۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۲۴۳۰۷۳
نگاهی کوتاه به اقدامات نهادهای دینی مصر در حمایت از دولت السیسی؛

دارالإفتا و راه‎اندازی سازمان رصد فتواهای نامتعارف/ مبارزه مفتی اعظم با انقلاب جوانان قرآن به سر/ السیسی، اولین رییس جمهوری که به کلیسای قبطیان رفت

خبرگزاری رسا ـ نهادهای مذهبی مصر نقشی کلیدی در اعتبار دادن به دولت السیسی ایفا کرده اند. دولتی که مخالفان هنوز هم از آن بعنوان رژیمی استبدادی و برخاسته از کودتا یاد می کنند.
1 1 1 ژنرال السيسي
 
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، نهادهای مذهبی مصر نقشی مهمی در اعتبار دادن به دولت السیسی ایفا کرده اند. دولتی که مخالفان هنوز هم از آن بعنوان رژیمی استبدادی و برخاسته از کودتا یاد می کنند.
 
در جلسه اعلام رسمی خلع محمد مرسی دو رهبر دینی بعد از عبدالفتاح السیسی سخنرانی کردند. بعد از آن روز کشور مصر شاهد ماه ها بحران و خشونت شامل اعتصاب حامیان محمد مرسی، درگیری بین نیروهای امنیتی و فعالان ضد دولت، همچنین اعلام موجودیت گروه های جهادی بویژه در شبه جزیره سینا بود.
در اینجا نگاهی کوتاه به فعالیت های حمایتی نهادهای دینی در مصر برای حمایت از دولت ژنرال السیسی داریم.
 
نهاد های اسلامی و مبارزه با شبکه های حامی مرسی
 
چند ساعت پس از خلع رسمی محمد مرسی، پخش برنامه های تعدادی از شبکه های حامی وی قطع شد. این شبکه ها شامل مصر 25 شبکه متعلق به اخوان المسلمین و دیگر شبکه های سلفی مثل الناس، الحافظ و المجد بودند.
 
طی تظاهرات گسترده سی ام ژوئن، این شبکه ها مخالف اولتیماتوم اعلام شده توسط نیروهای مسلح به نهادهای سیاسی برای پایان دودستگی در کشور بودند. آنها مبلغان معروف اسلامی را برای تهییج افکار عمومی در جهت حمایت از محمد مرسی به شبکه های خود دعوت می کردند.
 
این امر موجب هجمه شدید به این شبکه ها و متهم شدن آنها به گسترش خشونت و ترویج نفرت و نیز ارائه تصویر نادرستی از اسلام شد. همچنین بر دولت مصر برای تصحیح این تصویر نادرست از اسلام و مقابله با اسلام سیاسی فشار آورد.
 
برخورد فیزیکی با اخوان در دستور کار دولت و حامیان دینی
 
دولت مصر تحت حمایت ارتش، پلیس، روحانیان، ادارات دولتی، طبقه تجار و قوه قضائیه، تصمیم به  پاک کردن اثرات حکومت یک ساله اخوان المسلمین به شکل های ایدئولوژیک و فیزیکی گرفت.
 
با اخوان المسلمین،اعضا و شاخه های آن به صورت خشونت آمیزی برخورد شد که موجب کشته شدن صدها نفر و زندانی شدن هزاران نفر گردید. از لحاظ ایدئولوژیک هم دولت فعالیت نهادهای شبه مذهبی حکومتی را برای دسترسی به اهدافش تسهیل کرد.
 
نهاد دارالإفتا که متمرکز بر تحقیقات حقوقی و نظری اسلامی و مفسر اصلی فقه اسلامی محسوب می شد، اصلی ترین مشاور دولت در مسائل مذهبی و بهترین نهاد برای صدور احکام مذهبی (فتاوی) بود.
 
شوقی علام، مفتی بزرگ مصر، علنا با تظاهرات حامیان مرسی مخافت کرد و از جوانان خواست که در راهپیمایی های ضد دولتی شرکت ننموده و به نهادهای دولتی حمله نکنند. علام برای مقابله با فتواهای گروه های شبه نظامی که اغلب موجب حمله به پلیس و پرسنل ارتش می شد، فتواهایی صادر کرد.
 
علاوه بر قانون مجرمیت وابستگی به گروه های تروریستی، نهاد دارالإفتا در سپتامبر 2014 بیانیه ای صادر کرد که در آن وابستگی به گروه های شبه نظامی تروریست را حرام اعلام کرد. این نهاد همچنین حملات علیه مراکز ارتش و پلیس را محکوم کرد.
 
دارالإفتا و مبارزه با داعش
 
علاوه بر این، بعد از اعلام موجودیت داعش که خود را بعدا دولت اسلامی معرفی کرد، دارالإفتا کمپین های اینترنتی به انگلیسی و عربی راه انداخت و سازمان رصد فتواهای نامتعارف (که غالبا از سوی شبه نظامیان در مصر یا خارج از آن صادر می شد) را تاسیس کرد. علام همچنین هیات های نمایندگی مصر در دیدار های بین المللی را رهبری و با سفیران خارجی دیدار نمود. در این دیدارها معمولا درباره تلاش ها برای مقابله با تروریسم صحبت می شد.
 
در کنار مقامات مصری که به شدت داعش و فعالیت های آن را محکوم می کردند، دارالإفتا اعلام کرد که عبارت دولت اسلامی، توهینی به اسلام است و گفت که نام "دولت اسلامی عراق و شام" باید به "دولت جدا شدگان از القاعده" تغییر یابد.
 
