۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۲۴۷۵۱۰
در همایش ملی بزرگداشت ستارخان صورت می‌گیرد؛

بررسی نقش روحانیت و حوزه های علمیه در حرکت مجاهدان تبریز

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی همایش ملی مجاهدان تبریز گفت: در همایش نقش حوزه های علمیه، روحانیت و باورهای مذهبی در حرکت مجاهدان مقاومت تبریز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
بررسی نقش روحانیت و حوزه های علمیه در حرکت مجاهدان تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، عباس قدیمی، دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت یکصدمین سال درگذشت ستارخان با محوریت مجاهدان تبریز امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: 28 مقالات برتر این همایش ملی سوم اسفند سال‌جاری در تبریز معرفی می شوند.

 


وی با بیان این‌که پس از توزیع فراخوان همایش، 68 مقاله از سراسر ‎ کشور به دبیرخانه همایش ارسال شد که از آن میان پس از بررسی هیأت داوران 28 مقاله به عنوان مقالات برتر انتخاب شدند، خاطرنشان کرد: مجموعه‌ مقالات این همایش در قالب کتابی چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار می گیرد.

 


دبیر علمی همایش ملی مجاهدان تبریز افزود: این مجموعه دربرگیرنده نوشته‎هایی درباره مجاهدان عصر مشروطه، مجاهدان دوره مقاومت تبریز، مجاهدان کرد، ارمنی، بختیاری، گیلانی، گرجی و روابط این مجاهدان با مجاهدان تبریز به عنوان کانون اصلی حرکت مجاهدان است.

 


قدیمی با اشاره به این‌که همایش ملی بزرگداشت یکصدمین سال درگذشت ستارخان با محوریت مجاهدان تبریز، سوم اسفندماه جاری از ساعت 9 صبح در محل مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز برگزار می‌شود، تصریح کرد: تعدادی از مقالات برگزیده به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد.

 


وی ادامه داد: این مقالات در محورهای جامعه‌‎شناسی قیام مجاهدان تبریز در عصر مشروطه، پایگاه طبقاتی، خاستگاه اجتماعی و سازمان مجاهدان، نقش باورهای مذهبی در حرکت مجاهدان مقاومت تبریز، رابطه مجاهدان تبریز با دیگر کانون‌های مشروطه‌خواهی ایرانیان، مجاهدان و توده‌های فرودست و تاریخ‌‎نگاری مشروطه، حادثه پارک اتابک و فرجام مجاهدان آذربایجان است.

 


قدیمی، جنبه بین‌المللی فعالیت مجاهدان مقاومت تبریز (بازتاب آن در مطبوعات، دولت‌ها و محافل خارجی)، مقاومت تبریز و استقلال و تمامیت ارضی ایران، شخصیت، مدیریت نظامی و رهبری ستارخان در مقاومت تبریز و مجاهدان آذربایجان، ستارخان و ادبیات عصر مشروطه را از دیگر محورهای مقالات ارسال شده برشمرد.

 


دبیر علمی همایش، با اشاره به اینکه  انقلاب مشروطیت، سرآغاز فصل مهم، جدید و بی‌بدیلی در تاریخ پر فراز و فرود ایران به شمار می‌رود، گفت: شناخت، تحلیل و تبیین این فصل مهم تاریخ ایران، بدون توجه به خاستگاه، سرشت و عملکرد «مجاهدان» به‌ عنوان یکی از نیروهای اصلی، مؤثّر و پیش‌برنده حرکت مشروطه ‎خواهی و آزادی‌طلبی و عدالت‌جویی، شناخت و تحلیل کاملی نخواهد بود.

 


وی «مجاهدان» را به‌عنوان پدیده‎ای نوظهور در تاریخ ایران عصر قاجار دانست که از اقشار مختلف جامعه ایران اعم از پیشه‎وران، فرودستان شهری، لوطیان، یاغیان، دکانداران و کارگران برای نخستین بار به میدان سیاست و مبارزه علیه وضع موجود پای نهادند و بازوی اجرایی رهبران فکری و مذهبی انقلاب مشروطیت بودند.

 


گفتنی است، همایش «مجاهدان تبریز، ستارخان و انقلاب مشروطیت ایران» به همت انجمن ایرانی تاریخ(شعبه تبریز)، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، فرمانداری تبریز و برخی نهادها و سازمان‌های استان برگزار می‎شود./935/پ202/ب4

ارسال نظرات