۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۲۳۸۳۲۳

درخواست سازمان ملل از میانمار برای اعطای شهروندی به مسلمانان روهینگیا

خبرگزاری رسا ـ مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از دولت میانمار خواست تا به مسلمانان روهینگیایی شهروندی کامل را اعطا کند و به آنها اجازه دهد تا آزادانه در سراسر این کشور رفت و آمد کنند.
ميانمار

 

به گزارش خبرگزاری رسا، درخواست سازمان ملل از میانمار برای اعطای شهروندی کامل به مسلمانان روهینگیایی در شرایطی است که بیش از 1.3 میلیون نفر مسلمان روهینگیا در میانمار بر اساس قوانینم این کشور فاقد حق شهروندی هستند و بدون وطن به شمار می‌روند.

 

دولت میانمار مسلمانان روهینگیا را "بنگالی" می‌داند که این واژه به مهاجران غیر قانونی از بنگلادش گفته می‌شود.

 

پس از آنکه میانمار دوران گذار به سوی دموکراسی را در سال 2011 میلادی آغاز کرد اکثریت بودایی این کشور اقدامات خشونت آمیز شدیدی را علیه مسلمانان آغاز کرده است. خشونت‌های بودایی‌های تندرو تاکنون موجب مرگ 280 مسلمان روهینگیا شده و بیش از 140 هزار نفر دیگر آنها آواره شده‌اند.

 

مسلمانان روهینگیا هم اکنون زندگی شبیه دوران آپارتاید دارند و در اردوگاه‌هایی که در روستاهای ایالت راخین است در شرایط سختی زندگی می‌کنند.

 

سازمان ملل در این قطعنامه نگرانی شدید خود را نسبت به رفتار دولت میانمار با مسلمانان روهینگیا اعلام کرده و با صدور این قطعنامه پیام مشترک 193 کشور عضو سازمان ملل برای دولت میانمار را ارسال کرده تا رفتار خود با اقلیت مسلمان این کشور را اصلاح کند.

 

این قطعنامه از دولت میانمار خواسته است تا به مسلمانان این کشور اجازه دهد تا خود را روهینگیایی بخوانند. سازمان ملل از میانمار خواسته تا دسترسی مساوی مسلمانان روهینگیایی به خدماتی از جمله آموزش و بهداشت را تضمین کند و کلیه ریشه‌های خشونت و تبعیض علیه مسلمانان را از بین ببرد. /982/د102/ک

 

ارسال نظرات