۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۲۴۲۸۷۵

رقابت فعال مبلغان وهابی و مسیحی در موزامبیک

خبرگزاری رسا - مبلغان مسیحی و وهابی در کشورهای آفریقایی مانند موزامبیک در تبلیغ دینی با هم رقابت دارند.
مسلمانان موزامبيک
 
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا،‌ کشور موزامبیک سالها مستعمره پرتغال بوده و طی جنگ‎های بین سالهای 1964 تا 1974 میلادی به استقلال رسیده است.
 
این کشور فقیر آفریقایی با داشتن جمعیتی جوان بستر مناسبی برای تبلیغ دینی است. مبلغان مسیحی آمریکایی در این کشور حضور فعال داشته و با جذب جوانان از طریق کلاس های آموزش زبان انگلیسی به تبلیغ مسیحیت می پردازند. این مبلغان در خلال کلاس های رایگان انگلیسی، با صحبت از ظلم و جور جاری در جهان از صلح دوستی مسیحیت سخن می گویند.
 
بیشتر این مبلغان از ایالات متحده آمریکا اعزام می شوند و دوره های آموزشی آنان جدای از تعلیمات مسیحی، شامل آموزش روانشناسی و زبان رسمی موزامبیکی یعنی پرتغالی است.
 
اخیرا مبلغان وهابی از عربستان سعودی در موزامبیک فعال شده‎اند و بطور مستقیم یا غیر مستقیم به ترویج نفرت علیه شیعیان منطقه می پردازند. این مبلغان به رقابت با مسیحی ها پرداخته و برای جذب جوانان هزینه های زیادی را صرف می کنند.
 
گفتنی است که در کشور موزامبیک اقلیتی از شیعیان هندی، پاکستانی و لبنانی ساکن و به کار و تجارت مشغولند.
 
تبلیغی جماعت یکی از گروهای مسلمان فعال در این کشور است که مدعی است به تبلیغ اصول شش گانه مذاهب اسلامی می پردازد. این گروه اغلب دارای تفکر دیوبند هستند که از هند سرچشمه می گیرد.
 
بسیاری از مسلمانان موزامبیکی، به دلیل هزینه های گزاف مدارس و عدم توجه نظام آموزشی به تأسیس مدارس کم یا بدون هزینه، نمی توانند فرزندان خود را در مدارس ثبت نام کنند.
 
 اکثر مدارسی که دراین کشور وجود دارند مدارس دینی کاتولیک هستند و علاوه برآن تعداد معدودی مدرسه خصوصی وجود دارند. از آنجا که خانواده های مسلمان موزامبیک اغلب از قشر فقیر جامعه هستند استطاعت استفاده از تسهیلات مدارس خصوصی را ندارند.
 
این در شرایطی است که تعدادی مدرسه اسلامی وابسته به سازمانهای اسلامی در این کشور فعالیت می کنند، اما خانواده های مسلمان این کشور نمی توانند هزینه های این مدارس را تقبل کنند. از آنجا که بسیاری از خانواده های مسلمان نمی توانند از عهده این هزینه ها برآیند مجبور می شوند کودکان خود را در مدارس کاتولیک ثبت نام کنند.
 
ثبت نام کودکان در مدارس کاتولیک همواره با وحشت خانواده های مسلمانان در زمینه دور شدن دانش آموزان از دین خود و حتی روی برتافتن از دین اسلام همراه است. بسیاری از مسلمانان توانگر موزامبیک در راستای حل مشکلات آموزشی پیش رو، تلاش کرده اند مدارسی بسازند که تسهیلات آموزشی کم هزینه را در اختیار مسلمانان این کشور افریقای شرقی قرار دهد؛ اما این امر تاکنون نتیجه ای دربرنداشته است.
 
"علی ایرز بونیفاسیو"، وزیر آموزش موزامبیک پیش از این با اشاره به مشکلات پیش روی نظام آموزشی در این کشور گفته بود که علیرغم صرف هزینه های بسیار، این کشور هنوز از کمبود مدرسه و آموزگار رنج می برد.
 
بر اساس آخرین اخبار نرخ بی سوادی در موزامبیک به 56 درصد رسیده است.
 
جمهوری موزایک کشوری در جنوب شرقی آفریقا است که طی سال‌های گذشته از قوانین استعماری، جنگ‌های داخلی و قحطی آسیب زیادی دیده‌است.
 
برپایه سرشماری سال ۲۰۰۷ در این کشور بیش از 20میلیون نفری مسیحیان تا ۵۶٫۱٪ از جمعیت موزایک، و مسلمانان ۱۷٫۹ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند. ۷٫۳ درصد از مردم باورهای دیگر، به‌ویژه روح‌باوری، را دنبال می‌کنند. ۱۸٫۷٪ از جمعیت نیز بدون اعتقادات مذهبی هستند./987/ب902/ک
ارسال نظرات