۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۲۴۸۲۴۷
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

زیارتی که توأم با معرفت نسبت به اهل‌بیت باشد مقبول است

خبرگزاری رسا ـ سرپرست حجاج ایرانی در همایش روحانیون و مداحان عتبات با اشاره به این‌که یکی از دغدغه‌های هر زائری این است که زیارتش با معرفت و مقبول باشد و حق زیارت را ادا کرده باشد، گفت: در روایات هم بسیار اشاره شده که پاداش زیارتی که عارفاً بحقه باشد بهشت است، این را باید در میان زئیران فرهنگ سازی کرد تا با شناخت، قدم در راه زیارت بگذارد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری، همایش روحانیون و مداحان عتبات عالیات با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و جمعی از روحانیون و مداحان اهل بیت علیهم السلام در سالن همایش های سازمان حج و زیارت در تهران برگزار شد.

در این همایش نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت طی سخنانی اظهار داشت: روحانیون و مداحان در رشد، تعالی و بهره معنوی زایران از زیارت عتبات عالیات نقش آفرین هستند و سفر بدون حضور این عزیزان بر ذائقه مردم خوش نخواهد آمد، لذا باید تلاش کرد تا نقش روحانیون و مداحان در این گونه سفرها پررنگ‌تر شود.

وی در ادامه از زیارت عتبات به عنوان فرصت بسیار مغتنمی برای تحول روحی و اخلاقی در مردم یاد کرد و افزود: در در طول سال بویژه ایامی مانند اربعین و عاشورا که جمعیت عظیم میلیونی راهی کربلا و دیگر اماکن متبرکه در عراق می‌شوند باید بایک برنامه ریزی منسجم و مناسب از این ظرفیت استفاده کرده و با فرهنگ سازی مناسب بسیاری از مشکلات در حوزه زیارت را برطرف نمود.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر اظهار داشت: می‌بایست از فرصت زیارت بهترین بهره‌ها را برد و بگونه ای گام برداریم که همه فعالیت‌های ما در مسیر تحقق آن اهدافی قرار گیرد که که مورد نظر اهل بیت علیهم السلام است و این مستلزم شناخت کافی از زندگانی اهل بیت و سیره عملی آنها است.

وی افزود: یکی از عالی‌ترین اهداف اهل بیت علیهم السلام در مسئله زیارت رسیدن به قرب الهی است که در روایات متعددی از زبان آنان نقل شده است.

سرپرست حجاج ایرانی یکی دیگر از اهداف سفرهای زیارتی را الگو گیری از حضرات معصومین علیهم السلام دانسته و افزودند: خداوند تبارک و تعالی برای زندگی انسان الگو معرفی کرده است در قرآن کریم، پیامبر به عنوان بهترین الگو معرفی شده است، خود آقا ابا عبدالله الحسین علیه السلام هم فرمودند: «لکم فی اسوه» در تعابیری دیگری نیز که از ائمه معصومین رسیده به این مضامین اشاره شده است و فرصت زیارت زمان مغتنمی برای آشنا نمودن زایران با ائمه معصومین و این الگوهای بی نظیر جامعه بشری است.

نکته قابل تامل این که در سفر عتبات نمی‌توان همه زوایای زندگی ائمه را برای مردم بیان کرد لذا لازم است که مطالب را اولویت بندی نمود و مطالب مهم وآموزنده را به شکل امروزی و با بیانی ساده و همه فهم به مردم منتقل نمود این یک اصل در تبلیغ و آگاه سازی است. مساله آشنایی با الگوها و الگوگیری از اهل بیت علیهم السلام که می‌تواند سبک زندگی مردم را متحول و درد‌های جامعه را درمان کند، بسیار دارای اهمیت است و باید به آن اهتمام جدی داشت.

مسئله مهم دیگر در سفر به عتبات توجه به کربلا و قیام حسینی است که می‌بایست برای آن یک حساب ویژه باز کرد چون روایات ما توجه بسیار ویژه و اهتمام خاصی به حادثه عاشورا و کربلا داشته اند در کامل الزیارت اغلب روایات مربوط به کربلا و شهادت حسین بن علی سلام الله علیه است.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه افزود: اگر به سیر تاریخی عاشورا بنگریم این انقلاب الهی مردم را به استکبار ستیزی، حق طلبی، آزادگی، شهادت طلبی و زندگی عزت مندانه دعوت می‌کند و روحیه جهاد و شهادت را در مردم زنده نگه می‌دارد و این ویژگی‌های ممتاز فرهنگ کربلاست که همه آزادگان و انسان‌های بصیر دنیا را بر محور عشق به آزادی و آزادگی و در یک کلام عشق به حسین بن علی سلام الله علیه دور هم جمع کرده است.

