۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۲۴۹۷۹۸

خبرهای کوتاه از جامعة المصطفی العالمیة مشهد

خبرگزاری رسا ـ شروع ثبت نام سطح چهار، برگزاری چهارمین اجلاس سراسری تشکل‌های فرهنگی جامعةالمصطفی(ص) در مشهد و انتشار ویژه نامه اینترنتی نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و امریکا عناوین مهمترین خبرهای کوتاه جامعة المصطفی العالمیة مشهد است.
جامعه المصطفي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی جامعة المصطفی العالمیة مشهد، محمد رضا کمیلی، معاون آموزشی المصطفی مشهد مقدس، با اعلام این خبر گفت: ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد وسطح چهار برای رشته فقه اصول و ادبیات عرب صورت می گیرد.

 

معاون آموزش المصطفی (ص) مشهدمقدس در مورد نحوه ثبت نام افزود: این ثبت نام باید از طریق سایت سمپاsampa.miu.ac.ir  صورت گیرد و کسانی که با مشکلی مواجه شدند و یا سوالی برای آنها پیش بیاید می توانند با مراجعه به معاونت آموزش المصطفی (ص) مشهدمقدس مراجعه کنند و یا با شماره تلفن: 302- 38557310 تماس حاصل نمایند.

 

وی در پایان گفت: مهلت ثبت نام این تا دوازدهم اسفند 93 خواهد بود و امتحان ورودی این دوره ها  در خرداد ماه سال 94 و مکان برگزاری آن اعلام خواهد شد.

 

برگزاری چهارمین اجلاس سراسری تشکل‌های فرهنگی جامعةالمصطفی(ص) در مشهد

چهارمین اجلاس سراسری مدیران و مسئولان تشکل‌های فرهنگی جامعة المصطفی(ص) مشهد هفتم اسفندماه در اردوگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام غلامحسین عصارزاده، معاون فرهنگی مجتمع آموزش عالی جامعة المصطفی(ص) العالمیة مشهد در خصوص اهداف برگزاری اجلاس عنوان کرد: برای تشکلهای جامعة المصطفی(ص) برگزاری چنین اجلاسی می‌تواند زمینه خوبی برای یک دوره تمرین و تربیت مدیران فرهنگی در کشور باشد.

 

با حرکت جهادی می‌توان دستاوردهای غرب را تخریب کرد

وی ادامه داد: در بحث انقلاب اسلامی شما صادرکننده پیام انقلاب به کشورهای مختلف هستید و می‌توانید علاوه بر درس علم و تربیت با برگزاری چنین اجلاسی خود را برای مدیر فرهنگی شدن آماده کنید لذا باید این فرصت را مغتنم بشمارید، می‌توانید با بهره‌مندی از فضای علمی تشکل‌هایی را ایجاد کنید که در زمینه گسترش فرهنگ،‌ تعامل خوبی بین ایران و کشورهای دیگر ایجاد کنند.

 

معاون فرهنگی مجتمع آموزش عالی جامعة المصطفی(ص) العالمیة مشهد با بیان اینکه امام خمینی(ره) با حرکت جهادی انقلاب را به پیروزی رسانید، اظهار کرد: اگر بخواهیم فعالیت کشور را با کشورهای بیگانه که برای مردم مسلمان برنامه‌ریزی می‌کنند، مقایسه کنیم، قطعا ما خیلی عقب‌تر از جوامع غربی هستیم.

 

وی ادامه داد: در این راستا می‌توانیم با نگاه جهادی که مخصوص کشور ایران است، دستاوردهایی که غربی‌ها برای نابودی فرهنگ‌مان ایجاد کرده اند را تخریب کنیم زیرا انقلاب اسلامی با بهم‌ریزی دو بلوک شرق و غرب توانست به پیروزی دست یابد و این نگاه جهادی امام خمینی(ره) بود که انقلاب را به پیروزی رساند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عصارزاده با اشاره به اینکه اگر ما خودمان را خادم دینی بدانیم می‌توانیم در زمینه گسترش فرهنگ با نگاه دینی به پیشرفت‌هایی دست یابیم، بیان کرد: ما می‌توانیم با نگاه دینی و با حرکت جهادی قله‌های فرهنگ را تسخیر کنیم.

