۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۲۳۷۸۳۸
آیت الله طبرسی:

ترویج فرهنگ وقف بهترین راه گسترش اسلام ناب است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله طبرسی احیاء موقوفات را نیازمند عزم ملی و مدیریت جهادی دانست و بیان داشت: همه مسؤولان باید نسبت به حفظ و حراست از این سنت حسنه دینی و همچنین احیاء آن احساس مسؤولیت داشته باشند.
آيت الله طبرسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در دیدار مدیر کل، معاونان و کارکنان اوقاف و امور خیریه استان بر ضرورت احیاء موقوفات در جامعه تأکید کرد و گفت: احیای مناسب موقوفات می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی درحوزه دینی و فرهنگی را رفع کند.

 

وی موقوفات را امانت هایی ارزشمند دانست و افزود: ھﻤﮕﺎن ﺑﺎﯾﺪ ﺣﺎﻓﻆ اﻣﺎﻧﺖ ھﺎی واﻗﻔﺎن ﺧﯿﺮاﻧﺪﯾﺶ ﺑﺎﺷﻨﺪ، چون واﻗﻔﺎن ﮐﻪ اﻣﻼک ﺧﻮد را ﺑﺮای اﻣﻮرات ﺧﯿﺮ در ﺟﺎﻣﻌﻪ وﻗﻒ ﮐﺮده اﻧﺪ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻧﺘﯿﺠﻪ و ﺑﮫﺮه ﻣﻨﺪی آن ھﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ روﺣﺸﺎن واﺻﻞ ﺷﻮد.

 

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺳﻨﺖ ﺣﺴﻨﻪ وﻗﻒ را زﻣﯿﻨﻪ ﺳﺎز اﺣﯿﺎی ارزش ھﺎی ﻧﺎب اﺳﻼﻣﯽ داﻧﺴﺖ و ﮔﻔﺖ: ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮای ﺑﺴﻂ و ﮔﺴﺘﺮش اﯾﻦ ﺳﻨﺖ ﺣﺴﻨﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﺗﻼش ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد.

 

ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه وﻟﯽ ﻓﻘﯿﻪ در ﻣﺎزﻧﺪران، اﺳﻼم را دﯾﻨﯽ آﯾﻨﺪه ﻧﮕﺮ و ھﺪف ﻣﺪار داﻧﺴﺖ و ﺧﺎطﺮﻧﺸﺎن ﮐﺮد: وﻗﻒ، راھﯽ در ﺟﮫﺖ ﺗﺎﻣﯿﻦ آﯾﻨﺪه و ﮔﺬﺷﺘﻪ اﻧﺴﺎن اﺳﺖ و ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﻋﻤﻞ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺧﯿﺮ و ﺑﺮﮐﺖ ﺑﻪ ھﻤﺮاه داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

 

وی ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ وﻗﻒ ﯾﮏ ﻓﺮھﻨﮓ دﯾﻨﯽ اﺳﺖ اظﮫﺎر داﺷﺖ: ﺑﺮای ﺗﺮوﯾﺞ اﯾﻦ ﺳﻨﺖ ﺣﺴﻨﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد ﺗﺎ در آﯾﻨﺪه ﺷﺎھﺪ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﯿﺰان ﻣﻮﻗﻮﻓﺎت در ﮐﺸﻮر ﺑﺎﺷﯿﻢ.

 

آﯾﺖ ﷲ طﺒﺮﺳﯽ ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ اﯾﻦﮐﻪ ﻣﻮﺿﻮع وﻗﻒ اﻓﺰون ﺑﺮ دﺳﺘﻮر دﯾﻨﯽ ﯾﮏ اﻣﺮ ﻓﻄﺮی اﺳﺖ ﮔﻔﺖ: وﻗﻒ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از ﻓﻄﺮت ﻧﻮعدوﺳﺘﯽ اﻧﺴﺎن و در ﺗﻤﺪن ھﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ و ﻗﺒﻞ از اﺳﻼم ﺣﺘﯽ ﻣﯿﺎن اﻧﺴﺎن ھﺎی اوﻟﯿﻪ ﻧﯿﺰ وﺟﻮد داﺷﺖ.

 

وی با بیان این که اوقاف و امور خیریه یکی از حساس و مهم ترین نهادها در جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: اوقاف میراث دار، متولی و وارث مالی انسان هایی است که مال خود را در جهت ترویج اسلام و مبانی دینی وقف کردند.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران بر ضرورت رعایت مسائل شرعی در حوزه مسائل وقفی تأکید کرد و گفت: متولیان عرصه وقف رسالت سنگینی در حفظ و حراست از این امانت ها بر عهده دارند.

 

امام جمعه ساری بر ضرورت خروج موقوفات از غربت تأکید کرد و گفت: اگر موقوفات بخش های مختلف به خوبی احیاء شود به حتم بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه نیز مرتفع خواهد شد.

 

آیت الله طبرسی نهضت عظیم انقلاب اسلامی را احیاگر اسلام ناب دانست  و تصریح کرد: خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه احیاء موقوفات نیز با فرمان امام راحل فراهم شد.

 

وی احیاء موقوفات را نیازمند عزم ملی و مدیریت جهادی دانست و بیان داشت: همه مسؤولان باید نسبت به حفظ و حراست از این سنت حسنه دینی و همچنین احیاء آن احساس مسؤولیت داشته باشند.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به این که موقوفات بسیاری در مازندران ناشناخته است، افزود: خوشبختانه با تلاش های مبلغان دینی و روحانیان در مناطق مختلف سنت حسنه وقف که زمانی در حال نابودی بود احیاء شد و باید تلاش ها در این خصوص بیشتر شود./950/پ202/ب1

ارسال نظرات