۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۲۳۶۸۲۰

اخبار کوتاه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری اردوی تجلیل از طلاب و روحانیان ممتاز ایثارگر حوزه علمیه خراسان، رونمایی از یادمان شهدای هویزه در سبزوار، ساخت تله فیلم زندگی فضل بن شاذان از یاران امام رضا(ع)، ورود کاروان‌های پیاده خانواده‌های شهدا و ایثارگران به مشهد، اخذ سند مالکیت 203 پلاک ثبتی موقوفات استان خراسان رضوی از ابتدای سال عناوین مهمترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

 به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، اردوی یک روزه تجلیل از طلاب و روحانیون ممتاز ایثارگر به همت امور ایثارگران دفتر فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خراسان برگزار می شود.

 

طلاب و روحانیون ایثارگر و فرزندان آنان که جزء پذیرفته شدگان حوزه علمیه خراسان در سال تحصیلی 93-94، پذیرفته شدگان در کنکور سراسری دانشگاه های دولتی در سال تحصیلی 93-94، ممتازین حوزه در سال تحصیلی 92-93 با تأیید معاونت آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان، دانش آموزان مقاطع چهارم تا ششم با امتیاز عالی و مقاطع هفتم تا نهم با معدل 19 و مقاطع دهم تا دوازدهم با معدل 18 باشند، می توانند با ارائه مدارک لازم جهت ثبت نام به امور ایثارگران دفتر فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خراسان مراجعه کنند.


دوخت پرده های حرم حضرت عباس در کاشمر آغاز شد

 در مراسمی که با حضور ائمه جمعه کاشمر، کوهسرخ و خلیل آباد، تعدادی از مسئولان و آحاد مردم عاشق اهل البیت در کارگاه خیاطی استاد شاگردی نوین برگزار شد.

 

پارچه های مربوط به پرده های 9 درب اصلی حرم قمر بنی هاشم در کربلای معلی در فضایی معنوی که با مدیحه سرایی مداحان همراه بود برش زنی شد؛ تا بانوان هنرمند و شیفته اهل البیت برای دومین سال بتوانند هنر خود را با دوخت پرده های حرم سقای دشت کربلا به نمایش بگذارند.

 

فرماندار کاشمر در این مراسم با بیان این که مردم دومین شهر زیارتی خراسان عشق و علاقه خاصی به ساحت ائمه معصومین دارند گفت: سال گذشته شاهد دوخت 2 پرچم برای گنبد های حرم حضرت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) به همت بانوان هنرمند کاشمری بودیم به طوری که هنر دوخت و تزئین پرچم ها مورد تمجید و استقبال ستاد عتبات و عالیات قرار گرفت.

 

مهدی فروزان با اشاره به این که بانوان کاشمری امسال نیز با دوخت پرده 9 درب اصلی حرم باب الحوائج قمر بنی هاشم بار دیگر هنر خود را به نمایش خواهند گذاشت، گفت: 9 پرده مربوط به درب های اصلی ورودی حرم قمر بنی هاشم در مدت 8 ماه و همچون سال گذشته با هزینه خانواده ی خیر کاشمری دوخته می شود.

 

مسؤول ستاد بازسازی عتبات و عالیات خراسان رضوی هم در این مراسم با اشاره به کمک های خوب مردم این شهرستان در امر بازسازی عتبات و عالیات گفت: مردم کاشمر همواره در این راه پیشرو بودند و سال گذشته نیز تأمین 400 خشت طلا را برای ایوان حرمین کاظمین را محقق کردند.

 

جعفر دهنوی با بیان این که امسال نیز مردم این شهرستان 70 درصد سهمیه 100میلیون تومانی را تا کنون پرداخت کرده اند تصریح کرد: کمک های نقدی به همراه دوخت پرچم های گنبد دو امام در کربلا و دوخت پرده های حرم حضرت ابوالفضل از ویژگی های شهر دارالمومنین کاشمر است.

 

اخذ سند مالکیت 203 پلاک ثبتی موقوفات استان خراسان رضوی از ابتدای سال جاری

اسناد مالکیت  16 هزارو 368 پلاک ثبتی متعلق به موقوفات استان ثبت سامانه جامع موقوفات کشور ثبت شده است. بنا بر این گزارش موقوفات عبدالله رضوی، گوهرشادآغا، محمد جعفر معمار که از موقوفات شاخص استان به شمار می روند دارای سند مالکیت می باشند.

 

همچنین برای بیش از یک هزار قطعه از موقوفه کاسفی کاشمر که یک سوم مساحت  این شهرستان را شامل می شود سند مالکیت اخذ شده و مراحل نقشه برداری موقوفات شیر محمد حکاک و قهارقلی میرزا ، اراضی باغ فراگرد متعلق به موقوفه مدرسه علمیه نواب پایان یافته و تا آخر سال جاری سند شش دانگ این اراضی اخذ می شود.

 

این گزارش می افزاید:از ابتدای سال جاری تاکنون 203 پلاک ثبتی موقوفات استان دارای سند مالکیت شده که از این تعداد بیش از 180 مورد مربوط به موقوفات منفعتی است.

 

کاروان‌های پیاده خانواده‌های شهدا و ایثارگران به مشهد مقدس وارد می شوند

همزمان با سالگرد رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) در 28 و 30 ماه صفر کاروان‌های بزرگی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران با پای پیاده به سمت مشهد مقدس اعزام شدند.این کاروان‌ها که با هدف شرکت در مراسم عزاداری این ایام به پایتخت معنوی ایران اسلامی رهسپار می‌شوند در روز رحلت پیامبر اکرم(ص) به مشهد مقدس وارد شده و پس از سالگرد شهادت امام رضا(ع) از این شهر معنوی خارج می‌شوند.لازم به ذکر است کاروان‌های پیاده خانواده‌های شهدا و ایثارگران شهرستان‌های خراسان رضوی همه ساله از سراسر استان به منظور مشارکت در این مراسم معنوی به مشهد مقدس می‌آیند.

 

تله فیلم زندگی فضل بن شاذان مراحل پایانی ساخت خود را طی می کند

تله فیلم «ستاره شرق» به کارگردانی علی غفاری و تهیه کنندگی علی لدنی زندگی فضل ابن شاذان یکی از فقهای تاریخ اسلام و از یاران امام رضا(ع) را که در حیات امام حسن عسگری(ع) و امام رضا(ع) می زیسته و با خلفای آن دوران درگیر بوده را به تصویر می کشد.

 

این پروژه اولین تله فیلم تاریخی معاونت سیما است که با مشارکت صدا و سیمای خراسان رضوی تهیه شده است.

 

حجت الاسلام نهاوندی، مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی در خصوص آخرین وضعیت تولید این تله فیلم گفت: ساخت فیلم تلویزیونی ستاره شرق در مجموعه فعالیت های سیمای مرکز در زمره آثار فاخری است که مراحل پایانی خود را طی می کند.

 

وی گفت: فضل بن شاذان از جمله یاران انیشمند ائمه اطهار (ع) و از اصحاب امام رضا (ع) است که چهار امام همام را درک کرده است و در کوران هدایت تاریخ اهل بیت (ع) در زندان به سر می برند. ایشان با نگارش یکصد و هجده کتاب و ظرفیت علمی که در زمان خود ایجاد کردند، شایسته شناساندن به عموم مردم هستند.

 

تصویربرداری فیلم در شهرک سینمایی دفاع مقدس، شهرک سینمایی غزالی و مناطقی از استان خراسان رضوی فیلمبرداری شده است و قرار است از شبکه استانی و ملی پخش شود.

 

مرحوم انوشیروان ارجمند هنرمند خراسانی با بازی در این تله فیلم به عنوان آخرین بازیش، در نقش جابر به ایفای نقش پرداخت یادش گرامی و روحش شاد باد . محمود پاک نیت ، کاوه خدا شناس، افشین نخعی، ماشاء ا... شاهمرادی زاده، غلام رضا بایزان منش، سمیرا حسینی، آزاده ریاضی، نیکی قاسمی، تورج فرامرزیان و ... در این تله فیلم به ایفای نقش می پردازند.

 

دانشجویان خارجی می توانند سبب نزدیکی فرهنگ ها شوند

حجت الاسلام سید مرتضی اسدی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جمع دانشجویان خارجی این دانشگاه با بیان اینکه دانشجویان خارجی می توانند سفیران جمهوری اسلامی در کشور خود باشند، افزود: حضور این دانشجویان میتواند سبب شناخت ونزدیکی فرهنگ ها شود که این امر در رفع برخی کدورت ها ی موجود بین کشورها مؤثر خواهد بود.

 

در ادامه، حجت الاسلام مصطفی رشید، مسؤول حوزه‌ دانشجویی دفتر نهاد رهبری با اشاره به این که اسلام مرز جغرافیایی ندارد و نژاد در آن بی معناست گفت: روحیه ی استکبارستیزی دانشجویان روز دانشجو را در تاریخ ایران ماندگارساخته واین جریان استکبارستیزی که در دین اسلام با واژه‌ی «لااله الاالله » آغاز شده در تمامی ارکان دین مشاهده می شود.

