروه های تعزیه در شهرستان کاشان است.  

 

مشاور مدیرکل و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان همچنین جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی شبه تعزیه، کمک و حمایت از گروه های تعزیه رسمی و قانونی، نظارت بر فعالیت های گروه تعزیه و... را از دیگر اهداف انجمن تعزیه کاشان اعلام کرد و گفت: پیش از تأسیس این انجمن درکاشان خلأ بازوی اجرایی متخصص و آگاه در تعزیه شهرستان به شدت احساس می شد.  

 

صباغی از گروه های تعزیه و تعزیه خوان های شهرستان کاشان به عنوان افرادی عاشق اهل بیت(ع) نام برد و افزود: گروه های تعزیه به دلیل علاقه ای که به اهل بیت(ع) دارند وارد این عرصه شده اند، لذا باید جایگاه و شأنیت تعزیه کاشان مدنظر باشد و برای ارتقای این جایگاه تلاش کنند.    

 

وی در ادامه یکی از حربه های دشمنان اسلام در جنگ نرم را رخنه در برنامه های فرهنگی مذهبی از جمله تعزیه اعلام کرد و یاد آورشد:  هرچند دشمن موفق شده است بدعت هایی را وارد حوزه تعزیه کند اما خوشبختانه تعزیه شهرستان کاشان در مقایسه با دیگران شهرستان ها، کمترین آسیب را داشته است ما د رعین حال وضعیت کنونی نیز وضعیت  ایده آل مورد نظر ما نیست.

 

مشاور مدیرکل و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان در ادامه با اشاره به نقش نظارتی این اداره بر فعالیت های گروه های تعزیه شهرستان یاد آورشد: تمامی تلاش اداره فرهنگ ارشاد اسلامی در بحث نظارتی، تقویت تعزیه و توجه به استعدادها و پتانسیل های تعزیه ای است که فقط منحصر به کاشان است تا بتواند تعزیه این شهرستان به جایگاهی که در خور شأن است برسد.  

 

محمد مهدی صباغی در ادامه اظهار امیدواری کرد برای ارتقای جایگاه تعزیه کاشان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره تبلیغات اسلامی شهرستان به عنوان متولی با همکاری گروه های تعزیه شهرستان  و شورای نمایش های آیینی به گونه ای فعالیت کنندکه هیچگونه آسیبی وارد این حوزه نشود.

 

لازم به ذکر است، با تأسیس انجمن تعزیه در شهرستان کاشان تاکنون یکصد نفر تعزیه خوان در شهرستان کاشان در قالب 15 گروه تعزیه خوان از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساماندهی شده و دارای پرونده فعالیت هستند./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات