۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۲۳۶۵۲۳
حجت الاسلام ماندگاری:

رحمت خدا و ائمه را بال پرواز خود قرار دهیم نه دستاویزی برای گناه

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ماندگاری با بیان این که وسعت رحمت خدا نباید موجب سوء استفاده ما شود، گفت: عاقلانه نیست که انسان از رحمت خدا و ائمه به جای بالی برای پرواز، به عنوان طنابی برای نجات از چاه گناه استفاده کند.
حجت الاسلام ماندگاري

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه امشب در مراسم سوگواری دهه آخر ماه صفر در جامعة الحسین(ع)، توبه را از نشانه های هدایت و نجات دانست و گفت: نجات یافته واقعی، فردی است که راه توبه برایش باز شده باشد.

 

وی با بیان این که عدم بهره مندی انسان از امکانات مادی، نشانه قهر خدا نیست، افزود: هر گاه دیدیم مدام مرتکب گناه می شویم و یاد توبه هم نمی افتیم، بدانیم دچار قهر خدا شده ایم.

 

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به آیه شریفه 102 سوره توبه، تصریح کرد: نخستین رکن توبه، اعتراف به گناه در پیشگاه خداوند و دومین رکن، اعتراف به رحمت واسعه الهی است که به تعبیر روایات، تنها یک درصد این رحمت عظیم را در دنیا شاهد هستیم و مابقی آن در قیامت متجلی خواهد شد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: البته این مسأله نباید موجب سوء استفاده ما شود و می بایست از این رحمت واسع برای رشد و تعالی خود بهره ببریم نه این که به امید آن خود را در چاه گناه بیفکنیم.

 

وی اضافه کرد: در مورد ائمه اطهار(ع) و به ویژه امام حسین(ع) نیز همین طور است؛ عده ای با این توجیه که هر چقدر گناهکار باشیم، باز هم امام حسین(ع) ما را شفاعت می کنند، مرتکب هر گناهی می شوند اما توجه ندارند که پس از نجات توسط امام، تازه به جایگاه اولیه و عادی خود باز می گردند و از رشد و تعالی و نعمت همنشینی با اولیا در بهشت باز مانده اند. افزون بر این در روز قیامت در محضر خدا و معصومین(ع) شرمنده خواهند بود.

 

حجت الاسلام ماندگاری خاطرنشان کرد: حضرت عباس(ع) که امام سجاد(ع) می فرمایند انبیا به جایگاه ایشان در بهشت غبطه می خورند، نمونه کسانی است که با استفاده صحیح از رحمت امام پرواز می کنند و حر(با وجود همه مردانگی و ایثارش) نیز نمونه افرادی است که با رحمت امام نجات یافته اند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در تبیین این مثال، گفت: فرض کنید پدری دو پسر دارد؛ یک پسر با استفاده از مهربانی و لطف ودلسوزی پدر، مدارج عالی را در تحصیل واخلاق طی می کند اما پسر دیگر، با سوء استفاده از آن و ارتکاب اعمال خلاف، مدام خود را گرفتار زندان می کند تا پدر او را نجات دهد؛ بنابراین عاقلانه نیست که انسان از رحمت خدا و ائمه به جای بالی برای پرواز، به عنوان طنابی برای نجات از چاه استفاده کند.

 

وی در ادامه، انکسار قلبی و کوچک دانستن نفس در محضر خداوند را سومین رکن توبه دانست و گفت: گاهی افراد گناه می کنند و به جای ندامت، به آن افتخار هم دارند که این از خود گناه بدتر است.

 

حجت الاسلام ماندگاری با تأکید بر این که خدا راه توبه را بر هیچ کس هر چقدر هم که گناهکار باشد نمی بندد، افزود: حمید ابن قحطبه، فردی بود که 60 شیعه را به فجیع ترین وضع ممکن کشته و اهل روزه هم نبود. وقتی به او گفته می شد چرا روزه نمی گیری؟ پاسخ می داد خداوند با این همه گناه مرا نمی بخشد پس روزه گرفتن فایده ای ندارد. زمانی که این سخن به امام رضا(ع) رسید، ایشان فرمودند: « به او بگویید گناه ناامیدی از رحمت خدا از گناه قتل شیعیان سنگین تر است»./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات