۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۲۴۳۰۷۰
آیت الله نمازی:

اعمال و نیازهای بنده هیچگاه از دایره علم الهی پنهان نیست

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: انفاق کنندگان و خیرین نگران نباشند فعالیت های خیر خواهانه و احسان و انفاق آنها و همچنین حمایت هایی که از بیماران نیازمند می کنند همه را خداوند آگاه است و کار خیرین از عمل نافذ الهی پنهان نمی ماند.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان، دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت قائم(عج) در جلسه تفسیر قرآن در ترجمه و تفسیر آیه 270 و 271  از سوره مبارکه بقره با اشاره به این که این دو آیه نیز درادامه آیات انفاق و درباب سلامت و امنیت جامعه  بشری نازل شده گفت: خداوند در این دو آیه می فرماید انفاق و احسان شما به نیازمندان و کارهای خیر و نذوراتی که انجام می دهید از دید خداوند پنهان نیست.

 

وی افزود: انفاق کنندگان و خیرین نگران نباشند فعالیت های خیر خواهانه و احسان و انفاق آنها و همچنین حمایت هایی که از بیماران نیازمند می کنند همه را خداوند آگاه است و کار خیرین از عمل نافذ الهی پنهان نمی ماند.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که در این دو آیه ابتدا بحث انفاق را مطرح و بلافاصله در آیه بعدی آن را اصلاح می‌کند و می فرماید از ظالم حمایت نمی کند گفت: بین انفاق و ظالم  یک ارتباطی وجو دارد که خداوند در این دوآیه به آن اشاره دارد.

 

وی افزود: خداوند در این آیه می فرماید، پرداخت صدقه آشکار و علنی کارخوبی است و هیچ اشکالی ندارد اما به شرطی که نیت خدا باشد و برای ریا، کارخیری را علنی انجام ندهد، بنابراین اگر کسی کارخیری را علنی انجام داد اشکالی ندارد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزره علمیه قم گفت: اما اگر صدقه و احسان و کمک به نیازمندان حتی به افراد نیازمندی که نمی شناسید در خفا و پنهان باشد بهتراست چرا که امیرالمومنین(ع)، امام سجاد(ع) و بقیه ائمه اطهار(ع) نیز در تاریکی شب و با صورت پوشیده به نیازمندان کمک می کردند.

 

وی یاد آورشد: انفاق علنی در جمع به قصد غربت و برای تشویق دیگران به انفاق با حفظ اخلاص پسنیده است اما اگر پنهان باشد بهتر است.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به دو انفاق واجب و مستحب یادآورشد: پرداخت انفاق های ‹‹ واجب›› از جمله خمس، زکات، کفارات ، نفقه همسر، اولاد و والدین ، هزینه نذر، عهد و قسم را ائمه اطها(ع) بر علنی وآشکاربودن آن سفارش کرده اند اماصدقه و انفاق های مستحبی باید پنهان و درخفا باشد.  

 

صدقه آشکار و پنهان تنها برخی گناهان را می بخشد

آیت الله نمازی در ادامه تکفیر در قرآن را به معنی بازشویی و شستشو دانست و یادآورشد: صدقه چه آشکار و چه پنهان باشد تنها برخی از گناهان با صدقه بخشیده می شود و آن گناهی که با صدقه بخشیده نمی شود حق الناس است که باید پرداخت شود.

 

وی افزود: خداوند به بندگانش توصیه می کند به لحاظ معرفت شناسی به جایی برسند که خود و اعمال و ظاهرو باطن خود را در علم الهی بدانند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآورشد: خداوند در آیه اول می فرماید صدقه که می دهید خدا به آن آگاه است و در آیه دوم بلافاصله می گوید هرکاری که انجام می دهید خداوند به آن آگاه است بنابراین با اطمینان انفاق کنید و مطمئن باشید خداوند آگاه بر اعمال ما است و از دید او پنهان نمی ماند.

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به این که خداوند در این دو آیه انسان را نسبت به دو موضوع مهم هشدار می دهد یادآورشد: خداوند می گوید اهل انفاق باور قلبی پیدا کنند که آنچه را در راه خدا می دهند از دایره علم الهی پنهان نیست و نگران کم و زیاد آن نباشد چرا که اولیاء خدا نگرانی کم و زیاد دنیا را نداشتند.

 

به گفته وی پیام خداوند به انسان ها در این دو آیه این است که اعمال و نیازهای ما هیچگاه از دایره علم الهی پنهان نیست، لذا کسانی افرادی که از انفاق و احسان خودداری می کنند کسانی هستند که ترس از کم شدن مال و ثروت خود دارند، لذااین افراد یا حریص هستند و یا این که بخیل هستند.

 

نماینده ولی فقیه درکاشان گفت: افراد حریص و بخیل، افرادی هستند که به خود ظلم می کنند و ظالم بر نفس خود هستند و این افراد گدامسلک به خودشان نیزظلم می‌کنند./1307/پ202/ب6

ارسال نظرات