 

همه افراد جامعه موظف به تبلیغ فرهنگ دینی هستند

در ادامه مراسم دکتر ادیبان، عضو مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا اظهار کرد: قرآن کریم همه انسان‌ها را به بصیرت و بینش و روشن‌بینی دعوت کرده است.

 

وی ادامه داد: در دوران جدید و دوران معاصر نرم‌افزار‌ها و ابزارهای نوین ارتباطی، انسان‌ها را در شکل اعلا و قابل تصور به هم نزدیک کرد، در دوران معاصر بعد از فناوری نوین، دیپلماسی و خط مشی دولت ها تعیین شد به گونه ای که حفظ روابط بین‌الملل در گذشته با محوریت دولت‌ها شکل گرفت.

 

ادیبان با بیان اینکه اگر در گذشته پادشاه و یا نماینده یک ملت وظیفه انتقال فرهنگ را به عهده داشت امروزه تمام افراد موظف هستند، بیان کرد: تک تک افراد یک جامعه می‌توانند نماینده خوبی برای ایجاد ارتباط با کشورهای دیگر باشند، همه جوانان و امت اسلامی این وظیفه و تکلیف را برای حضور فعالان برای دعوت به بصیرت در سایر ملل‌ها برعهده دارد.

 

گفتنی است این اجلاس با سخنرانی حجت الاسلام صادقی پناه معاون تربیتی جامعه المصطفی(ص)، نماینده طلاب ملیتی، سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مهدوی مهر رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد و اهدای جوایز به تشکل ها و فعالان برتر تشکلی به پایان رسید.

 

موفقیت سنگرهای اسلام در گرو تمرکز در یک جبهه واحد است

وحید جلیلی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد هفتم اسفندماه در چهارمین اجلاس سراسری مدیران و مسئولان تشکل‌های فرهنگی جامعة المصطفی(ص) مشهد که در اردوگاه شهید هاشمی‌نژاد  برگزار شد، با اشاره به اینکه چهار مؤلفه اصلی برای کار فرهنگی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: کسی که بخواهد در جهان امروز کار جدی در زمینه فرهنگ انجام دهد، باید با دید دینی، چهار مؤلفه جهانی، بصیرت، تاریخی و نگاه جبهه‌ای را در نظر داشته باشد.

 

نگاه جهانی یکی از مؤلفه‌های اصلی فعالان انقلابی

وی مولفه اول نیروی فرهنگی را نگاه جهانی دانست و بیان کرد: اگر الگوی انقلاب اسلامی را بررسی کنیم، نگاه جهانی یکی از حوزه های اصلی فعالان انقلابی بوده است به گونه‌ای که تقریبا همه شهدای ما نگاه جهانی داشتند.

 

جلیلی یکی از ویژگی‌های تفکر دینی را نگاه انسان به جهان و جغرافیا خاص دانست و عنوان کرد: ما باید نگاه وسیعی نسبت به نهضت جهانی داشته باشیم زیرا با همین تفکر انقلاب اسلامی را آغاز کردیم اما بعدها وجوه این تفکر کمرنگ شد که لازم است امروز دوباره این تفکر احیاء شود.

 

وی ادامه داد: هر موقع حرف از نگاه جهانی می‌شود، بحث تهدیدها و مشکلات با کشورهای جهان غربی پیش می‌آید که این تفکر درستی نیست و نگاه ناقص و معیوبی است لذا باید درمان شود.

 

وی با بیان اینکه باید اطلاعات و ارتباطات جهانی خود را افزایش دهیم، اظهار کرد: مسئولان جامعةالمصطفی(ص) باید با نگاه فراملی خود به توسعه و رویکرد نگاه فرهنگ عمومی شهر مشهد در جهان کمک کنند و باعث ارتقاء و پیشرفت این فرهنگ در کشور شوند.

 

حافظه تاریخی؛ مهم‌ترین مؤلفه گسترش فرهنگ

معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد نگاه تاریخی و تقویت حافظه تاریخی را از مهم‌ترین مؤلفه‌های گسترش فرهنگ دانست و بیان کرد: اگر امتی حافظه تاریخی نداشته باشد، همانند کسی می‌ماند که آلزایمر گرفته باشد زیرا تجربه تاریخی امت اسلامی و تاریخ معاصر ایران موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد.