تلاش دارالإفتا و وزارت اوقاف برای مقابله با اسلام سیاسی
 
 بزرگترین چالشی که علام با آن روبرو شد، فراخوان اسلام گرایان برای تظاهرات در 28 نوامبر 2014 به نام "انقلاب جوانان مسلمان" بود که قرآن بالای سر می گرفتند. وی این حرکت را اهانت به قرآن و دخالت دادن آن در بحث های سیاسی دانست.
 
 وزرات اوقاف نیز از طریق محدود سازی فعالیت اسلامگرایان، سیاست مشابهی را در رویارویی فیزیکی و ایدئولوژیک با این جریان ها اتخاذ کرد و حلقه را بر اسلام گرایان در عرصه های ایدئولوژیک و اقتصادی تنگ کرد.
 
این وزارتخانه در مورد حضور سازمان های مردم نهاد مذهبی در امور سیاسی هشدار داد و با محکوم کردن سوء استفاده از مذهب برای منافع سیاسی و انتخاباتی آن را تهدیدی برای ثبات کشور دانست. وزارتخانه مذکور بیان داشت که از لحاظ قانون اساسی، الازهر تنها نهاد مذهبی است که مسؤولیت امور مذهبی کشور نظیر نماز جمعه، دروس دینی در مساجد و خطابه های میانه روی اسلامی را بر عهده دارد.
 
اخیرا دولت با سازمانهای مردم نهاد مذهبی به اتهام ارتباط با اخوان المسلمین برخورد می کند. آخرین نهاد از این دست، سازمان طب اسلامی تاسیس شده در اواخر دهه هفتاد میلادی بود.
 
وزارت اوقاف برای پیروی از سیاستی یکسان در مساجد، برگزاری نماز جمعه تحت نظارت احمد الطیب، امام اعظم الازهر را تعیین کرد. این امر با محدودیت های دیگری برای کم کردن قدرت مبلغان غیر حکومتی همراه شد. محدودیت هایی نظیر تعیین مبلغانی از طرف وزارت اوقاف برای مساجد مهم و ممنوع کردن فعالیت 12 هزار امام جماعت که مورد تایید الازهر نبودند.
 
برای تحکیم محدودیت ها، وزارت اوقاف ائمه جماعات مساجد را حتی از فکر ورود در انتخابات سیاسی و اختلاط سیاست و دیانت بر حذر داشت.
 
الازهر نیز به طور همزمان از طریق خطابه ها و معرفی خود بعنوان نماینده اسلام میانه رو، از رژیم السیسی دفاع کرده است. الطیب، امام اعظم الازهر با تعدادی از نمایندگان خارجی در داخل و بیرون قاهره دیدار کرد.
 
علاوه بر این ها، الطیب به صورت علنی در حمایت از سیاست های جاری دولت از جمله پروژه کانال سوئز و مبارزه با تروریسم سخنرانی کرده است. همچنین الازهر با پرداخت3 میلیون پوند از بنیاد "زنده باد مصر" حمایت کرده است.
 
اسم این بنیاد از شعار انتخاباتی السیسی گرفته شده و هدف آن جمع آوری کمک های مالی برای حمایت از پروژه های اقتصادی است. در سخنرانی های مختلف، سیسی از مردم مصر خواسته است که به این بنیاد کمک کنند.
 
حمایت کلیسای قبطی مصر از السیسی
 
پدر تئودور دوم، رییس کلیسای ارتدوکس قبطی اسکندریه، بالاترین مقام کلیسای قبطی مصر و رهبر جمعیت بزرگ مسیحیان قبطی، نیز حمایت خود از رژیم السیسی و رهبران آن اعلام کرد.
 
از آن زمان به بعد، تغییری بنیادی در خطابه های کلیسا دیده می شود. موضوع این خطابه ها از معنویت به سیاست تغییر کرده است و حس ملی گرایی را تقویت می کند.
 
پدر تئودور در گفتگویی با روزنامه دولتی الاهرام گفت که مهمترین دستاورد بعد از قانون اساسی و انتخاب رییس جمهور، افتتاح پروژه کانال سوئز است.
 
پیش از این در سال 2014 وی به صورت آشکار از رفراندوم قانون اساسی حمایت کرد و گفت "رای موافق به قانون اساسی موجب رحمت است".
 
 پدر تئودور همچنین از بنیاد "زنده باد مصر" تقدیر کرد و قول داد که با اعانه های کلیسا از این بنیاد حمایت خواهد کرد.
 
وی همچنین، ادبیات دولت را برای مقابله با تروریسم برگزید و از پلیس و ارتش حمایت کرد. این امر بعد از حضور داوطلبانه نیروهای مسلح برای بازسازی کلیساهای تخریب شده در خشونت های بعد از رابع العدویه بود.
 
وی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی خصوصی گفت: وقتی کشور با خطر تروریسم و جنایت مواجه است چگونه می توان درباره حقوق بشر سخن گفت؟
 
در آخرین گردهمایی مسیحیان قبطی، سیسی بعنوان اولین رییس جمهور مصر از کلیسای مرکزی ارتدوکس در عابسیه دیدن کرد. با نزدیک شدن به انتخابات و افزایش تعداد نامزدهایی که بدنبال جلب حمایت کلیسا هستند، سطح تاثیر گذاری کلیسای قبطی در توازن قدرت در پارلمان بالا می رود./847/ب901/ک
ارسال نظرات