۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۱
کد خبر: ۲۴۰۷۹۲
مدیرعامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی:

طینت مؤمن از گِل انبیا است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام زائری گفت: طینت مومن از طینت انبیای الهی خلق شده که هیچ وقت آلوده به گناه نمی شود و اگر گناه هم بکند لکه گناه او با استغفار و گریه بر امام حسین(ع) پاک می شود و یا این‌‌که مریض می‌شود که موجب پاکی او از گناه می‌گردد.
حجت الاسلام زائري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا زائری، مدیرعامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) در مراسم تفسیر اصول کافی که شب گذشته در این مجموعه برگزار شد در بیان شرح کتاب الایمان و الکفر، باب طینت مومن، گفت: مسأله سرشت انسانی امری است که در بین عوام بسیار رواج دارد و امری عقلانی و پذیرفته شده است که ذات انسانها همان چیزی است که از زمان خلقت گِل او در درونش پرداخته شده است.
 
وی با اشاره به این‌که به خاطر خلط بین گِلهای سرشت انسان مومن و کافر، برخی طینته‌ای پاک از سِرشت کفار بوجود می آید و برعکس به نخستین حدیث این باب پرداخت و گفت: امام سجاد (ع) فرموده اند: خداوند قلوب و اعضا و جوارح نبیین را از طینت علیین آفریده است ولی طینت جوارحی مومنان را غیر از آن خلق کرده و طینت کفار را از سجین آفریده است و به همین علت بین طینت‌های انسان‌ها خلط در رفتارشان وجود دارد.
 
این پژوهشگر حوزه افزود: به همین علت است که انسان مومن اگر گناه هم بکند باید گفت جوارحش گناه کرده نه قلبش و اگر از انسان کافری خوبی سر زد باید گفت چون میل اصیل دلشان به سمت خوبی کشش دارد کار نیک انجام می دهند.
 
این نویسنده و فعال فرهنگی در حوزه دین با اشاره به روایت دیگری که در ادامه کتاب اصول کافی آمده بود گفت: قلب انسان مومن مثل طلایی است که با گناه داخل جوی فاضلاب افتاده و با دو قطره اشک برای اباعبدالله شست‌وشو می شود.
 
مدیرعامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی بیان کرد: خداوند انسان مومن را از گِل بهشت آفریده و گِل انسان کافر را از گِل آتش جهنم آفریده است و ایجاد سرشت انسان به‌خاطر این است که فرد از خودش چیزی را نشان داده است که خدا خوشش آمده است.
 
این پژوهشگر حوزه با اشاره به سوالی که از امام صادق(ع) مبنی بر این‌که طینت مومن از چه خاکی است، گفت: طینت مومن از طینت انبیای الهی خلق شده که هیچ وقت آلوده به گناه نمی شود و اگر گناه هم بکند لکه گناه او با استغفار و گریه بر امام حسین(ع) پاک می شود و یا این‌‌که مریض می‌شود که موجب پاکی او از گناه می‌گردد.
 
حجت الاسلام زائری با اشاره به حدیث دیگری از امام صادق(ع) بیان داشت: روایت به نقل از عبدالله بن کیسان می باشد که به عنوان تاجر با افراد بسیاری مراوده داشته است و از امام سوال پرسیده که چرا من با برخی افراد مراوده می کنم و ظاهری مومن در آنها وجود دارد اما با اهل‌بیت عناد دارند (حُسْنَ اَلسَّمْتِ وَ حُسْنَ اَلْخُلُقِ وَ کَثْرَةَ أَمَانَةٍ ثُمَّ أُفَتِّشُهُ فَأَتَبَیَّنُهُ عَنْ عَدَاوَتِکُمْ) و بر عکس با برخی افراد مراوده دارم که نه صادق هستند و نه اهل امانت‌داری ولی عاشق و محب اهل‌بیت هستند؟ و امام پاسخ دادند: چون‌که خداوند گِل بهشت و جهنم را با هم مخلوط و همه را بین افراد مختلف پخش کردند، هرجا که رفتار پسندیده‌ای می‌بینی بخاطر سِرشت بهشتی است و هرجا این‌طور نیست از سِرشت جهنمی می باشد.
 
وی در ادامه با اشاره به قسمتی از روایت معصومان که استناد به آیات قرآن فرموده‌اند گفت: آیات «کَلاّ إِنَّ کِتابَ اَلْأَبْرارِ لَفِی عِلِّیِّینَ وَ ما أَدْراکَ ما عِلِّیُّونَ کِتابٌ مَرْقُومٌ یَشْهَدُهُ اَلْمُقَرَّبُونَ» و آیات «کَلاّ إِنَّ کِتابَ اَلفُجّارِ لَفِی سِجِّینٍ وَ ما أَدْراکَ ما سِجِّینٌ کِتابٌ مَرْقُومٌ وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ» مؤید نحوه سرشت انسان‌ها است.
 
حجت‌الاسلام زائری در ادامه با اشاره به روایت دیگری از کتاب کافی بیان کرد: فردی از پیامبر(ص) پرسید که چرا شما با این‌که آخرین نبی هستید می‌گویید من از تمامی انبیای سابق بالاتر هستم؟ و پیامبر (ص) پاسخ دادند چون‌که من در روز میثاق الست بربکم نخستین کسی بودم که جواب پروردگار را داده ام./9660/پ202/ب4
ارسال نظرات