 

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) بر روی تاریخ تأکید بسیاری داشتند لذا تجربه تاریخی ایران می‌تواند راهگشای بسیاری از جنگ‌ها بین کشورهای اسلامی در جوامع امروز باشد اما کشورهای عربی با بی بصیرتی و ناپختگی نخواستند از تجربه تاریخی جمهوری اسلامی برای پیروزی خود استفاده کنند.

 

وی با اشاره به اینکه باید اطلاعات و تحلیل تاریخی‌مان را گسترش دهیم، اظهار کرد: تاریخ معاصر جهان اسلام عبرت و الگوهای بسیاری دارد اگر می‌خواهید شرایط جمهوری اسلامی را بفهمید و از آن الهام بگیرید، لازمه‌ آن بررسی تاریخ معاصر جهان اسلام است.

 

جلیلی ادامه داد: امروزه در ایران و جهان اسلام سنگرهای فعال خوبی در زمینه‌های علمی و معرفتی و هنری داریم اما متأسفانه این سنگرها تبدیل به یک جبهه نشده‌اند و این یکی از معضلات اساسی  کشورها به شمار می‌رود.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه رسانه یکی از مهم‌ترین عوامل گسترش فرهنگ در جامعه امروز محسوب می‌شود، عنوان کرد: ما می‌توانیم در قالب یک بیت شعر هنر دینی را در جامعه گسترش دهیم زیرا کنار گذاشتن قالب هنری و استفاده نکردن از ظرفیت‌های مناسب در هنر، غیر منطقی است.

 

وی مؤلفه دیگر گسترش فرهنگ را بصیرت دانست و بیان کرد: در این خصوص ما محتوا، نرم‌افزار و پیام خود را گم کرده‌ایم و دچار شبهه شده‌ایم، ضمن اینکه تحجر، فرو کاستن دین در احکام الهی، فردی و اخلاقی است، اما ‌اسلام ناب با دو مورد ظلم و تحجر سازش ندارد که امام خمینی(ره) نیز به آن تأکید داشتند.

 

نبود حلقه توزیع؛ مشکل امروز فرهنگ

وی با بیان اینکه نگاه نو به دینداری ظرفیت توده‌ها را شکوفا کرد، اظهار کرد: نگاه نو به دینداری بود که ظرفیت توده‌ها را شکوفا کرد با نگاه تاریخی، جبهه‌ای و بصیرانه، می‌توانیم به مبانی اسلام ناب دست یابیم.

معاون فرهنگی ـ هنری شهرداری مشهد مشکل عمده جامعه امروز را نبود حلقه توزیع دانست و اظهار کرد: فعال کردن حلقه‌های توزیع در کشورهای همسایه می‌تواند باعث گسترش فرهنگ و هنر ایرانی با نگاه دینی در بین کشورهای مسلمان شود.

 

 

ویژه نامه اینترنتی نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و امریکا

این ویژه نامه شامل متن و ترجمه های نامه، فایل های صوتی و کلیپ های ویدئویی، بازتاب نامه رهبر انقلاب به جوانان، نرم افزار تلفن همراه، گزارش نمایندگی های المصطفی و... می باشد.برای مشاهده این ویژه نامه اینجا کلیک کنید.

 

مبادا راه را گم کنید

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مهدوی مهر رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد عصر پنجشنبه هفتم اسفند در اختتامیه چهارمین اجلاس سراسری تشکل های فرهنگی طلاب غیرایرانی مشهد با حساس خواندن شرایط امروز جهان اسلام گفت: امروز جهان اسلام با عداوت های نوینی در عرصه های مختلف از نواحی مختلف مواجه است و این عناد انحصار به یهود و کمونیسم و سایرین ندارد.

 

وی افزود: متأسفانه برخی دشمنان که هم کیش ما هستند خصمانه تر اقدام می کنند و البته دشمنان در منافع مشترک هستند و می بینیم که برخی مزدوران با تبدیل شدن به آلت دست دشمنان قسم خورده اسلام اقدام به تأمین مواجب دشمنان از جیب مسلمانان و چپاول نفت و سرمایه های کشورهای اسلامی می کنند.

