۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۲۳۴۰۴۲
دبیر طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا:

تدبیر مناسبی در عرصه اقتصاد زیارت وجود ندارد

خبرگزاری رسا ـ دبیر طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) با اشاره به فقدان نگاه سیسمتی به ظرفیت‌های زیارت امام رضا(ع)، گفت: تدبیر مناسبی در قبال اقتصاد زیارت به خصوص برای گردشگران خارجی اتخاذ نشده است.
زيارت

 به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی زیارت، حجت‌الاسلام هاشم مهذب، دبیر طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) اظهار کرد: وجود مضجع شریف امام رضا(ع) در مشهد محل بندگی خداست، لذا باید عرصه را برای حضور حداکثری زائران فراهم کنیم.

 

وی افزود: متاسفانه جایگاه ویژه زیارت امام رضا(ع) در سامانه مدیریت تمدن‌سازی کلان کشور، مورد غفلت قرار گرفته است و این در حالی است که ویژگی بارز نظام شیعی مبتنی بر ولایت اهل بیت(ع) است.

 

دبیر طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) از زیارت به عنوان پایگاه معنوی مذهب شیعه نام برد و تصریح کرد: زیارت دارای ظرفیت نرم‌افزاری قوی و همچنین قدرت نرم بی‌بدیلی است که می‌تواند در زیرساخت‌های برنامه‌های نظام نقش مهمی ایفا کند.

 

مهذب ادامه داد: بر این اساس تمامی نهادهای شهری و استانی باید به جایگاه زیارت توجه ویژه‌ای داشته باشند که البته باید اذعان داشت در حال حاضر چنین رویکردی مشاهده نمی‌شود.

 

وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان زیارت در مقوله‌هایی همچون صدور فرهنگ شیعی و نهضت نرم‌افزاری، اظهار کرد: علی‌رغم وجود نگرش‌های فردی، متاسفانه توجهی به صورت سیستمی به ظرفیت‌های مذهب شیعه همچون فرایند زیارت نشده است.

 

مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت یادآور شد: بی‌شک زیارت جایگاه محوری در سند توسعه شهری مشهد دارد، لذا شرایط باید به گونه‌ای فراهم شود تا زائران از همان بدو ورود این احساس را داشته باشند که شهر مشهد محل تجلی انوار امام رضا(ع) است.

 

 

مهذب با بیان اینکه توسعه زیارت نیازمند برنامه‌ریزی مدون  و مدیریت هماهنگ است، افزود: در شهرهایی که برنامه مدون و دقیقی برای زیارت دارند به ازای هر دو نفر، می‌توان سه فرصت شغلی  ایجاد کرد، اما پرسش من این است که ما تا چه اندازه از این فرصت بی‌نظیر در شهر مشهد استفاده کرده‌ایم.

 

وی خاطرنشان کرد: امروزه در کشورهای توسعه‌یافته، مأموریت شهرها مشخص شده و تمامی زیرساخت‌ها و امکانات بر اساس مأموریت تعریف شده آن شهر، تنظیم می‌شود؛ در حالی که با وجود مشخص شدن ماموریت شهر زیارتی امام رضا(ع)، ساماندهی امر زیارت به طور هماهنگ انجام نمی‌شود.

 

دبیر طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) با اشاره به اهمیت انتقال ارزش‌های اسلامی به نسل جوان، تصریح کرد: همان‌گونه که تکنولوژی روز دنیا در حال پیشرفت است، ما هم باید سعی در غنی‌سازی محتوای دینیِ متناسب با نیازهای جوانان داشته باشیم.

 

مهذب توجه به سیمای شهر رضوی را یکی از وظایف مهم شهرداری مشهد عنوان کرد و گفت: بر این اساس توسعه تمامی زیرساخت‌های شهر باید مبتنی بر محور زیارت باشد.

 

وی ادامه داد: شرع مقدس، اصول و حریم‌ها را مطرح می‌کند و بعد می‌فرماید مواظب باشید که این حریم‌ها را نشکنید و حتی در برخی موارد می‌فرماید به این حریم‌ها نزدیک هم نشوید.

 

مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت با اشاره به اهمیت گردش مالی بالای سوغات زائران، اظهار کرد: گرچه وجود بازار برای منتفع شدن یا تأمین نیازهای کسانی که به زیارت مشرف‌می شوند لازم است، اما تدبیر مناسبی در قبال اقتصاد زیارت به خصوص برای گردشگران خارجی اتخاذ نشده است./930/د102/ب5

 

ارسال نظرات