۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۲۴۱۰۹۲
آیت الله جوادی آملی:

علم حوزه و دانشگاه اگر مطابق احکام خدا نباشد غصبی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی اهالی دانش را به عمل صالح توصیه کرد و گفت: لوح سفیدی در اختیار انسان قرار می‏دهند و باید علمی که در حوزه و دانشگاه می‏آموزد در آن بنویسد؛ این نوشته‌ها باید مطابق فرمایشات خداوند باشد، در غیر این صورت این علم غصبی است.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبد الله جوادی آملی در درس اخلاق که هر هفته پنجشنبه ها، پس از نماز عصر در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا برگزار می‏شود، با اشاره به آیه «انک لعلی خلق عظیم» که درباره تمجید اخلاق پیامبر اکرم(ص) است، افزود: پیامبر اسلام(ص)، رسالت اصلی خود را تکریم مکارم اخلاق می‏داند؛ الگوی مسلمانان نیز وجود مبارک پیامبر(ص) است و باید در مسیر خلق عظیم حرکت کنند.

 

مفسر برجسته قرآن در ادامه سخنان خود، خلقت انسان را دارای سرمایه درونی دانست و گفت: خداوند متعال می‏فرماید«شما را با سرمایه خلق کردم و پوششی در شما وجود دارد که محرک شما به سمت کمال است»؛ زمانی به انسان عاقل و بالغ، لوحی داده می‏شود و می‏گویند هر آنچه در آن هست بخوان و عمل کن؛ در جایی دیگر لوح سفیدی در اختیار انسان قرار می‏دهند و باید علمی که در حوزه و دانشگاه می‏آموزد در آن بنویسد؛ این نوشته ها باید مطابق فرمایشات خداوند باشد، در غیر این صورت این علم غصبی است.

 

استاد برجسته حوزه، کمک به فقرا و ظلم نکردن را از آثار خلق حسنه دانست و افزود: خُلق، همانند خَلق، یک گوهر هستی و درونی است؛ این دو گوهر با مکتب رفتن به دست نمی‏آید؛ به همین خاطر شاعر گفت« نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت/ به غمزه مسأله آموز صد مدرس شد»؛ وقتی خلق کسی عوض بشود، فضائل به او جاری می‏شود.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به حدیثی از جلد 8 کافی گفت: پیامبر اکرم(ص) می‏فرمایند«هر چه شنیدید با قلم بنگارید تا از یادتان نرود؛ نوشته‏های خود را برای فرزندان‏تان ذخیره کنید که این‏ها عاریه است»؛ به حنظله نیز فرمود: اگر این حالی که با من دارید، در خانه نیز داشته باشید، فرشتگان با شما مصافحه می‏کنند.

 

وی با تأکید بر دوری از سرگرم شدن به دنیا ادامه داد: اگر این بازی‏های حوزه و دانشگاه سرگرمتان نکند و به سراغ عمل صالح بروید، فرشته می‏شوید؛ وقتی کرم ابریشم می‏تواند ابریشم تولید کند، فرشته شدن برای انسان چندان سخت نیست؛ انسان ذاتا میل به کمال و نیکی دارد و از ناپاکی‏ها دوری می‏ورزد.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش پایانی به یکی از صفات پیامبر اکرم(ص) پیش از بعثت اشاره کرد و گفت: حضرت محمد(ص) حتی پیش از بعثت نیز غلامان و کنیزان را با کلمه فتی و فتات خطاب می‏کرد که در آن فتوّت نهفته بود.

 

گفتنی است، در این جلسه دانشجویان دانشگاه‏های کرمانشاه، امیر کبیر، ملایر، خوارزمی، زنجان، تعدادی از طلاب حوزه علمیه خراسان جنوبی، حافظین و مدرسین قرآن بهشهر و دارالقرآن تهران و برادران نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور داشتند./840/پ202/س

 

ارسال نظرات