 

او اضافه کرد: تسلط آمریکا بر منافع زیر زمینی افغانستان را مشاهده کنید که در یک پیمان نامه ننگین، قطعه ای از خاک افغانستان به عنوان سرزمین آمریکا تلقی و حتی پروازهای افغانستان در آن منطقه ممنوع شده است. همچنین پاکستان، ترکیه، عراق و ... که هر روز با سیاست های جدیدی نظیر مبارزه با گروه های سلفی و ... چپاول می شوند.

 

حجت الاسلام مهدوی مهر یادآور شد: اوضاع امروز جهان خیلی پیچیده است. تشکل ها باید یک مقدار فعال تر وارد صحنه شده و با پرداختن به کارهای ارزشمند و اجتناب از ریزموضوعات بی ارزش مؤثرتر وارد عرصه شوند. وظیفه حوزه نشر و رسانه ارتقاء سطح آگاهی افراد است.

 

وی ابراز تأسف کرد: متأسفانه امروز نشریات ما، رسانه ها و اکثر فعالیت های این حوزه محدود به ایجاد تنش و برجسته سازی اموری شده اند که در اکثر اوقات نه تنها هیچ ارزشی ندارند بلکه گاهی مصداق ریختن آب به آسیاب دشمن را پیدا می کنند و با تأسف بسیار این تمام هویت برخی نشریات امروز هستند در شرایطی که جهان درگیر دغدغه های مهمتری است.

 

رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد تأکید کرد: افق های نامه مقام معظم رهبری را بنگرید پیرامون اینکه این نامه چه نگرش و چه دغدغه ای دارد و در حالی که داعش در حال دور زدن ما و کل منطقه است، نشریات ما به عنوان تریبون های پر مخاطب و تأثیرگذار درگیر مسائل پیش پا افتاده و روزمره سیاسی و جناحی بی ارزش و جنگ های لفظی داخلی شده اند که هیچ سودی برای پیش برد اهداف عالیه اسلام و مسلمانان ندارد. لذا تشکل های ما باید در مقابل این هجمه سنگین راه را گم نکنند.

 

وی متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران یک نماد سمبلیک از اسلام واقعی است و به این معنا نیست که در جاهای دیگر این فعالیت های نباید یا نمی توانند پیگیری شوند.

 

حجت الاسلام مهدوی مهر تصریح کرد: خواهران  نیز می توانند با حضور مثبت زینب وار و فاطمی در این عرصه نقش ایفا کنند و نسبت به مسائل و فعالیت های پیرامون جامعه زنان پاسخگو باشند.

 

وی اظهار داشت: وظیفه نشر، ابلاغ و تبیین نامه مقام معظم رهبری بر عهده ماست و ما باید این رسالت را به خوبی به سرانجام برسانیم.

 

رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد افزود: در بحث فرهنگ سازی، زمینه سازی برای پذیرش اسلام گرایان، شرح افشاگری های رهبری برای بیدار سازی در عرصه بین الملل متعلق و منحصر به ایران و ایرانی نیست بلکه همگان را شامل می شود.

 

وی با اشاره به موفقیت های شیعیان نیجریه ادامه داد: واقعیت این است که نگرانی های آمریکا در موفقیت چشمگیر شیعیان در آفریقا و بویژه نیجریه کاملا مشهود است و این توفیق حاصله، نمونه ای از یک کار تشکلی گسترده کاملا هدفمند و سازمان یافته به رهبری شیخ ابراهیم زکزکی است. شاهد این نگرانی ها نیز به شهادت رساندن فرزندان این رهبر داغدیده در حوادث اخیر است.

 

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر یادآور شد: هر انقلاب و هر تغییر مثبتی هزینه می طلبد حال اگر آن انقلاب اسلامی باشد که در دیگر هیچ. 17هزار شهید ترور در اقشار مختلف، هشت سال جنگ خانمان سوز و ... تنها بخشی از هزینه هایی است که ایران برای استحکام ریشه درخت پر ثمر انقلاب پرداخته است.

 

وی خطاب به فعالان تشکلی خاطر نشان کرد: هر روز خود را محاسبه کنید تا از رسالتتان فاصله نگیرید و بدانید که ملاک قرب خداوند و شاخصه های اصیل اسلام است./930/پ203/ب5

 

ارسال نظرات