۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۲۵۰۳۷۴
استاد حوزه علمیه قم:

پیشرفت‌های نظامی نمونه بارزی از تکیه بر توان داخلی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم دنیای امروز را دنیای پیچیده و در هم تنیده عنوان کرد و گفت: ارتباط، تعامل، داد و ستد اقتصادی منافاتی با استقلال ندارد، چرا که دنیای اقتصاد، صعنت و تکنولوژی دنیای داد و ستد است.
غرويان

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، انگیزه دولت، مجلس، مسؤولان و دولتمردان برای تحقق اقتصاد مقاومتی را قوی دانست.

 

وی گفت: البته باید ابزار و زیر ساخت های لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور فراهم شود و این نیاز به زمان دارد؛ ولی وجود انگیزه برای اقدام به این کار امر مهمی است، البته اقدامات عملی نیز کم و بیش از سالیان گذشته صورت گرفته است.

 

استاد حوزه علمیه قم خودکفایی در عرصه‌های مختلف همانند کشاورزی، صنعت و تکنولوژی را از جمله گام‌های برداشته شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و عنوان کرد: ساخت موشک‌های مختلف در بعد نظامی نیز به سبب روحیه اقتصاد مقاومتی رخ داده است.

 

وی تصریح کرد: البته با تمام این مسائل ما از دنیای جدید فاصله بسیاری داریم و باید دستگاه‌های مختلف به ویژه دانشگاه‌ها در این عرصه وارد شده و با ابتکارات و اختراعات مختلف بستر تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین غرویان زیربنای اقتصاد و صنعت پیشرفته را فرهنگ عنوان کرد و بیان داشت: بایستی به مردم در نقش آفرینی نسبت به تحقق اقتصاد مقاومتی روحیه داد، به جوانان بهای لازم را بدهیم، به تحقیق و پژوهش بهای لازم را بدهیم.

 

وی یادآور شد: خوشبختانه از سوی رهبر معظم انقلاب تغذیه‌های فکری، فرهنگی و روحی برای این مسائل انجام شده و می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه قم دنیای امروز را دنیای پیچیده و در هم تنیده عنوان کرد که اقتصاد کشورها به یکدیگر مرتبط است و گفت: ارتباط، تعامل، داد و ستد اقتصادی منافاتی با استقلال ندارد، چرا که دنیای اقتصاد، صعنت و تکنولوژی دنیای داد و ستد است.

 

وی تأکید کرد: البته نباید از کشورهای غرب همانند آمریکا و اروپا عقب باشیم و تلاش کنیم خودمان را به آنها برسانیم، در عین حال روی صنایع داخلی تأکید داشته باشیم و مردم نیز از تولیدات داخلی استفاده کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین غرویان درباره وظیفه علما و حوزه‌های علمیه در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی نیز بیان داشت: علما باید رهنمود، فکر و ایده جدید مطرح کرده و افراد را به این موضوع تشویق کنند، از نظر بعد دینی جامعه، دانشمندان و دانش پژوهان را تغذیه روحی کند.

 

وی افزود: علما باید با دانشمندان و دانشگاه‌هیان ارتباط نزدیکی داشته باشند، توسعه علم و تکنولوژی در دانشگاه‌ها را توسعه دین هم بدانند، نظام اسلامی ما نظامی است که تمام ابعاد آن به نام دین تمام می‌شود، دانشگاه‌ها نیز باید فعالیت علمی خود را فعالیت دینی محسوب کنند که تبیین و تفسیر آن بر عهده علما است.

 

استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به این پرسش که به عقیده برخی دولت به جای توجه به ظرفیت‌های داخلی، توان خود را معطوف به مذاکرات کرده است، گفت: بنده اعتقاد دارم که دولت تحت نظر رهبر معظم انقلاب با انگیزه و اخلاص در حال تلاش برای عزت اقتصادی و سیاسی کشور است.

 

وی یادآور شد: دولت تلاش خود را مخلصانه انجام می‌دهد تا تحریم‌ها را بردارد و ایده او این است که ما با تعامل و گفت‌وگو می‌توانیم اقتصاد خود را بر پایه توان داخلی و ارتباط با جهان رشد دهیم، انگیزه دولت این است./993/ت302/ج

ارسال نظرات