۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۲۳۴۵۶۹

کتاب " در راه اسلام" در یونان به چاپ رسید

خبرگزاری رسا ـ کتاب «در راه اسلام» با استناد به متون اصلی منابع اسلامی و قرآن به تألیف میخائیل ماریوراس، استاد دانشکده الهیات دانشگاه آتن رونمایی شد؛ این کتاب منبعی مؤثر برای مقابله با افراط گرایی و تعصب گرایی برشمرده می‌شود.
کتاب

 

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از کتاب «در راه اسلام» نوشته میخائیل ماریوراس، استاد دانشکده الهیات دانشگاه آتن با حضور اندیشمندان یونانی، نمایندگان احزاب سیاسی، کلیسای ارتدکس یونان و شماری از مسلمانان در محل سالن اجتماعات کتابفروشی یانوس برگزار شد.

این کتاب با استناد به متون اصلی منابع اسلامی و قرآن به رشته تحریر در آمده تا بتوان زمینه تعامل بین پیروان ادیان فراهم شود و به خصوص نحوه برخورد با مسلمان و جذب آنان به جامعه یونانی را فراهم آورد.

در ابتدای این مراسم، بگزوس، رییس دانشکده الهیات دانشگاه آتن فعالیت‌های علمی ماریوراس، مؤلف کتاب «در راه اسلام» را یک واقعه مسرت بخش و تأثیرگذار بر نسل جوان عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه عده‌ محدودی از یونانیان به صورت علمی به اسلام پرداخته‌اند باید گفت که بسط و توسعه این نگرش می‌تواند تأثیر مطلوبی بر افکار نسل جوان جهت گرایش به دین اسلام داشته باشد.

وی با تأکید بر لزوم خودداری از یکجانبه‌گرایی با دیگر ادیان، گفت: لازم است تا از یکجانبه‌گرایی در برخورد با دیگر ادیان خودداری و نسبت به مطالعه متون اصلی دیگر ادیان تلاش شود.

وی با بیان اینکه ماریوراس، اسلام را مورد مطالعه دقیق قرار داده است، گفت: هم‌اکنون این نویسنده یونانی با وزارت آموزش و پرورش و امور دینی در رابطه با نحوه ساخت و احداث مسجد و گورستانی برای مسلمانان در شهر آتن نیز همکاری نزدیکی دارد.

اندونیس پاپا اندونئو، رییس مرکز مهاجران و پناهجویان در رابطه با مشکلات مسلمانان مهاجر گفت: براساس تحقیقاتی که تاکنون مرکز مهاجران و پناهجویان انجام داده، اغلب مهاجران مسلمان دارای مشکلات اقامتی هستند که باید برای حلّ آن اقدامی جدی به عمل آید.

وی افزود: مشکل اصلی آنان در زمینه امور دینی، نداشتن مسجدی رسمی و گورستانی برای دفن مردگانشان است.

رییس مرکز مهاجران و پناهجویان با اشاره به احداث مسجد و گورستان ویژه مسلمانان، اظهار کرد: دست اندرکاران باید بدانند که مسجدی که قرار است در شهر آتن ساخته شود، تنها ویژه مسلمانان مهاجر نیست، بلکه برای مسلمانان یونانی خواهد بود؛ از این رو لازم است که از یکجانبه‌گرایی خودداری شود.

وی تأکید کرد: یکی از مسائلی که از اهمیت ویژه‌ای در جامعه یونان برشمرده می‌شود، نحوه جذب مهاجران است؛ بر این اساس می توان از تخصیص تسهیلات ویژه و اعطای امتیاز به مهاجران استفاده تا زمینه جذب آنان فراهم شود.

رییس مرکز مهاجران و پناهجویان ادامه داد: لازم است تا روحیه شکیبایی در میان مهاجران ایجاد شود . متأسفانه برخی از رسانه‌ها از تبلیغات غرب گام برنمی‌دارند؛ وظیفه اصلی دست‌اندرکاران مسائل جامعه یونان اطلاع رسانی صحیح است.

وی به ضرورت تجلی مسائل اخلاقی و اجتماعی اسلام در سطح بین‌المللی اشاره و تصریح کرد: متأسفانه تعدادی گروه تروریست و تندرو در جهان اسلام با اقداماتی که انجام می‌دهند، به اسلام هراسی دامن می‌زنند، در حالیکه در میان مسلمانان افراد روشن‌فکر و میانه‌رو فراوان‌ هستند؛ بر این اساس لازم است تا برای روشن شدن مسائل اخلاقی و اجتماعی درست اسلام در سطح بین‌المللی اقدام جدی به عمل آید.

در بخشی دیگر از این مراسم،نماینده و مسوول حزب چپ ائتلافی کتاب «در راه اسلام» را منبعی مؤثر برای مقابله با افراط گرایی و تعصب گرایی عنوان کرد و گفت: لازم است تا با رایزنی و تبادل نظر زمینه مطلوبی برای زندگی مسلمانان بین پیروان ادیان و شهروندان جامعه یونان فراهم شود.

لکوپلوس خواستار درک متقابل برای حل مشکلات اعتقادی، مذهبی و فرهنگی مهاجران بالاخص مهاجران مسلمان و فراهم شدن زمینه جذب آنان به جامعه یونان شد و گفت: کتاب «در راه اسلام» می تواند به عنوان منبع مؤثر درباره اسلام شناسی قرار گیرد و همواره به این نکته توجه داشته باشیم که تحت تأثیر تبلیغات واهی رسانه های غربی وابسته به نظام سرمایه داری قرار نگیریم./982/د102/ک

ارسال نظرات