وی در ادامه به وضعیت شیعیان در کشورهای منطقه اشاره کرده و اظهار داشت: گسترش تفکر اهل بیت علیهم السلام و حضور محبان اهل بیت علیهم السلام در کشورهای مختلف نشان از فراگیر بودن فرهنگ و مکتب اهل بیت در جهان دارد لذا باید بتوانیم این جمع عاشقان آل الله صلوات الله علیهم اجمعین و این حضور پرشور را در چارچوب مراسم بزرگی مانند اربعین و عاشورا سامان داده و متحد گردانیم و با این اقدام مهم بی شک شاهد تحولات بزرگی در جهان خواهیم بود و به کمک این وحدت و همدلی فرهنگ فخیم و فاخر ائمه اطهار علیهم السلام گسترش چشم گیرتری در جهان خواهد یافت.

وی در ادامه به ویژگی‌ها و آداب زیارت اشاره کرد و بیان داشت: زیارت باید با انگیزه صرفاً الهی صورت گیرد و آداب آن بخوبی رعایت شود برای مثال از جمله آداب زیارت که در روایات ما بسیار مورد تاکید می‌باشد داشتن زاد و توشه حلال، وصیت کردن، صدقه دادن و غسل کردن، یادآوری نعمت‌های خدا و… است اگر غیر از این باشد زیارت مورد قبول واقع نمی‌شود.

نماینده محترم ولی فقیه در امور حج وزیارت سپس به اخلاق زایر اشاره کرد و افزود: مهر ورزی به مردم و همسفران، احترام به سالخوردگان، جوانمردی در سفر، مدارا با بیماران، راز داربودن، شرکت در نمازهای جماعت، پرهیزاز اسراف، پرخوری نکردن، وقار، چشم پاک بودن، کمتر سخن گفتن و… از جمله اخلاق حسنه در سفرهای زیارتی است که باید بکوشیم این ویژگی‌های ارزشی را در میان زایران بصورت یک فرهنگ اسلامی جاری کنیم که در این مورد وظیفه روحانیون کاروان‌ها بس سنگین و مهم است.

یکی از دغدغه‌های هر زایری این است که زیارتش با معرفت و مقبول باشد و حق زیارت را ادا کرده باشد، در روایات هم بسیار اشاره شده که پاداش زیارتی که عارفاً بحقه باشد بهشت است، این را باید در میان زایران فرهنگ سازی کرد تا زایر با شناخت، قدم در راه زیارت بگذارد، امام کاظم (ع) در خصوص زیارت با معرفت امام حسین (ع) می‌فرمایند: آن کسی که با شناخت به زیارت امام حسین (ع) برود خداوند گناهان گذشته و حال او را می‌آمرزد و جایگاه زیارت همراه با شناخت آنقدر بالاست که در زیارت ابا عبدالله سلام الله علیه، خداوند به آن زایری که با شناخت کافی و لازم به زیارت می‌رود، مباهات می‌کند.

وی در ادامه بر لزوم وحدت در جامعه اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: باید دست در دست هم دهیم تا از فرهنگ زیارت برای ایجاد تغییر و تحول اخلاقی در جامعه بهره بگیریم. شرایط امروز جامعه اسلامی بسیار خطر ناک است. فتنه‌ها و بلایایی مانند طالبان، القاعده و داعش گسترش یافته اند و کشورهای مختلف منطقه شاهد جنایات بسیاری از این جریان‌های تکفیری هستند. وظیفه ما در چنین شرایطی این است که بر مسئله وحدت و اتحاد مسلمین تاکید کنیم. و طبق فتوای مقام معظم رهبری و دیگر مراجع معظم تقلید از هرگونه رفتاری که موجب تفرقه و جدایی مسلمین را فراهم می‌کند بپرهیزیم و مبلغ فرهنگ اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام باشیم./840/د102/ف

ارسال نظرات