 

وی، لازمه استکبارستیزی در جامعه‌ی اسلامی را بصیرت دانست وگفت: لازمه ی بصیرت، داشتن سه شاخص مهّمِ تقوا، دشمن شناسی وهمدلی است که در این بین مقوله‌ی دشمن شناسی را باید در چارچوب فعالیت های جنگ نرم بررسی کرد.

 

سپس، دانشجویان ضمن ارائه ی نظرات وخواسته های خود در خصوص شرایط و امکانات موجود در دانشگاه ، پیشنهاداتی را در این زمینه ارائه کردند. 

 

رونمایی از یادمان شهدای هویزه در سبزوار

علیرضا فیلسرایی در ارتباط با ساخت مجدد یادمان شهدای هویزه در سبزوار عنوان کرد: یادمان شهدای هویزه  چند سال قبل توسط جهاد سازندگی سابق ساخته و نصب شده بود.

 

وی افزود: پس از اتمام ساماندهی گلزار شهیدان معظم سبزوار جهاد کشاوری به قصد بازسازی این المان جلساتی را برگزار کردیم و تصمیم بر آن شد که یادمان موجود به گلزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد سبزوار منتقل و مشابه آن با ارتفاعی بیشتر که با المانهای گلزار شهدا همخوانی دارد، ساخته شود.

 

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به نظرات مدیر جهادکشاورزی و به دلیل این که یادمان فوق قابل انتقال نبود این یادمان تخریب شد و در حال حاضر بر اساس طرحی که پیش از این به تأیید معاون عمران و مسکن بنیاد استان رسیده بود در حال ساخت است.فیلسرایی اظهار کرد: رونمایی از این یادمان باشکوه همزمان با یادواره شهدای معظم هویزه که به صورت کشوری در سبزوار برگزار می‌شود، صورت می‌گیرد.

 

لازم به ذکر است یادواره شهدای هویزه 19 دی‌ماه امسال با حضور بیش از 3000 نفر از مسئولان کشوری، استانی، شهرستانی، ایثارگران و خانواده‌های شهدا برگزار می‌شود.

 

 

ویژه برنامه های صدا و سیمای خراسان رضوی به مناسبت بزرگداشت دهه آخر ماه   صفر 

شبکه استانی صدای خراسان رضوی به مناسبت رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) و وفات امام رضا(ع) ویژه برنامه هایی را تهیه و تدارک دیده است.

 

برنامه «اسوه ها مهربانی» به تهیه کنندگی نادر افشار روز یکشنبه از ساعت 9 تا 13 و برنامه « شوق زیارت» به تهیه کنندگی رضا سلیمانی روز سه شنبه از ساعت 9 تا 13 و تولید 3 برنامه با عنوان « لحظه های فراق» به تهیه کنندگی علیرضا اعلم به مدت 30 دقیقه در سه شب آخر ماه صفر به روی آنتن می رود.

 

طرح مباحث کارشناسی، مداحی، گزارش از زائران پیاده، گزارش از شهرستان ها و سطح شهر، ارتباط با مراکز استان ها و شبکه های سراسری و ... از بخش های مختلف این برنامه ها است.

 

سیمای استانی خراسان رضوی نیز به همین مناسبت ویژه برنامه هایی را به این شرح تهیه کرده است:

 

ویژه برنامه « نورالهدی» در شب های آخر صفر از ساعت 17:30 تا 18 به صورت مستقیم از حرم مطهر رضوی، ویژه برنامه « مرثیه آفتاب» در روزهای شهادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) از 8 صبح تا 11 با بخش های کارشناسی، مداحی، گزارش از زائران پیاده، عزاداری های حرم و سطح شهر و ارتباط با مراکز و شبکه های سراسری. پخش زنده زیارت ائمه بقیع (ع) و زیارت حضرت رسول (ص) از حرم مطهر رضوی یکشنبه بعد از اذان ظهر،پخش زنده اجتماع عزاداران رضوی در روز شهادت امام رضا (ع)،پخش زنده خطبه خوانی و شام غریبان امام رضا (ع)،پخش زنده « محفل انس با قرآن » از حرم مطهر رضوی در شب شهادت امام رضا (ع) از ساعت 23:30، پخش برنامه « طریق عشق » در لابلای برنامه های مختلف شبکه استانی سیما از زائران پیاده./930/پ203/ب5

ارسال نظرات