۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۲۴۰۰۳۱
حجت الاسلام رفیعی:

شأن نزول سوره ضحی و انشراح دلجویی از پیامبر بود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی با بیان این‌که خداوند سوره ضحی و انشراح را برای دلجویی از پیامبر (ص) و نشان دادن باطن وحی به کافران نازل کرد، گفت: در این سوره بزرگ‌ترین مقامی که خداوند به حضرت رسول(ص) می‌دهد مقام شفاعت مردم و رحمة للعالمین بودن است.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) با بیان این که سوره ضحی و سوره انشراح برای دلداری از پیامبر اکرم(ص) نازل شده‌اند، گفت: بعضی از مراجع معتقدند که این دو سوره یک سوره بوده و اگر می خواهیم در نماز یکی از این دو سوره را بخوانیم باید هر دوی آنها را با هم بخوانیم.

 

 

وی افزود: قبل از این که این دو سوره بر پیامبر(ص) نازل شود مدتی نزول وحی قطع شده بود و به همین سبب مؤمنان ناراحت و کافران هم خوشحال شده بودند که احتمالا پیامبر(ص) گناهی را مرتکب شده که نزول وحی بر ایشان قطع شده است که در همین زمان خداوند با نزول این سوره به پیامبر(ص) دلداری داد و به ایشان فرمود ما نه بر تو غضب کرده‌ایم و نه نزول وحی را بر تو قطع کردیم و تو ای پیامبر همیشه بنده خوب ما بوده ای.

 

 

وی با بیان این که هدف ازاین آزمایش آن بود که خداوند می خواست به مؤمنان و سایر افراد نشان دهد که پیامبر (ص) آنچه را به عنوان قرآن برای مردم می خواند از جانب خودش نیست بلکه از جانب خداوند است، ادامه داد: مردم با نزول این دور سوره متوجه شدند که منشأ وحی خداوند بوده و پیامبر (ص) تنها وحی را بدون هیچ کم و کاستی به اطلاع مردم رسانده و از جانب خویش چیزی را برای مردم بیان نمی کنند.

 

 

سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به این‌که خداوند در سوره ضحی 11 قسم یاد کرده است، ادامه داد: در اولین آیه از این سوره خداوند به برآمدن خورشید قسم خورده و می فرماید قسم به هنگامی که نور خورشید برآمده و در جهان گسترده شود.

 

 

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان این که قسم خدا در این جا به معنای اهمیت موضوع است نه به معنای راستگوی زیرا خداوند راستگوی مطلق است، اظهار کرد: خداوند در ادامه به شب و هنگامی که تمام عالم را می پوشاند قسم می خورد و در ادامه می فرماید که ای پیامبر ما بر تو خشم نگرفته ایم و تو را به حال خود رها نکرده ایم بلکه این آزمایشی برای مؤمنان بود و خشم مربوط به دنیا است و اگر آخرت را می خواهی ای پیامبر (ص) آخرت برای تو بهتر است.

 

 

سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: خداوند در این سوره به پیامبر(ص) می فرماید همان خدایی که تو را یتیم یافت و سرپرستی کرد تو را به مقام های بزرگی رسانده و تمام این سختی ها برای این بود که تو به مقام بزرگی برسی و بتوانی سایر انسان های را سرپرستی و شفاعت کنی.

 

 

وی افزود: خداوند در ادامه در سوره انشراح به پیامبر(ص) می فرماید به خاطر تمام این سختی و مشکلاتی که تو و جانشینان تو تحمل کرده اند آینده ای روشن در انتظار مؤمنان است و تمام مشرکان و کافران که ائمه ظلم و جور هستند و مانند شب همه جا را تاریک می کنند سرانجام به دست امام زمان(عج) از بین خواهند رفت و به این ترتیب پایان هر سختی و مصیبتی آسانی و روشنی است.

 

 

وی یادآور شد: از این آیات در می یابیم که هر مصیبت و سختی نشانه غضب خداوند نیست بلکه خداوند به واسطه این سختی ها ظرفیت ها افراد را افزایش داده و می خواهد به این وسیله مقام و مرتبه انسان ها را ارتقا دهد./837/پ202/ی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امیر مهدی داداشی
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
خیلب بد بود
0
1