۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۲۳۳۹۷۶
معاون اول رییس جمهور:

کاهش شکاف رسانه‌ای نیاز ضروری جهان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ معاون اول رییس جمهور گفت: جهان اسلام باید برای کاهش شکاف رسانه‌ای و اطلاعاتی در بهره برداری فزاینده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، بسیار مبتکرانه، متحد و پیشرو عمل کند.
جهانگيري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور امروز پیش از ظهر در مراسم اختتامیه دهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی تحت عنوان همگرایی رسانه‌‌ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام که در هتل آزادی تهران برگزارشد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این اجلاس، گفت: امروز ما با تلاش‌های گسترده و متنوع برخی رسانه‌های غربی برای پیشبرد هرچه بیشتر اسلام هراسی مواجه هستیم، اقدامات خشونت‌باری که گروه‌های تروریستی  تحت لوای اسلام مرتکب می‌شوند به صورت گسترده از سوی این رسانه‌ها در جهت تقویت اسلام هراسی منتشر شده و مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.

 

وی افزود: ادامه شکاف عمیق اطلاع رسانی در حوزه رسانه‌های دیجیتال و سلطه رسانه‌های غربی در زمینه‌های مختلف نیز اسلام‌هراسی را تقویت می‌کند، جهان اسلام باید برای کاهش شکاف رسانه‌ای و اطلاعاتی در بهره برداری فزاینده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، بسیار مبتکرانه، متحد و پیشرو عمل کند.

 

معاون اول رییس جمهور در ادامه گفت: ظرفیت‌های موثر و راهبردی رسانه‌ها به منظور زدودن سوء تعبیرها و ارائه تصویری صحیح از اسلام و ارزش‌ها و اصول متعالی آن باید به خوبی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 

جهانگیری با اشاره به عصر ارتباطات عنوان کرد: کشورهای اسلامی نمی‌توانند از تغییرات پرشتاب عصر ارتباطات برکنار باشند، ما باید بدانیم در این جهان به هم پیوسته و شبکه‌ای شده در کجا ایستاده‌ایم و چگونه می‌توانیم خود را برای بهره‌گیری از فرصت‌ها توانمند کنیم و برای مواجه با تهدیدها مصونیت بخشیم.

 

وی افزود: ما محکوم و مجبور به حل شدن در جهانی یک جانبه و یک شکل نیستیم، اگر قدرت انتخاب و انطباق جوامع خود را بالا ببریم و با ظرفیت‌های فراوان فرهنگی و تمدنی می‌توانیم امکان گفت‌و گو و ارتقای متقابل را در جهان کنونی فراهم کنیم.

 

توانمند سازی ارتباطی چاره امروز کشورهای اسلامی است

 

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: مساله مهم کشورهای اسلامی، چاره اندیشی در باب توانمندسازی ارتباطی است، هم به معنای سخت افزاری هم به مفهوم نرم افزاری چه کنیم که از دانش و فناوری و ارتباطات جدید جهانی عقب نیفتیم و چگونه سهم جهان اسلام را در تولید و توزیع و دریافت اطلاعات بالا ببریم؟

 

جهانگیری با اشاره به ظرفیت‌های جهان اسلام بیان داشت: در جهان اسلام با به رسمیت شناختن تنوع‌ها  و تفاوت‌ها می‌توان به تقویت و گسترش ظرفیت‌های ارتباطی هم در سطوح محلی و ملی و هم در سطوح منطقه‌ای و جهانی پرداخت، ما می‌توانیم با این رویکرد مطبوعات و رسانه‌های مکتوب، رادیو و تلوزیون و رسانه‌های الکترونیک، شبکه‌های مجازی و رسانه‌های جدید، حتی سینما و تئاتر و بازی‌های رایانه‌ای را به عنوان ظرفیت‌های بالفعل کشورها و جوامع اسلامی در خدمت " گفت‌و گو با خود" و "گفت‌و گو با جهان" تعریف کنیم و نقاط قوت و ضعف خود را در این زمینه بررسی کنیم.

 

نابرابری در فناوری ارتباطات و رسانه‌ای جوامع اسلامی سبب نگرانی است

 

وی در ادامه گفت: فقدان دسترسی به اطلاعات و دانش باعث حاشیه نشینی و محرومیت جوامع اسلامی و مانع مشارکت آنها در فرآیند تصمیم‌گیری و توسعه می‌شود، همه ما باید نگران افزایش نابرابری‌ها و توسعه زیرساخت‌ها و دسترسی  استفاده از فناوری‌های ارتباطات و رسانه‌های جدید باشیم، باید هدف ما تبدیل شکاف‌های دیجیتالی و رسانه‌ای به فرصت‌های دیجیتالی و رسانه‌ای از طریق همبستگی‌های دیجیتالی و رسانه‌ای باشد.

 

معاون اول رییس جمهور ضمن برشمردن برخی از اصول نیازهای روشن را برای پیمودن این مسیر در کشورهای اسلامی ابراز داشت: دسترسی همگانی به اطلاعات و دانش، احترام به کرامت انسان و تنوع فرهنگی و زبانی، سرمایه‌گذاری در راستای تقویت انواع رسانه‌ها و شبکه‌های ارتباطی، سرمایه‌گذاری در علم و فناوری، بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای و آموزش همگانی در این زمینه، شناخت نظام‌های دانش و اطلاع رسانی بومی و آزاد اندیشی و تقویت و تعمیق فرهنگ گفت‌و گو و جریان آزاد اطلاعات از جمله اصول پیمودن این مسیر است.

 

معاون اول رییس جمهور در پایان گفت: ما مسلمانان چه در نقش دولت، یا  اعضای جامعه مدنی و یا کارگزاران بخش خصوصی در شرایط بسیار حساسی هستیم، خشونت گرایان و تروریست‌ها تصویری وارونه از اسلام ارائه می‌کنند، آنها حتی توانسته‌اند با دستیابی به آخرین فناوری‌های اطلاع رسانی «خشونت و افراطی‌گری» را رسانه‌ای کنند و با رژیم صهیونیستی و افراطی‌گرایان غربی هم صدا شوند و به «اسلام هراسی»در جهان کنونی دامن بزنند، ما باید برای خلق جهانی عاری از خشونت و افراط فراتر از هر گونه تفاوت مذهبی، زبانی، ملی و قومی متحد شویم، «اسلام عاری از خشونت و افراط» لازمه ورود به این جهان است./807/پ202/ف

ارسال نظرات